UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 37/2025
Okładka CBOS Flash nr 37/2025

Nastroje konsumenckie w pierwszej połowie czerwca

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2025-06-24
W pierwszej połowie czerwca, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE

W ostatnim półroczu zmniejsza się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym w ciągu ostatniego miesiąca (z 48% w grudniu ubiegłego roku do 35% obecnie, spadek o 2 punkty procentowe od kwietnia). Natomiast nieco więcej pytanych niż ostatnio stwierdziło, że konieczne było pożyczanie pieniędzy na ich zaspokojenie (wzrost z 8% do 11%). W poprzednim badaniu zarejestrowaliśmy wyraźny spadek tego odsetka, a obecnie notowany udział pożyczających jest relatywnie niski na tle poprzednich pomiarów.
Jednocześnie w stosunku do kwietnia zmniejszył się nieco odsetek tych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy w swoim gospodarstwie domowym (z 58% do 56%). Niemniej jednak w poprzednim pomiarze odnotowaliśmy wyraźną poprawę, a obecny wynik – nie licząc kwietniowego – należy do najlepszych, od kiedy o to pytamy, czyli od półtora roku.
Zwiększył się natomiast nieco udział ankietowanych deklarujących dokonywanie w swoich gospodarstwach domowych większych, planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (z 30% do 32%), a zmniejszył planujących takie zakupy w ciągu najbliższego miesiąca (z 23% do 19%). Z kolei odsetek dokonujących spontanicznych zakupów, inwestycji w ciągu najbliższego miesiąca nie zmienił się (19%).
Rysunek 1 (wykres słupkowy) Odsetki odpowiedzi twierdzących, według terminów badań, na pytania: Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana(Pani) gospodarstwie domowym trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb? Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana(Pani) gospodarstwie domowym konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb? Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana(Pani) gospodarstwie domowym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy? Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana(Pani) gospodarstwie domowym dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji)? Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana(Pani) gospodarstwie domowym dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny? A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(i) lub ktoś z Pana(Pani) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje?

OCZEKIWANIA INFLACYJNE I DOCHODOWE

W maju 2025 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego wzrosły o 4,0%1Pokaż przypis. W poprzednich miesiącach wskaźnik ten był trochę wyższy – w kwietniu wynosił 4,3%, a w trzech pierwszych miesiącach roku – 4,9%.
1.
Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Ceny. Handel / Wskaźniki cen / Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych (pot. inflacja) / Miesięczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych od 1982 r.
W czerwcu, już piąty pomiar z kolei (począwszy od grudnia ubiegłego roku), odnotowujemy spadek odsetka obawiających się szybszego wzrostu cen. Obecnie 18% badanych (o 4 punkty mniej niż w kwietniu) sądzi, że ceny będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku, a mniej niż połowa – że w zbliżonym tempie (47%). Przybyło natomiast liczących na wolniejsze tempo wzrostu cen (z 12% do 17%) oraz przewidujących, że nie będą one rosły (z 5% do 9%). W porównaniu z poprzednim pomiarem spadła niepewność co do dalszego kształtowania się cen (z 13% do 9%).
Rysunek 2 (wykres kolumnowy) Odpowiedzi, według terminów badań, na pytanie: Jak Pan(Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku, będą rosły w zbliżonym tempie, będą rosły wolniej, nie będą rosły, trudno powiedzieć. Procenty nie sumują się do 100 z powodu zaokrągleń
W porównaniu z kwietniem wzrosło nieco przekonanie, że dochody gospodarstw nie zmienią się w ciągu najbliższego roku (z 46% do 49%), a zmniejszyła się niepewność w tym obszarze (z 8% do 4%). Odsetki liczących na wzrost (33%) lub spadek (14%) dochodów praktycznie nie zmieniły się.
Rysunek 3 (wykres słupkowy) Odpowiedzi, według terminów badań, na pytanie: Jak Pan(Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana(Pani) gospodarstwa domowego: znacznie wzrosną, trochę wzrosną, nie zmienią się, trochę zmaleją, znacznie zmaleją; trudno powiedzieć. Procenty nie sumują się do 100 z powodu zaokrągleń

PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Wymiar indywidualny
W ocenach własnych perspektyw, sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego oraz sytuacji gospodarczej, po odnotowanej ostatnio poprawie, w czerwcu rejestrujemy pogorszenie. We wszystkich analizowanych obszarach dość wyraźnie spadły nadzieje na poprawę. W myśleniu o własnych ogólnych perspektywach, a także o sytuacji gospodarczej w Polsce obawy przeważają nad nadzieją. Natomiast w postrzeganiu sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego – niezmiennie od stycznia 2025 roku – udział liczących na poprawę jest większy niż obawiających się pogorszenia.
Rysunek 4 (wykres słupkowy) Odpowiedzi, według terminów badań, na pytania: Czy Pan(Pani) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o swojej przyszłości? Czy Pan(Pani) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Czy Pan(Pani) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Procenty nie sumują się do 100 z powodu zaokrągleń
Wymiar środowiskowy
Podobnie jak w przypadku wymiaru indywidualnego – po zarejestrowanej w kwietniu poprawie – w czerwcu odnotowaliśmy pogorszenie. We wszystkich analizowanych obszarach nastrojów środowiskowych spadły nadzieje na poprawę, a wzrosły obawy przed pogorszeniem. Tak jak ostatnio we wszystkich uwzględnionych wymiarach obawy przeważają nad nadzieją. Przewaga ta jest największa w przypadku postrzegania kondycji gospodarki (51% wobec 17%), a relatywnie najmniejsza w odniesieniu do ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (35% wobec 22%).
Rysunek 5 (wykres słupkowy) Odpowiedzi, według terminów badań, na pytania: Czy osoby w Pana(Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan(Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o swojej przyszłości? Czy osoby w Pana(Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan(Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Czy osoby w Pana(Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan(Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Procenty nie sumują się do 100 z powodu zaokrągleń

WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH

Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)2Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,9 i jest trochę niższa niż w kwietniu. Pomimo tego należy do najwyższych w ostatnim roku. Interpretując wartość tego wskaźnika, można stwierdzić, że respondenci wyrazili optymizm przeciętnie w czterech obszarach – największa ich część w czterech oraz w pięciu (po 17%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6 (wykres słupkowy) Wskaźnik nastrojów konsumenckich. Odsetki według terminów badań. Tabela wartości średnie wskaźnika nastrojów konsumenckich według terminów badań: listopad 2023 3,8; luty 2024 3,9; maj 2024 3,8; sierpień 2024 3,7; październik 2024 3,6; grudzień 2024 3,6; styczeń 2025 3,7; marzec 2025 3,8; kwiecień 2025 4,1; czerwiec 2025 3,9.
Stosunkowo duży optymizm konsumencki deklarują badani o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto średnia wartość wskaźnika wynosi 5,2) oraz zadowoleni z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,6). Ponadto relatywnie wysokie wartości wskaźnik WNK osiąga wśród najmłodszych ankietowanych (4,9), mieszkańców największych miast (4,4), absolwentów wyższych uczelni (4,4), a uwzględniając status społeczno- zawodowy – uczniów i studentów (4,9).
Rysunek 7 (wykres) Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnie w grupach
Badanie „Nastroje konsumenckie” (4) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 90,0%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 10,0%) w okresie 9–10 czerwca 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Liczba stron:
8
Badanie:
202522 Nastroje konsumenckie (4)
Kategorie tematyczne:
Nastroje konsumenckie, Zachowania konsumenckie
Słowa kluczowe:
nastroje konsumenckie, nastroje, stan finansów, wskaźnik nastrojów konsumenckich, zachowania konsumenckie, pożyczanie pieniędzy, wydatki, ograniczanie wydatków, zakupy, oczekiwania dochodowe, sytuacja finansowa, sytuacja gospodarcza, dochody, pożyczki, obawy, WKN
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry