2025-11-04
Polacy o zmianach w szkolnictwie
Spośród osób, które słyszały o edukacji zdrowotnej, 60% popiera wprowadzenie jej do programu nauczania, przy czym większość (37%) wyraża zdecydowane poparcie. Sprzeciw wobec nowego przedmiotu deklaruje 31% badanych, a 9% nie ma sprecyzowanej opinii na ten temat.
Respondenci przeciwni wprowadzeniu edukacji zdrowotnej do szkół najczęściej uzasadniają swoje zdanie obawą, że przedmiot ten będzie służył propagowaniu ideologii lewicowej (22%). Kolejną często wskazywaną przyczyną sprzeciwu (11%) jest przekonanie, że przedmiot został przygotowany „na szybko”, nie ma do niego podręczników, będą prowadzić go nieprzeszkoleni w tym kierunku nauczyciele, a w związku z tym nie wiadomo, jakie ostatecznie treści będą poruszane na zajęciach. Podobnie liczna grupa respondentów (11%) uważa, iż program edukacji zdrowotnej nie jest przystosowany do wieku najmłodszych uczniów, powinien być wprowadzony na późniejszym etapie nauczania. Po 10% badanych jest zdania, że przedmiot ten jest niepotrzebny (m.in. dlatego, iż program edukacji zdrowotnej realizowany jest w ramach innych przedmiotów), lub nie podaje konkretnych powodów swojego sprzeciwu. Pozostałe przyczyny wskazywane przez ankietowanych to: obecność treści o charakterze seksualnym w programie nauczania (8%); sprzeczność ze światopoglądem, religią badanych (7%); przekonanie, że to do rodziców należy przekazywanie treści zawartych w programie edukacji zdrowotnej (7%); generowanie dodatkowych godzin w szkole (4%) oraz nieobecność zagadnień związanych z wartością rodziny w programie nowego przedmiotu (2%).
|
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (426) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach 2–13 października 2025 roku na próbie liczącej 901 osób (w tym: 61,2% metodą CAPI, 22,5% – CATI i 16,3% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.