2025-06-26
Korzystanie z mediów społecznościowych
Obecność w jakimś serwisie społecznościowym deklaruje sześciu na dziesięciu Polaków (60%), tj. ponad trzy czwarte użytkowników internetu.
W serwisach społecznościowych w większym stopniu niż przeciętnie obecni są użytkownicy internetu mający mniej niż 45 lat, szczególnie najmłodsi badani (18–24 lata) oraz mający od 25 do 34 lat. Rzadziej korzystają z nich internauci po 54 roku życia, zwłaszcza ci najstarsi (65+).
Są dwa dominujące style obecności w serwisach społecznościowych. Najpopularniejszy, charakterystyczny dla połowy ich użytkowników (50%), polega wyłącznie na odbiorze treści, bez ich zamieszczania. Dwóm piątym (41%), poza oglądaniem i czytaniem tego, co zamieścili inni, zdarza się także coś zamieścić lub skomentować. Mniej niż jedna dziesiąta (8%) deklaruje, że poza odbiorem treści w mediach społecznościowych w dużym stopniu koncentruje się też na ich zamieszczaniu i komentowaniu.
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (421) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 5 do 14 maja 2025 roku na próbie liczącej 1080 osób (w tym: 64,4% metodą CAPI, 23,7% – CATI i 11,9% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.