UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

CBOSNEWS

16/2025

2025-06-25

Kampania wyborcza – internet a tradycyjne media

Porównując obecne wyniki do zarejestrowanych po poprzednich wyborach prezydenckich w 2020 roku i jeszcze wcześniejszych – w 2015 roku, widzimy przede wszystkim umacnianie się politycznego znaczenia internetu, w którym w trakcie tej kampanii wyborczej informacji szukała rekordowa liczba użytkowników. Skutkiem umacniania się popularności poszukiwania informacji online jest spadek znaczenia tradycyjnych mediów – telewizji, radia i prasy. W tej kampanii wyborczej bardziej niż w poprzednich kampaniach prezydenckich na znaczeniu zyskały spotkania i wiece wyborcze. Stosunkowo stabilna jest skala wymieniania informacji politycznych z osobami bliskimi oraz czerpania wiedzy z takich nośników treści, jak plakaty, ulotki i billboardy.
Rysunek
Sposób pozyskiwania informacji wyborczych zależy głównie od wieku badanych. Internet jest głównym źródłem wiedzy o polityce dla respondentów poniżej 35 roku życia. Z kolei telewizja jest wskazywana ponadprzeciętnie często przez osoby mające 55 lat lub więcej. Dotyczy to również prasy. Co ciekawe, najmłodsi badani (18–24 lata) na tle pozostałych najczęściej czerpali informacje o kandydatach z rozmów z bliskimi i znajomymi oraz z wieców i spotkań, w których sami brali udział.
Rysunek 1
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (422) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 5 do 15 czerwca 2025 roku na próbie liczącej 971 osób (w tym: 63,0% metodą CAPI, 24,0% – CATI i 13,0% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.
 
 
Przewiń do góry
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry