UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Opinie o PZPR w okresie tworzenia podstaw pluralizmu politycznego (Z badań opinii społecznej miedzy styczniem a czerwcem ‘89)
Kafelek tematyczny komunikatu BD/162/32/89
Orientacje polityczne:
- stronnicy PZPR i rządu
- stronnicy rządu
- zwolennicy pluralizmu wykluczający przeciwników ustroju
- zwolennicy pluralizmu
- zwolennicy pluralizmu wykluczający przeciwników ustroju i PZPR
- zwolennicy pluralizmu wykluczający PZPR
- stronnicy "Solidarności"
- stronnicy "Solidarności" i przeciwników ustroju
- dystansujący się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań I‘89 - VI‘89/ oraz /tabela wg terminów badań i przynależności politycznej/
Respondenci, którzy dostrzegają zmiany w PZPR w ciągu ostatniego roku:
- na korzyść
- na niekorzyść
- brak zmian
/tabela wg badań V‘88, I‘89, V‘89/
Postrzegane zmiany w działalności PZPR w ciągu ostatniego roku:
- pozytywne
- negatywne
- brak zmian
/tabela wg terminów badań i przynależności politycznej/
Postrzegane zmiany w PZPR i ich wpływ na życie kraju:
- ogólnie
- zmiany w gospodarce
- demokratyzacja kraju
- zmiany ideologiczne w kraju i PZPR
- otwarcie wobec społeczeństwa i samokrytyka
- wewnętrzne zmiany w PZPR
- niewielkie, pozorne, wymuszone
- negatywna ocena kierunku zmian
/tabela wg terminów badań i przynależności politycznej/
Przyszłość PZPR:
przewidywana przyszłość PZPR po 1993 r.:
- utrzymanie władzy
- utrata władzy
- brak zdania
stosunek do przyszłości PZPR po 1993 r.:
- akceptacja utrzymania władzy
- dezaprobata utrzymania władzy
- brak zdania
/tabela wg przynależności politycznej/
Stosunek do sytuacji PZPR po 1993 roku:
- akceptacja przewidywanego utrzymania władzy
- dezaprobata przewidywanego utrzymania władzy
- dezaprobata przewidywanej utraty władzy
- akceptacja przewidywanej utraty władzy
- brak przewidywań i / lub preferencji co do utrzymania władzy /tabela wg przynależności politycznej/
Aneks
Zestawienie 1 - Wskazania badanych na grupy przeciwników porozumień typu "okrągły stół"
Zestawienie 2 - Wskazania badanych na powody niechęci przeciwników porozumienia
Zestawienie 3 - Wypowiedzi badanych o objawach zmian w PZPR
Zestawienie 4 - Wskazania badanych na temat przyczyn braku zmian w PZPR
1989-07-14
Autor: Gustaw Borowski
Prezydent G. Bush i stosunki polsko-amerykańskie w opiniach Polaków
Kafelek tematyczny komunikatu BD/157/31/89
STOSUNKI MIĘDZY POLSKĄ A STANAMI ZJEDNOCZONYMI - OCENY I OCZEKIWANIA
Ocena stosunków między Polską a USA:
- Dobre
- Ani dobre, ani złe
- Złe
- Brak zdania
/tabela wg badań X 1987, X 1988/
Ocena stosunków między USA a ZSRR:
- dobre
- ani dobre, ani złe
- złe
- brak zdania
/tabela wg badań X 1987, II 1988, X 1988/
Dlaczego USA interesuje się tym, co się dzieje w Polsce?
* Wskazując na błędy władzy, mają nadzieję, że przyczynią się tym do poprawy sytuacji w Polsce
* Występują w obronie praw człowieka i obywatela, dbają o rozwój demokracji w świecie
* Chcą dobra Polski i Polaków
* Pomagają Polsce wyjść z kryzysu
* Chcą wykorzystać sytuację w Polsce do rozgrywek politycznych ze Związkiem Radzieckim
* Zależy im na sianiu niezgody i nieporozumień w obozie państw socjalistycznych
* Zależy im na sianiu w Polsce zamętu i niepokoju społecznego
/odsetek respondentów zgadzających się ze stwierdzeniami/
Z którymi państwami powinniśmy zacieśniać współpracę, aby poprawić naszą sytuację:
- Japonią
- Stanami Zjednoczonymi
- Wielką Brytanią
- Francją
- RFN
/omówienie w tekście/
STOSUNEK POLAKÓW DO STANÓW ZJEDNOCZONYCH
Poproszono badanych o określenie swych uczuć (na skali termometru od -50 do +50 stopni wobec różnych państw świata
/omówienie w tekście/
Uzasadnienia deklarowanej wobec USA sympatii:
- dobrobyt, wysoki standard życia
- rozwój gospodarczy
- możliwość awansu społecznego i materialnego, dorobienia się
- pozycja polityczna USA w świecie
- przymioty społeczeństwa
- panujące w tym kraju swobody obywatelskie
- historyczne i aktualne więzi z Polską
- walory kulturowe i turystyczne tego kraju
- demokratyzacja życia
- organizacja życia społecznego
/omówienie w tekście/
OPINIE O PIERWSZEJ WIZYCIE G. BUSHA W POLSCE
Zainteresowanie wizytą wiceprezydenta George‘a Busha w Polsce
/omówienie w tekście/
Oczekiwania władz Polski związane z wizytą G. Busha, według respondentów nią zainteresowanych:
- normalizacja i poprawa stosunków z USA
- zwiększenie współpracy gospodarczej
- pomoc finansowa, nowe kredyty
- rozszerzenie kontaktów handlowych
- pomoc gospodarcza
- zniesienie restrykcji
- prolongata spłat lub anulowanie części zadłużenia
- ożywienie gospodarcze kraju
- uregulowanie stosunków politycznych i dyplomatycznych między Polską i USA
- poprawa stosunku władz USA do Polski
- nieingerowanie w nasze sprawy
- Ta wizyta nie ma większego znaczenia
/w tekście/
Oczekiwania władz Stanów Zjednoczonych związane z wizytą G. Busha, według respondentów nią zainteresowanych:
- poprawa stosunków między Polską a USA
- uzyskanie wpływu politycznego w Polsce, możliwości ingerowania w jej sprawy
- normalizacja stosunków politycznych i dyplomatycznych z Polską
- poprawa, rozszerzenie kontaktów gospodarczych
- korzyści gospodarcze - lokaty kapitału, zdobycie rynku
- poprawa sytuacji politycznej w Polsce, wzrost demokratyzacji
- wyegzekwowanie spłaty zadłużenia
- poparcie Polonii dla G. Busha w wyborach prezydenckich
- uzyskanie poparcia Polonii dla polityki rządu
- poprawa sposobu gospodarowania i stanu polskiej gospodarki
- rozszerzenie wymiany handlowej
- wizyta kurtuazyjna
- Brak zdania
/w tekście/
Przedmiot oceny:
- pozycja Polski w świecie
- sytuacja Polski gospodarcza
- sytuacja Polski polityczna
/tabela wg oceny wpływu wizyty G. Busha jako: korzystny, bez znaczenia, niekorzystny/
OPINIE O WYBORACH G. BUSHA NA PREZYDENTA
Znajomość nazwisk kandydatów na prezydenta - omówienie w tekście
Prognozy co do wyniku wyborów - omówienie w tekście
Argumenty zwolenników G. Busha:
- jest lepszym, bardziej doświadczonym politykiem
- jest kontynuatorem polityki R.Reagana
- cieszy się większą popularnością i większym poparciem w społeczeństwie
- jest zwolennikiem polityki odprężenia
- jest stanowczy, zdecydowany i konsekwentny
- ma lepszy, atrakcyjniejszy program
- ma pozytywny, właściwy stosunek do Polski
/omówienie w tekście/
Stosunek do prezydenta Stanów Zjednoczonych George‘a Busha
- sympatia
- antypatia
- obojętność
- nieznajomość
- Trudno powiedzieć
/wykres/
1989-07-07
Autor: Elżbieta Lenczewska
Młodzież o przerywaniu ciąży
Kafelek tematyczny komunikatu BS/158/13/89
1. Aborcja jako problem społeczny
Czy przerywanie ciąży jest według Ciebie poważnym problemem społecznym w naszym kraju?
- tak
- nie
2. "Za" czy "przeciw" aborcji
Jak Ci się wydaje, dlaczego niektóre kobiety decydują się na przerywanie ciąży?
- Po prostu nie chce mieć tego dziecka
- Nie zdają sobie chyba sprawy, że w ten sposób zabijają człowieka
- Brak tym kobietom wrażliwości, sumienia i właściwego rozeznania co jest dobre, a co złe
- Bo obecnie brak w Polsce skutecznych środków antykoncepcyjnych
- Nie mają po prostu warunków /materialnych, mieszkaniowych/
- Winne jest państwo, bo nie pomaga kobietom, które ze względu na trudne warunki życiowe nie mogą sobie pozwolić na posiadanie tego dziecka
- To niedostatek wiary religijnej pozwala tym kobietom na dokonanie zabójstwa
- Nikt - ani dom, ani szkoła - nie uczy metod regulacji urodzeń
- Sama ustawa dopuszczająca przerywanie ciąży jest za to odpowiedzialna.
- Widocznie małżeństwo, które się na to decyduje, nie jest szczęśliwe.
- Przyczyna leży w obyczajach nakazujących nowoczesnej rodzinie nie mieć dużo dzieci
/tabela wg kategorii społeczno-demograficznych/
Jak powinien postąpić Sejm w sprawie projektu ustawy dotyczącej przerywania ciąży?
- Odrzucić projekt, pozostawić dotychczasową ustawę
- Pozostawić dotychczasową ustawę, ale ograniczyć prawo do przerywania ciąży
- Przyjąć nowy projekt /tabela wg Czy w referendum na ten temat wypowiedział(a)byś się za czy przeciw/
Okoliczności, w których przeważały odpowiedzi "nie"
- Gdy miałoby to być dziecko pozamałżeńskie
- Gdy rodzina posiada już kilkoro dzieci
- Gdy kobieta jest już starsza i ma już dorosłe dzieci
- Gdy kobieta jest niezamężna, samotna
- Gdy ciąża komplikuje życie kobiety w związku z nauką, studiami, pracą
- Gdy kobieta jest nieletnia
- Gdy rodzina żyje w trudnych warunkach materialnych, mieszkaniowych
- Gdy rodzinie grozi rozpad /tabela odpowiedzi "nie" głosujący w ewentualnym referendum na temat aborcji/ oraz /tabela wg kategorii społeczno-demograficznych/
Czy w referendum na temat aborcji wypowiedział(a)byś się:
- za
- przeciw /tabela wg kategorii społeczno-demograficznych/
1989-07-01
Autor: Marzanna Stasińska
Młodzież ‘89. Zapis wyników badań
Kafelek tematyczny komunikatu BD/150/30/89
Opracowanie zawiera jedynie tabele z zestawieniem wyników badania z 1989 r. z danymi uzyskanymi w latach poprzednich.
MŁODZIEŻ O SOBIE I SWOJEJ PRZYSZŁOŚCI
O jakich problemach, sprawach rozmawia się i dyskutuje najczęściej w środowisku Twoich kolegów i koleżanek?
- Przyszłość, wybór drogi życiowej, wybór zawodu
- Problemy polityczne, gospodarcze, społeczne
- Problemy szkolne oraz związane z dalszą nauką
- Wydarzenia kulturalne, sport, rozrywka, hobby
- Problemy młodzieży - ogólnie, patologia społeczna wśród młodzieży
- Problemy osobiste życia codziennego /tabela wg badań "86, ‘88, ‘89/
Kończysz w bieżącym roku szkołę, przed Tobą problem - co dalej? Jak sądzisz, co będziesz robił(a) po ukończeniu szkoły, do której uczęszczasz?
Uczniowie szkół średnich
- Studia na wybranym kierunku
- Nauka w szkole pomaturalnej
- Praca w zakładzie uspołecznionym
- Służba wojskowa
- Wyjazd za granicę
- Praca w zakładzie prywatnym
- Założenie własnego sklepu, warsztatu
- Praca w gospodarstwie rolnym
Uczniowie szkół zawodowych
- Nauka w technikum
- Praca w zakładzie uspołecznionym
- Praca w zakładzie prywatnym
- Wyjazd za granicę
- Służba wojskowa
- Praca w gospodarstwie rolnym
- Praca w firmie polonijnej
- Założenie własnego sklepu, warsztatu /tabela wg badań ‘83, ‘86, ‘89/
Jak sobie wyobrażasz własne życie? Wyobraź siebie za 10-15 lat i napisz możliwie dokładnie, jak widzisz swoje przyszłe życie?
- Jaki wykonujesz zawód?
- Czego się dorobiłeś(aś), jakie dobra posiadasz? /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Jakie są Twoje pragnienia życiowe, co chciał(a)byś przede wszystkim w życiu osiągnąć?
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Mieszkanie
- Wykształcenie, rozwój zainteresowań
- Dobra, ciekawa praca
- Posiadanie konkretnych dóbr materialnych (np.. Samochód, wideo, komputer)
- Wyjazd za granicę
- Dobra sytuacja materialna
- Szczęście, zdrowie, spokojne życie
- Szacunek, poważanie
- Kariera, sukces
- Wartości społeczne, polityczne
- Grono przyjaciół, przyjaźń
- Życie barwne, ciekawe, pełne przygód /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Czy spodziewasz się, że ktoś (coś) pomoże Ci zrealizować Twoje plany i dążenia życiowe?
- Tak
- Nie
- Mam inne zdanie /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Jeśli spodziewasz się, że ktoś (coś) pomoże Ci zrealizować Twoje plany i dążenia życiowe, to na czyją pomoc liczysz?
- Rodziny, rodziców, teściów
- Żony, męża, narzeczonej, narzeczonego
- Przyjaciół, kolegów, koleżanek
- Liczę na siebie
- Bliskiej osoby, bliskich ludzi
- Boga, sił nadprzyrodzonych /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Jak uważasz, czy młodzież w Polsce ma obecnie szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Mam inne zdanie /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Jak przewidujesz, czy w ciągu najbliższych 5 lat możliwości realizacji celów i dążeń życiowych młodzieży ulegną zmianie?
- Nastąpi wyraźna poprawa
- Nastąpi pewna poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo
- Nastąpi pewne pogorszenie
- nastąpi znaczne pogorszenie
- Mam inne zdanie /tabela wg badań ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Jak sądzisz co decyduje przede wszystkim o tym, że ludzie osiągają to co chcą w życiu osiągnąć?
- zaradność, spryt życiowy
- Znajomości, układy
- Wiedza, fachowość
- Inteligencja, zdolności
- Umiejętność współżycia z ludźmi
- Pracowitość
- Pomoc rodziców
- Ambicje
- Pozycja społeczno-zawodowa rodziców
- Szczęście, przypadek
- Odwaga
- wykształcenie
- Aktywność społeczna
- Poglądy polityczne
- Przynależność do PZPR
- Pomoc państwa
- Przynależność do "Solidarności"
- Coś innego /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Czy Twoim zdaniem. młodzi ludzie w naszym kraju mają wpływ :
- na życie swojej szkoły
- na działalność organizacji młodzieżowych
- na to, co się dzieje w kraju /tabela wg badań ‘87, ‘88, ‘89/
Czy Ty osobiście odczuwasz potrzebę jakiegoś angażowania się w sprawy społeczne?
- Tak
- Nie
- Nie mam zdania /tabela wg badań ‘87, ‘88, ‘89/
Czy zamierzasz wziąć udział w wyborach?
- Na pewno wezmę w nich udział
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie wezmę w nich udział
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie nie wezmę w nich udziału
- Nie wezmę udziału
- W dniu wyborów nie będę miał ukończonych 18 lat /tabela wg badań ‘85, ‘88, ‘89/
Zbliżają się wybory do Sejmu PRL. Jakie Twoim zdaniem, będą one miały znaczenie dla kraju?
- Będą miały duże znaczenie
- Będą miały niewielkie znaczenie
- Praktycznie nie będą miały żadnego znaczenia /tabela wg badań ‘85, ‘89/
POGLĄDY POLITYCZNE MŁODZIEŻY
Jak ogólnie oceniasz obecną sytuację polityczną, gospodarczą w Polsce?
- Bardzo dobra
- Dobra
- Raczej dobra
- Ani dobra, ani zła
- Raczej zła
- Zła
- Bardzo zła
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Czy w ciągu najbliższych dwóch lat, twoim zdaniem, sytuacja polityczna, gospodarcza kraju poprawi się, pogorszy czy też nie ulegnie zmianie?
- Poprawi się
- Pozostanie bez zmian
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Jak sądzisz czy działalność następujących instytucji i organizacji jest zgodna z interesem społecznym, czy dobrze służą one społeczeństwu?
- Kościół (księża)
- "Solidarność"
- Sejm
- Telewizja
- Wojsko
- Centrum Badania Opinii Społecznej
- Organizacje młodzieżowe - ZSMP, ZHP, ZMW
- Związki zawodowe skupione w OPZZ
- Rząd (ministrowie)
- ZSL
- Milicja
- PRON
- SD
- Opozycja polityczna (przeciwnicy PZPR)
- Rada Konsultacyjna przy Przewodniczącym Rady Państwa /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘88, ‘89/
Czy, Twoim zdaniem, można powiedzieć, że w naszym kraju w tej chwili:
- Ogranicza się swobody działania przeciwników ustroju
- Istnieje tolerancja światopoglądowa
- Są gwarantowane i przestrzegane swobody obywatelskie
- Istnieje silna opozycja polityczna
- Istnieje wiele form samorządności obywateli
- Demokratycznie sprawuje się władzę
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
- Ogół obywateli ma wpływ na rządzenie państwem
- Nie ma większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
- Gwarantuje się wszystkim obywatelom przyzwoity standard życia /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘88, ‘89/
Jakie cechy według Ciebie powinien posiadać dobry ustrój społeczny? Wymień pięć, Twoim zdaniem, najistotniejszych cech.
- Zapewnienia obywatelom życia na przyzwoitym poziomie
- Praworządność, wolności obywatelskie
- Efektywna gospodarka, konkurencja gospodarcza
- Demokracja, wpływ obywateli na rządzenie państwem
- Równość, egalitaryzm
- Sprawiedliwość społeczna
- Zapewniający dostęp do oświaty, kultury, rozwoju jednostki
- Dobry system rządzenia
- Wysoka pozycja międzynarodowa
- Inne /tabela wg badań ‘85, ‘89/
Polska jest krajem socjalistycznym. Co dla Ciebie oznacza socjalizm, jak Ty rozumiesz to pojęcie?
- Socjalizm pojmowany jako system idei, zasad, wartości
- Socjalizm pojmowany jako system realnie istniejący w Polsce /tabela wg badań ‘87, ‘89/
Ludzie mają różne opinie na temat socjalizmu. W jakim stopniu zgadzasz się lub nie z poniższymi twierdzeniami?
- W Polsce powinny istnieć legalne partie opozycyjne dążące do zmian ustroju
- Socjalistyczna gospodarka jest mało wydajna i powoduje niedostatek
- W Polsce zmieniłby się obecnie ustrój, gdybyśmy mieli innych sąsiadów
- Istnienie legalnej opozycji w socjalistycznej Polsce jest możliwe
- Socjalizm jest ideą, której nie da się zrealizować w praktyce
- Gdyby w Polsce w pełni realizowano zasady socjalizmu, to uniknęlibyśmy kryzysów
- Gdyby w Polsce był kapitalizm, to bylibyśmy krajem wysoko rozwiniętym
- Socjalizm lepiej zapewnia ludziom pracę i pewność jutra niż kapitalizm
- Najważniejsze problemy naszego kraju biorą się stąd, że mamy w Polsce socjalizm
- W kapitalizmie jest więcej niesprawiedliwości i wyzysku niż w socjalizmie
- Socjalizm jest pod wieloma względami bardziej postępowy niż kapitalizm
- Socjalizm to system, który w przyszłości rozwiąże problemy ludzkości /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Czy uważasz, że ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce?
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Czy po dotychczasowych doświadczeniach warto, według Ciebie, dalej budować socjalizm w naszym kraju?
- Tak
- Nie
- Mam inne zdanie /tabela wg badań ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Gdyby odbywało się powszechne głosowanie nad dalszą przynależnością Polski do Układu Warszawskiego, to głosował(a)byś za:
- pozostaniem w Układzie Warszawskim
- wystąpieniem z Układu Warszawskiego /‘88, ‘89/
Jeśli głosował(a)byś za wystąpieniem z Układu Warszawskiego, to czy w takim wypadku Polska powinna:
- pozostać neutralna
- związać się militarnie z blokiem państw zachodnich /tabele wg badań ‘88, ‘89/
Jak określił(a)byś swoje zainteresowanie polityką? Uważam, że moje zainteresowanie polityką jest:
- bardzo duże - uważnie (szczegółowo) śledzę prawie wszystko, co dzieje się w polityce
- duże - dość uważnie śledzę to, co dzieje się w polityce
- średnie - śledzę jedynie główne wydarzenia
- nikłe, niewielkie - często umykają mojej uwadze nawet ważne wydarzenia
- żadne, praktycznie mnie to nie interesuje
- określił(a)bym to inaczej
- trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Skąd czerpiesz informacje o aktualnych wydarzeniach politycznych?
- Z telewizji
- Z radia
- Z gazet, prasy
- Z tego, co się samemu widzi
- Od rodziny
- Od kolegów, koleżanek ze szkoły
- Z rozmów z ludźmi, którzy znają się na polityce, interesują się polityką
- Z tego, co mówią ludzie
- Z konferencji rzecznika rządu
- Z polskojęzycznych zachodnich radiostacji
- Z radiostacji zagranicznych /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informację lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- Sięgnął(a)bym do codziennej prasy, tygodników, Polskiego Radia, telewizji, książek
- Do rodziców
- Skorzystał(a)bym z radia zagranicznego
- Skorzystał(a)bym z opozycyjnych wydawnictw i prasy opozycyjnej
- Do nauczyciela
- Do kolegów, koleżanek
- Do działaczy opozycji
- Do księdza, duchownego
- Do działaczy organizacji młodzieżowych (ZHP, ZSMP, ZMW)
- Zwrócił(a)bym się do kogoś innego /‘85, ‘86, ‘88, ‘89/
OPINIE O EMIGRACJI POLAKÓW
Ostatnio dużo dyskutuje się o emigracji Polaków na zachód. Jakie jest twoje zdanie na ten temat? Czy zgadzasz się z następującymi opiniami, czy nie?
- Wiele osób nigdy by nie wyjechało, gdyby mogły czegoś dorobić się w kraju
- Każdy ma prawo wybrać miejsce i kraj, w którym chce mieszkać
- Ci, co wyjeżdżają, często muszą zrezygnować z własnego zawodu i pozycji społecznej
- Źle robią ci, którzy emigrują, bo w Polsce potrzebne są ich kwalifikacje, przedsiębiorczość
- Ci, co wyjeżdżają za granicę, myślą tylko o pieniądzach
- Życie w Polsce jest bardzo trudne, a za granicą można zapewnić sobie i rodzinie przyzwoite życie
- Emigracja z Polski z powodów politycznych jest uzasadniona
- Żyjąc na emigracji można zrobić dużo dobrego dla kraju
- Ci, którzy wyjechali, dopiero za granicą mogą rozwijać swoje umiejętności zawodowe, mogą pokazać, co potrafią
- Źle robią ci, którzy opuszczają ojczyznę, nawet jeśli się w niej ciężko żyje
- Ludzie wyjeżdżający na stałe powinni zwracać koszty wykształcenia
- Ci, którzy wyjeżdżają z Polski na stałe, przynoszą jej wstyd
- Ludzie, którzy wybrali emigrację, na ogół za granicą żyją w biedzie /‘88, ‘89/
Gdybyś miał(a) możliwość wyjazdu za granicę, to czy wyjechał(a)byś z Polski?
- Tak, nawet na stałe
- Tak, ale na krótko - zarobić i wrócić
- Tak, ale tylko w celach turystycznych
- Nie chciał(a)bym w ogóle z Polski wyjechać
- Mam inne zdanie /‘83, ‘86, ‘88, ‘89/
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE
Rozwój cywilizacji niesie za sobą wiele negatywnych zjawisk, zagrożeń. Które z niżej wymienionych zjawisk uznał(a)byś za najbardziej groźne dla ludzkości?
- AIDS
- Zatruwanie środowiska naturalnego
- Wyścig zbrojeń
- Narkomania
- Alkoholizm
- Katastrofy, awarie elektrowni atomowych
- Przerywanie ciąży
- Znieczulica - brak wrażliwości na sprawy innych ludzi
- Przestępczość
- Choroby nowotworowe (rak)
- Terroryzm
- Bezrobocie
- Zagrożenie trwałości rodzin - wzrost liczby rozwodów
- Katastrofy komunikacyjne
- Coś innego /tabela wg badań ‘87, ‘88, ‘89/
RELIGIJNOŚĆ
Jak określił(a)byś swój stosunek do wierzeń i praktyk religijnych?
- Jestem wierzący(a) i praktykujący(a) regularnie
- Jestem wierzący(a) i praktykujący(a) nieregularnie
- Jestem wierzący(a), ale niepraktykujący(a)
- Jestem niewierzący(a), ale chodzę do kościoła
- Jestem niewierzący(a) i niepraktykujący(a) /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
Kiedy ostatnio byłeś(łaś) w kościele na niedzielnej mszy świętej?
- W ostatnią niedzielę
- W ciągu ostatniego miesiąca
- Ponad miesiąc temu
- Nie pamiętam kiedy
- Nie chodzę do kościoła /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Stosunek młodzieży do podstawowych kanonów wiary
Czy wierzysz, Ze:
- Bóg stworzył niebo i ziemię
- Chrystus jest Synem Bożym
- istnieje Duch Święty
- Bóg istnieje w trzech osobach
- istnieje życie pozagrobowe
- po śmierci twoja dusza może trafić do nieba lub piekła
- Kościół jest pośrednikiem między człowiekiem a Bogiem
- katolicyzm jest jedyną prawdziwą wiarą /tabela wg badań ‘88, ‘89/
Aneks: Cechy społeczno-demograficzne badanych /tabela wg badań ‘83, ‘85, ‘86, ‘87, ‘88, ‘89/
1989-06-30
Autor: Marek Gawroński
Postulowany model zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem - w opinii robotników i kadry kierowniczej
Kafelek tematyczny komunikatu BDF/149/9/89
1. Jak zarządzać przedsiębiorstwem?
2. Kto powinien zarządzać przedsiębiorstwem?
Tabele
1. Propozycje zmian w sposobie zarządzania przedsiębiorstwem
- Wysokość zarobków ustala majster na podstawie całotygodniowej oceny wyników pracy robotnika
- Zarobki kadry inżynieryjno-technicznej są dwukrotnie, a kierowników i dyrekcji - trzykrotnie wyższe niż zarobki szeregowego pracownika
- Wszystkich pracowników obowiązuje intensywny i skuteczny wysiłek przez pełne 8 godzin. Osoby nie spełniające tych warunków mają zmniejszoną płacę lub są zwalniane z pracy
- Każdy pracownik musi się liczyć z koniecznością zmiany stanowiska pracy i kwalifikacji
- Każdy pracownik może zostać zwolniony w wyniku racjonalizacji zatrudnienia
- Samorząd pracowniczy ulega likwidacji
- Związki zawodowe zajmują się wyłącznie obroną interesów indywidualnych pracowników
- Organizacje społeczno-polityczne nie mają wpływu na podejmowane w przedsiębiorstwie decyzje gospodarcze oraz politykę kadrową
- Znaczną część zysku dzielą między siebie akcjonariusze, którzy nie pracują w przedsiębiorstwie
/robotnicy, kierownicy ‘87, ‘89/
2. Jakie partie polityczne powinny mieć wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem?
- Wyłącznie PZPR
- Wszystkie aktualnie działające legalne partie, których członkowie pracują w przedsiębiorstwie
- Wszystkie, łącznie z legalną partią opozycyjną, gdyby taka powstała
- Tylko legalnie działająca partia opozycyjna
- Żadna partia polityczna nie powinna mieć wpływu /robotnicy, kierownicy/
3. Kto powinien kierować przedsiębiorstwem, aby funkcjonowało ono lepiej niż obecnie
- Wysokiej klasy specjalista - menadżer, który wydzierżawia przedsiębiorstwo od państwa na zasadzie umowy z właściwym ministerstwem. Załoga nie uczestniczy w zarządzaniu
- Dyrektor (mianowany przez administrację państwową) oraz samorząd jako organ doradczy dyrektora
- Rada pracownicza, która według własnego uznania powołuje i odwołuje dyrektora. Dyrektor odpowiada wyłącznie przed radą pracowniczą
- Rada nadzorcza (złożona z przedstawicieli załogi, banku, ministerstwa, wojewody, handlu, konsumentów) oraz powoływany przez nią dyrektor
- Nie trzeba zmieniać zasad, tylko dopuścić do zarządzania odpowiednich ludzi
- Trudno powiedzieć
1989-06-29
Autor: Paweł Ruszkowski
Opinia społeczna o urzędzie i kandydatach na prezydenta PRL
Kafelek tematyczny komunikatu BD/146/29/89
Stosunek badanych do propozycji wprowadzenia urzędu prezydenta i nadania mu dużych uprawnień
- jestem jej zwolennikiem
- jest mi to obojętne
- jestem jej przeciwnikiem
- trudno powiedzieć /tabela wg badań IX‘88, IV‘89/ oraz /tabela aneksowa/
Kto powinien zostać prezydentem:
- kandydaci ze strony koalicyjnej (rządzącej) /tabela aneksowa/
- kandydaci ze strony solidarnościowej /tabela aneksowa/
- kandydaci związani z Kościołem
- inni kandydaci
- charakterystyka kandydata
- nie, wiem trudno powiedzieć
- wszystko jedno kto, jest mi to obojętne
- nikt, nie widzę takiego kandydata /tabela ogółem oraz wg stosunku do propozycji powołania urzędu prezydenta/
Kandydaci na prezydenta:
- Wojciech Jaruzelski
- Lech Wałęsa
- Mieczysław Rakowski
/tabela wg stosunku do propozycji powołania urzędu prezydenta/ oraz /tabela aneksowa/
Kandydaci ze strony koalicyjnej (rządzącej);
- Wojciech Jaruzelski
- Mieczysław Wilczek
- Mieczysław Rakowski
- Roman Malinowski
- Władysław Baka
- Czesław Kiszczak
- Alfred Miodowicz
/tabela/
Kandydaci strony solidarnościowej:
- Lech Wałęsa
- Bronisław Geremek
- Tadeusz Mazowiecki
- Stanisław Stomma
- Adam Michnik
- Leszek Moczulski
- Andrzej Gwiazda
/tabela/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
Ocena działalności W. Jaruzelskiego i L.Wałęsy wg terminów badań od VII‘86 - VI‘89
Deklarowany stosunek respondentów do W. Jaruzelskiego i L. Wałęsy wg terminów badań XII‘85 - V‘89
Ocena działalności W. Jaruzelskiego wg zmiennych społeczno-demograficznych
1989-06-26
Autor: Beata Jaworska
Opinie o wynikach pierwszej tury wyborów do Sejmu i Senatu
Kafelek tematyczny komunikatu BD/142/28/89
Jakie jest, Pana(i) zdaniem, znaczenie tegorocznych wyborów do Sejmu i Senatu?
- Przełomowe
- Ważne
- Niewielkie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) ocenia wyniki wyborów? Czy:
- potwierdziły się Pana(i) wcześniejsze oczekiwania
- są gorsze niż Pan(i) oczekiwał(a)
- są lepsze niż Pan(i) oczekiwał(a)
- nie interesują mnie wyniki wyborów
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Dnia 4 czerwca w pierwszej turze wyborów uczestniczyło około 62% obywateli. Czy według Pana(i) jest to dużo czy mało?
- Dużo
- W sam raz
- Mało
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Oczekiwania co do wyników wyborów:
* do Senatu wejdzie:
- więcej kandydatów "Solidarności"
- mniej więcej tylu, ilu weszło
- mniej kandydatów "Solidarności"
- nie miałe(a)m żadnych oczekiwań
* kandydaci z listy krajowej uzyskają
- większe poparcie wyborców
- takie, jakie uzyskali
- mniejsze poparcie
- nie miałe(a)m żadnych oczekiwań
* kandydaci na mandaty koalicji rządzącej uzyskają:
- większe poparcie wyborców
- takie, jakie uzyskali
- mniejsze poparcie
- nie miałe(a)m żadnych oczekiwań
* do Sejmu na mandaty dla bezpartyjnych wejdą
- tylko kandydaci "Solidarności"
- również kandydaci nie związani z "Solidarnością"
- nie miałe(a)m żadnych oczekiwań
do rozstrzygnięcia w drugiej turze wyborów zostanie:
- więcej mandatów
- mniej mandatów
- nie miałe(a)m żadnych oczekiwań
Co zdecydowało o wynikach wyborów? Dlaczego tak wielu wyborców głosowało na kandydatów "Solidarności"?
- Bo ludzie są niezadowoleni z sytuacji w kraju
- Bo ludzie ufają, popierają "Solidarność"
- Bo kandydaci to ludzie nowi, nie zajmujący stanowisk we władzach
- Bo miała poparcie Kościoła
- Bo "Solidarność" miała dobra propagandę wyborczą
- Bo zabiegała o wyborców
- Kandydaci "Solidarności" to ludzie znani, poważani
- Bo "Solidarność" nakłaniała, dawała instrukcje, jak głosować
- Bo na każde miejsce miała po jednym kandydacie
Dlaczego tak mało wyborców głosowało na kandydatów koalicji rządzącej?
- Bo ludzie są niezadowoleni z sytuacji w kraju
- Bo ludzie nie ufają władzy, nie popierają jej
- Zbyt wielu kandydatów zajmowało stanowiska we władzach
- Kandydaci koalicji rządzącej nie stwarzają nadziei na poprawę sytuacji w kraju
- Bo nie mieli poparcia Kościoła
- Bo kandydatów było za dużo, po kilku na jedno miejsce
- Bo kandydaci koalicji rządzącej mieli słabą propagandę wyborcza
- Bo nie zabiegali o wyborców
- Bo nie nakłaniali, nie dawali instrukcji, jak głosować
- Kandydaci koalicji rządzącej byli mało znani, poważani
Czy jest Pan(i) zadowolony(a), że niemal wszystkie miejsca w Senacie zdobyła "Solidarność"?
- Zadowolony(a)
- Niezadowolony(a)
- Obojętny(a)
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
A czy Pana(i) zdaniem, zwycięstwo "Solidarności" w wyborach przyniesie Polsce:
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- mniej strat niż korzyści
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Jaki układ sił w Senacie byłby, Pana(i) zdaniem najbardziej korzystny dla Polski?
- Gdyby "Solidarność" miała większość miejsc w Senacie
- Gdyby "Solidarność" miała połowę miejsc w Senacie
- Gdyby "Solidarność" miała mniejszość miejsc w Senacie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Czy Pana(i) zdaniem wynik wyborów oznacza, że ludzie chcą:
- aby "Solidarność całkowicie przejęła władzę
- aby uczestniczyła w rządzeniu
- aby silnie kontrolowała rząd
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Jeśli w skład nowego rządu nie wejdą przedstawiciele "Solidarności", to czy "Solidarność" powinna:
- nieustępliwie walczyć z rządem
- walczyć z rządem, ale tam, gdzie to konieczne, iść na ustępstwa wobec niego
- starać się w jak największym zakresie współpracować z nim
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
1989-06-22
Autor: Elżbieta Lenczewska
Opinie uczniów szkół ponadpodstawowych o kwietniowych happeningach ulicznych
Kafelek tematyczny komunikatu BD/141/27/89
JAK MŁODZI POLACY ODCZYTALI SENS I POWODY KWIETNIOWYCH WYSTĄPIEŃ MŁODZIEŻY?
O co tym młodym ludziom chodziło?
- chcieli zademonstrować swoja obecność, zmusić do respektowania przysługujących im praw
- dążenie do poprawy systemu stypendialnego i poprawy funkcjonowania uczelni
- brak perspektyw na przyszłość
- protest przeciwko istniejącemu w Polsce niedemokratycznemu systemowi politycznemu
- prawo do swobodnego zrzeszania się /pytanie otwarte - dane w tekście/
JAKI JEST STOPIEŃ AKCEPTACJI PRZEZ MŁODZIEŻ STUDENCKICH WYDARZEŃ ULICZNYCH W KWIETNIU BIEŻĄCEGO ROKU?
Jaki jest Twój stosunek do demonstracji studenckich?
- zdecydowanie je popieram, niezależnie od tego czy są legalne, czy nie
- popieram je, ale tylko wtedy, gdy będą organizowane legalnie, po uzgodnieniu z władzami
- nie popieram ich. Wyjście na ulicę nie jest metodą rozwiązywania problemów
- zdecydowanie nie popieram takich demonstracji. Są to dla mnie wystąpienia awanturnicze i prowokacyjne
- właściwie nie wiem, co o tym sądzić, trudno mi powiedzieć /tabela/ oraz /tabela aneksowa/
JAKI JEST STOPIEŃ PODATNOŚCI MŁODZIEŻY NA UCZESTNICTWO W DEMONSTRACJACH ULICZNYCH?
Gdybyś miał(a) możliwość, czy wziął(ęła) byś udział w demonstracji?
- brałe(a)m już kiedyś udział
- nie brałe(a)m, ale wziął(ęła)bym
- nie brałe(a)m udziału i nigdy bym nie wziął(ęła)
- trudno powiedzieć /tabela/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe
1989-06-22
Autor: Jerzy Głuszyński
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry