www.szkolnictwozawodowe.lodzkie.cbos.pl02/2012
 

Zgodnie z założeniami projektu Centrum Badania Opinii Społecznej starannie przygotowało i zrealizowało na terenie województwa łódzkiego badania ilościowe i jakościowe. W tym numerze Biuletynu prezentujemy dane pochodzące z badania ankietowego przeprowadzonego w dniach 24 października - 30 listopada 2011 roku na próbie 407 uczniów ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych i techników o profilu rolno-spożywczym w województwie łódzkim.

WYBÓR SZKOŁY

Świadomy wybór ścieżki kształcenia to jeden z niezbędnych elementów skutecznie realizowanej edukacji zawodowej. Uczniowie, którzy podjęli decyzję o wyborze zawodu kierując się indywidualnymi preferencjami, to z reguły osoby zadowolone, bardziej angażujące się w naukę, a w dłuższej perspektywie, lepiej przygotowane do uczestnictwa w rynku pracy.

Dla większości uczniów szkół sektora rolno-spożywczego w województwie łódzkim wybór szkoły zawodowej był - jak wynika z ich deklaracji - świadomą decyzją i wiązał się z mniej lub bardziej sprecyzowanymi planami życiowymi. Ponad dwie trzecie spośród nich kończąc gimnazjum wiedziało, co chce robić w życiu.

Czy kończąc gimnazjum wiedziałe(a)ś, co chcesz robić w życiu?

Wybór szkoły zawodowej był też, w większości przypadków, podporządkowany decyzji kształcenia się w konkretnym, wybranym zawodzie. Tylko w przypadku co siódmego ucznia o wyborze dalszej drogi kształcenia przesądziły inne czynniki, nie związane z kierunkiem kształcenia, takie jak bliskość szkoły względem miejsca zamieszkania, poziom wymagań stawianych uczniom czy choćby - tak istotne dla młodych ludzi - więzi towarzyskie i przykład kolegów.

Czy kiedy decydowałe(a)ś się na naukę w tym zawodzie, w tej szkole ważniejsze dla Ciebie było, to że będziesz się uczył(a) tego konkretnego zawodu czy też to, że będziesz się uczył(a) w tej konkretnej szkole?


 
 

Człowiek - najlepsza inwestycja

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego