www.szkolnictwozawodowe.lodzkie.cbos.pl 05/2012
 

W tym numerze Biuletynu kontynuujemy prezentację opinii uczestników Focus Group Intervews (zogniskowane wywiady grupowe).

W dwóch sesjach dyskusyjnych przeprowadzonych w październiku 2011 r. uczestniczyło łącznie 20 przedstawicieli organów prowadzących szkoły, nadzoru oświatowego, WODN oraz dyrektorzy szkół zawodowych kształcących młodzież na kierunkach rolno-spożywczych. Wypowiadali się oni na temat kształcenia absolwentów szkół zawodowych w kontekście wyzwań rynku pracy i oczekiwań pracodawców.

 

Cele kształcenia zawodowego

W jednej z sesji dyskusyjnych, przeprowadzonej 11 października 2011 r., uczestniczyli przedstawiciele organów prowadzących szkoły kształcące absolwentów na potrzeby branży rolno-spożywczej, przedstawiciele nadzoru oświatowego (Kuratorium Oświaty) i Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Uczestnicy spotkania wypowiadali się m.in. na temat celów kształcenia zawodowego.

"Jedno z podstawowych pytań, komu ma służyć edukacja?"

"Komu ma służyć ten absolwent, komu ma służyć czy..., bo tak to będziemy sobie dopowiadać, że dobrze by było to zrobić, czy tamto, ale generalnie musimy zadać pytanie, gdzie on ma trafić, co on ma, jakie kwalifikacje ma mieć."

Badani podkreślali, że uczniom są potrzebne zarówno umiejętności zawodowe, jak i kompetencje niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

"Jeżeli rzeczywiście myślimy o pracowniku na przysłowiową taśmę, to jemu wystarczy wiedza technologiczna związana z operacjami, które realizuje. Natomiast jeżeli ma organizować własną aktywność gospodarczą, no to jemu jest potrzebna nieco szersza wiedza.

"Przepraszam, ale istotne jest, żeby kształcić tego absolwenta żeby był elastyczny, aby i tu i tu umiał się odszukać, prawda, elastyczność."

Zdaniem badanych zadaniem szkoły zawodowej nie jest jedynie przysposobienie młodego człowieka do pracy w wyuczonym zawodzie w charakterze pracownika najemnego. Absolwent musi charakteryzować się dużą elastycznością wobec zmian zachodzących na rynku pracy oraz powinien być przygotowany do prowadzenia własnej działalności.


 
 

Człowiek - najlepsza inwestycja

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego