UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 59/2025
 
Okładka komunikatu Nr 59/2025

Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami prezydenckimi

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
Autor: Michał Feliksiak
|
2025-06-25

W czerwcowym sondażu, przeprowadzonym po II turze wyborów prezydenckich, zapytaliśmy Polaków, skąd czerpali informacje o kandydatach oraz czy angażowali się w jakąś aktywność polityczną w internecie. Porównując obecne wyniki do zarejestrowanych w badaniach po poprzednich wyborach prezydenckich w 2020 roku i jeszcze wcześniejszych – w roku 2015, obserwujemy przede wszystkim umacnianie się politycznego znaczenia internetu, którego skutkiem jest mniejsze znaczenie tradycyjnych mediów – telewizji, radia i prasy.

Czy w trakcie kampanii wyborczej czerpał(a) Pan(i) informacje o komitetach i kandydatach startujących w wyborach:
- z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji
- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)
- z internetu
- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)
- od znajomych, członków rodziny
- z audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu
- z billboardów, plakatów wyborczych, ulotek
- z gazet i czasopism
- z wieców, spotkań wyborczych, w których Pan(i) uczestniczył(a)
/wykres oraz tabela - odpowiedzi twierdzące wg terminów badań XI‘11, VI‘14, XII‘14, VI‘15, XI‘15, XI‘18, VI‘19, XI‘19, VIII‘20, XI‘23 VI‘24, VI‘25 oraz tabela - odpowiedzi twierdzące według wieku/

Zainteresowane polityką a odsetki osób niekorzystających z żadnego ze źródeł informacji o kampanii wyborczej - tabela

Powiedział(a) Pan(i), że czerpał(a) informacje o kandydatach z internetu. Czy czerpał(a) Pan(i) je z:
- internetowych portali informacyjnych, jak np. Onet, Interia, Wirtualna Polska itp.?
- internetowych serwisów społecznościowych, jak np. Facebook, YouTube, X, TikTok?
/rys. + tabela z odpowiedziami wg wieku/

Czy w ciągu miesiąca poprzedzającego wybory prezydenckie (I lub II turę)
- oglądał(a) Pan(i) w internecie materiały wideo o tematyce politycznej, np. wywiady z politykami, spoty, reklamy wyborcze
- czytał(a) Pan(i) w internecie artykuły o tematyce politycznej, np. w internetowych wersjach gazet, czasopism
- przeglądał(a) Pan(i) strony internetowe partii politycznych, komitetów lub kandydatów startujących w wyborach
- czytał(a) Pan(i) blogi o tematyce politycznej lub wpisy i komentarze internautów dotyczące polityki
- pisał(a) Pan(i) w internecie na tematy polityczne, np. na forach, blogach, portalach społecznościowych
- zachęcał(a) Pan(i) w internecie innych użytkowników do głosowania w wyborach na któregoś z kandydatów
- zapisał(a) się Pan(i) w internecie do grupy popierającej jakiegoś polityka, kandydata lub organizację polityczną, komitet wyborczy
- wysłał(a) Pan(i) przez internet list do polityka lub podpisał(a) Pan(i) internetową petycję w jakiejś sprawie
- przekazał(a) Pan(i) przez internet pieniądze dla organizacji politycznej, komitetu wyborczego
/wykres - odpowiedzi twierdzące wśród: internautów, ogółu badanych/
oraz
/tabela - odpowiedzi twierdzące uzyskane w badaniach przeprowadzonych po wyborach samorządowych w 2010, 2014 i 2018 roku, parlamentarnych w 2011, 2015 i 2019 i 2023 roku, po wyborach do PE w 2014 i 2019 i 2024 roku oraz prezydenckich w 2015, 2020 i 2025 roku/

Aktywność w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela internauci wg terminów badań XII 2010, XI 2011, VI 2014, XII 2014, VI 2015, XI 2015, XI 2018, VI 2019, XI 2019, VIII 2020, XI 2023, VI 2024, VI 2025/

Aktywność użytkowników internetu w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela ogół badanych wg terminów badań XII 2010, XI 2011, VI 2014, XII 2014, VI 2015, XI 2015, XI 2018, VI 2019, XI 2019, VIII 2020, XI 2023, VI 2024, VI 2025/

Aktywność polityczna użytkowników internetu w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela ogółem i wg wybranych zmiennych społeczno-demograficznych, udziału i preferencji w I turze wyborów prezydenckich/

Publikacja dostępna
Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
Liczba stron:
9
Badanie:
202518 Aktualne problemy i wydarzenia (422)
Kategorie tematyczne:
Wybory prezydenckie, Wybory, Internet
Słowa kluczowe:
wybory, wybory 2025, wybory prezydenckie, kampania wyborcza, aktywność polityczna, internet, internauci, źródła informacji, radio, telewizja, debata telewizyjna, ulotki, plakaty, reklamy wyborcze, gazety, prasa, spotkania wyborcze
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry