www.szkolnictwozawodowe.lodzkie.cbos.pl 04/2012
 

W bieżącym numerze biuletynu przedstawiamy wyniki badań sondażowych przeprowadzonych w dniach 24 października - 30 listopada 2011 roku na próbie 100 nauczycieli i 407 uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników o profilu rolno-spożywczym w województwie łódzkim.

Na pytania dotyczące szkolnych zajęć praktycznych odpowiadali nauczyciele i uczniowie ze szkół posiadających warsztaty lub pracownie do praktycznej nauki zawodu.

 

Czy szkolne zajęcia praktyczne przygotowują do pracy w zawodzie?

Zdecydowana większość uczniów kształcących się na kierunkach rolno-spożywczych (71%) uważa, że wiedza i umiejętności zdobywane w ramach praktycznego kształcenia zawodowego odpowiednio przygotowują do przyszłej pracy zawodowej, natomiast niespełna jedna trzecia (29%) ocenia skuteczność tych zajęć jako niewystarczającą.

Wśród tych, którzy odbywali zajęcia praktycznej nauki zawodu w szkolnych warsztatach lub pracowniach przeważają pozytywne doświadczenia (62%-73%). Większość uczniów jest zadowolona ze sposobu prowadzenia zajęć, a także ze stopnia, w jakim wyposażenie i zaplecze techniczne pracowni odzwierciedlało rzeczywiste warunki pracy oraz umożliwiało zapoznanie się z nowymi technologiami.

Jak oceniasz zajęcia praktycznej nauki zawodu w szkolnych warsztatach/pracowniach. Czy:

Odsetki uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach praktycznej nauki zawodu w szkolnych warsztatach/pracowniach (N=302)

 

Wśród nauczycieli również przeważają opinie o skutecznym przygotowywaniu do zawodu w ramach zajęć praktycznych w ich szkołach. Większość z nich (56%-59%) ocenia, że pracownie i warsztaty, w których odbywają się zajęcia zapewniają uczniom kontakt z technologiami stosowanymi w danym zawodzie, pozwalają na odtworzenie faktycznych warunków miejsca pracy, a także oferują pełną możliwość nauczania praktycznej strony zawodu.

Jak Pan(i) ocenia, czy sprzęt i wyposażenie szkolnych warsztatów/pracowni:

Odsetki nauczycieli, w których szkołach są warsztaty/pracownie do praktycznej nauki na kierunkach rolno-spożywczych (N=83)


 
 

Człowiek - najlepsza inwestycja

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego