UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 
PUBLIKACJE  |  PRENUMERATA

PUBLIKACJE

Wybierz dodatkowe opcje wyszukiwania Opcje wyszukiwania
Dodatkowe opcje wyszukiwania:
szukaj w publikacjach:
szukaj w polach:
 
ogranicz wyszukiwanie do okresu

CBOS Fokus nr 5/2025

Wyborcy Sławomira Mentzena – jak postrzegali swojego kandydata i polską politykę przed wyborami?

Po zakończeniu procesu wyborczego prezentujemy drugą część raportu z badania jakościowego, w którym uczestniczyły osoby zamierzające głosować na Sławomira Mentzena. Badanie, którego wyniki przedstawiliśmy już częściowo w komunikacie „Sławomir Mentzen – polityczny self-made man”, odbyło się przed pierwszą turą wyborów prezydenckich. Objęło ono wyłącznie osoby deklarujące zamiar głosowania w wyborach na Sławomira Mentzena.

2025-06-06|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 4/2025

Sławomir Mentzen – polityczny self-made man. Wyborcy Sławomira Mentzena o Polsce, imigrantach, gospodarce, służbie zdrowia i Zielonym Ładzie

Sławomir Mentzen od wielu tygodni zajmuje w sondażach opinii publicznej silną trzecią pozycję. Niezależnie od wyniku w pierwszej turze istotną rolę w drugiej turze mogą odegrać jego wyborcy. Właśnie im zdecydowaliśmy się przyjrzeć w naszym ostatnim badaniu jakościowym. Zależy nam na zrozumieniu głębszych mechanizmów społecznych, które kształtują oceny, postawy i decyzje wyborców Sławomira Mentzena. Interesuje nas, jak go postrzegają, jakie cechy i poglądy sprawiają, że polityk Konfederacji różni się od innych kandydatek i kandydatów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej. Jakie postulaty Mentzena budzą wśród jego wyborców największe emocje? Jak oceniają oni jego kampanię wyborczą?

2025-05-13|Autor: Kacper Leśniewicz

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 3/2025

Portrety wyborcze Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego

Jak wyborcy postrzegają kandydatów, na których zamierzają głosować, i tych, których nie planują poprzeć w nadchodzących wyborach? Jakimi cechami różnią się główni kandydaci na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Na jakie wątki w ich wypowiedziach wyborcy zwracają szczególną uwagę? Jakie poglądy i cechy skłonni są przypisywać swojemu oraz innym kandydatom? Na te oraz wiele innych pytań poszukiwaliśmy odpowiedzi w kolejnym z cyklu jakościowych projektów badawczych CBOS. Badanie „Wybory Prezydenckie 2025” przeprowadziliśmy w Tczewie i w Stalowej Woli, a osobami, które do niego zaprosiliśmy, byli mieszkańcy tych miast reprezentujący młode i średnie pokolenie

2025-04-30|Autorzy: Marcin Głowacki, Kacper Leśniewicz

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 2/2025

Kobiety w świecie wzorów i modeli życia

Młode kobiety pragną wzorować się na osobach, które pokazują media: gwiazdach rozrywki, kultury, sportu lub biznesu. Cenią te osoby za to, że osiągnęły sukces, są szczęśliwe, stanowią wzór udanego życia. Cenią także ich urodę i styl życia.

2025-03-17|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 1/2025

Kobiety na rynku pracy – opowieść o symbolicznej dewaluacji, stereotypach i strategicznym milczeniu

INŻYNIERKI NIGDY NIE ZOSTANĄ INŻYNIERAMI Według uczestniczek badania powszechnie uważa się, że kobiety nigdy nie są wystarczająco dobre, aby pracować w męskim zawodzie, większymi fachowcami niemal z „automatu” są zawsze mężczyźni. Ten typ nierówności jest w opinii rozmówczyń społecznie usankcjonowany za sprawą procesów „długiego trwania”, które obejmują zarówno instytucje pracy, szkolnictwo wyższe, jak i media.

2025-01-15|Autor: Kacper Leśniewicz

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 6/2024

Prawa kobiet. Kobiety o aborcji, pracy i końcu męskiej dominacji

Uczestniczki badania, odnosząc się do praw kobiet, jako szczególnie istotną kwestię wskazują powszechne prawo do aborcji. Wolność do decydowania o sobie i bezpieczeństwo to wartości, do których odwołują się kobiety, uzasadniając własne opinie na ten temat.

2024-11-08|Autor: Kacper Leśniewicz

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 5/2024

Jak kobiety postrzegają kapitał społeczny w rodzinie

Kobiety deklarują, że to one dysponują większym niż ich partnerzy kapitałem społecznym, wnoszą do rodziny więcej relacji, mężczyźni częściej separują swoich znajomych.

2024-11-06|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 4/2024

20 lat obecności Polski w Unii Europejskiej

Po dwudziestu latach od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej CBOS przeprowadził badanie jakościowe, którego celem było rozpoznanie, jak Polacy postrzegają i oceniają członkostwo Polski we Wspólnocie. Badanie, przeprowadzone metodą Focus Group Interviews (FGI), odbyło się w dwóch regionach – w Wielkopolsce (Leszno) i na Podlasiu (Łomża). W każdym z regionów przeprowadzono dwie sesje dyskusyjne z udziałem kobiet i mężczyzn: jedną sesję z grupą młodszą (20-35 lat) i jedną z grupą starszą (40-55 lat).

2024-04-26|Autorzy: Beata Roguska, Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 3/2024

Czy wieś traci swoją tożsamość?

Jednym z celów badania „Barometr polskiej wsi” było rozpoznanie i opisanie zjawiska semiurbanizacji, czyli upodabniania się wsi do miasta lub zacierania się granic między miastem a wsią. Przejawia się to zarówno w wyglądzie miejscowości, sposobie zagospodarowania przestrzeni, jak i w funkcjach, jakie wieś pełni dla swoich mieszkańców.

2024-03-15|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 2/2024

Ukraińcy o swoim życiu w Polsce

W komunikacie omawiamy wyniki badań fokusowych wśród Ukraińców żyjących w Polsce, przeprowadzonych przez CBOS w okresie od 28 listopada do 6 grudnia 2023 roku. Grupy obejmowały zarówno imigrantów sprzed wojny, jak i uchodźczynie wojenne.

2024-02-16|Autor: Jonathan Scovil

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 1/2024

Wieś - życie we wspólnocie

Jak wynika z badania jakościowego „Barometr polskiej wsi”, które CBOS przeprowadził latem 2023 roku , zarówno starsi, jak i młodsi mieszkańcy wsi zwracają uwagę na te atrybuty wiejskiego życia oraz płynące z nich korzyści i przyjemności. Wieś – z punktu widzenia swoich mieszkańców – przede wszystkim różni się od miasta tym, że zna się tu nie tylko swoich najbliższych sąsiadów, ale także innych, często nawet wszystkich w miejscowości.

2024-01-23|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 7/2023

Mieszkańcy wsi – o polityce i sprawach publicznych w końcu mijającej kadencji

Polityka na wsi nie różni się specjalnie od polityki w mniejszych lub większych miastach. Podobnie przebiegają rozmowy o polityce, podobnie też definiowane są osie sporu i główne stanowiska. Specyfiką wsi jest to, że mieszkają tu rolnicy. Choć od dawna nie stanowią oni już większości mieszkańców, to jednak nadal w dużej mierze ich punkt widzenia na sprawy publiczne definiuje to, co moglibyśmy określić jako punkt widzenia polskiej wsi.

2023-11-08|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 6/2023

Czas wolny na wsi – opowieść o grillowaniu

Czas wolny i wypoczynek wydają się tematami dość trudnymi do zdefiniowania dla mieszkańców wsi. W naszym badaniu zapytaliśmy ankietowanych żyjących na wsi o ilość czasu wolnego i sposoby jego spędzenia, a także podejście do wakacji.

2023-09-28|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 5/2023

Polacy o Ukraińcach

Nasze sondaże dotyczące stosunku Polaków do Ukraińców postanowiliśmy uzupełnić wywiadami grupowymi (badaniami fokusowymi) pozwalającymi respondentom na większą swobodę w wyrażaniu swoich opinii niż gotowe zestawy odpowiedzi z ankiet. Założyliśmy, że badania fokusowe zweryfikują bądź pogłębią wnioski z badań ilościowych. Mieliśmy również nadzieję, że w wywiadach pojawią się zupełnie nowe wątki, których sondaże nie były w stanie wychwycić.

2023-08-30|Autor: Jonathan Scovil

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 4/2023

Kto nami rządzi? Jak postrzegane są władze małych miast?

Przedstawiamy kolejny raport z badania „Barometr małych miast”. Tematem przewodnim publikacji są władze małych miast. Czy wszyscy wiedzą wszystko? Jak zdobywa się władzę w małym mieście? Na czym polega ciułanie głosów? Jak rządzą? Za co władze miast są chwalone, a za co krytykowane? Czy w małych miastach są układy? Czy lokalni przedsiębiorcy stanowią nieformalne struktury władzy? Jak funkcjonuje demokracja w małych miastach? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w raporcie.

2023-08-23|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 3/2023

Postawy mieszkańców małych miast wobec polityki

Jednym z celów „Barometru małych miast” było opisanie i analiza postaw politycznych Polaków, którzy mieszkają w miastach o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 50 tysięcy. Na podstawie analizy treści rozmów możemy zidentyfikować trzy typy nastawienia do polityki: zakorzenienie w lokalności, polityka jako sposób na dorobienie się i zagubienie w polityce.

2023-08-09|Autor: Kamil Nagalski

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 2/2023

Mobilność młodych mieszkańców małych miast a zakotwiczenie starszych

Na przełomie maja i czerwca 2023 roku Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziło badanie jakościowe „Barometr małych miast”. Zostało ono przeprowadzone metodą wywiadu grupowego zogniskowanego w czterech różnych miastach. Najbardziej podstawowym powodem mobilności młodych mieszkańców małych miast jest brak w ich miejscowości pracy odpowiadającej ich aspiracjom, co odnosi się głównie do poziomu oferowanego wynagrodzenia za pracę.

2023-07-14|Autor: Kamil Nagalski

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

CBOS Fokus nr 1/2023

Jak się żyje w naszym mieście?

„Barometr małych miast” to projekt badawczy, którego celem jest przyjrzenie się polskiej prowincji. Badanie fokusowe dotyczące małych miast jest uzupełnieniem i pogłębieniem informacji uzyskiwanych przy zastosowaniu metod ilościowych, czyli sondaży opinii publicznej. Metody jakościowe pozwalają spojrzeć na badane kwestie z punktu widzenia jednostki i jej doświadczeń.

2023-07-06|Autor: Marcin Głowacki

Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie

 

Wróć na początek Przejdź do poprzedniej strony1 - 18/ 18 Przejdź do następnej strony Przejdź na koniec
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry