UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Oceny działalności parlamentu, prezydenta i Państwowej Komisji Wyborczej w czerwcu
W czerwcu pracę posłów dobrze ocenia blisko jedna trzecia respondentów (od maja bez zmian). Złą opinię o działalności Sejmu ma nieco ponad połowa badanych (tak samo jak miesiąc wcześniej). Pracę senatorów aprobuje jedna trzecia ankietowanych, a 39% do działalności izby wyższej parlamentu odnosi się z dezaprobatą.
Aktualne oceny pracy Andrzeja Dudy, na krótko przed końcem sprawowania funkcji prezydenta RP, zmieniły się in plus w porównaniu z majem.
Działalność Państwowej Komisji Wyborczej po tegorocznych wyborach prezydenckich dobrze ocenia prawie dwie trzecie Polaków, a źle – jedna piąta.
OCENY DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU
Oceny działalności:
* Sejmu
* Senatu
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 – VI 2025/ oraz /tabele aneksowe/
Oceny działalności Sejmu – wykres wg terminów badań II 1998 – VI 2025
Oceny działalności Senatu – wykres wg terminów badań II 1998 – VI 2025
Tabela - oceny działalności Sejmu wg potencjalnych elektoratów partyjnych
Tabela - oceny działalności Senatu wg potencjalnych elektoratów partyjnych
OCENY DZIAŁALNOŚCI PREZYDENTA
Oceny działalności prezydenta Andrzeja Dudy:
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 – VI 2025/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny działalności prezydenta (Aleksander Kwaśniewski, Lech Kaczyński, Bronisław Komorowski, Andrzej Duda) – wykres wg terminów badań II 1998 – VI 2025
Tabela – oceny działalności prezydenta Andrzeja Dudy wg potencjalnych elektoratów partyjnych
Tabela – oceny działalności prezydenta Andrzeja Dudy wg elektoratów w II turze wyborów prezydenckich w 2020 roku
OCENY DZIAŁALNOŚCI PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
Oceny działalności Państwowej Komisji Wyborczej
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań I 2015 – VI 2025 oraz tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych oraz tabela aneksowa/
Oceny działalności Państwowej Komisji Wyborczej - wykres wg terminów badań XII 2014 – VI 2025
2025-06-27
Autor: Ilona Kawalec
Nastroje społeczne po wyborach prezydenckich
W czerwcu – po drugiej turze wyborów prezydenckich – pogorszyły się wyraźnie oceny ogólnej i politycznej sytuacji w Polsce, wzrosły też odsetki pesymistycznych przewidywań dotyczących ich dalszego rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do sytuacji politycznej. Względnie stabilne pozostały natomiast zarówno oceny, jak i prognozy dotyczące sytuacji gospodarczej kraju, poziomu życia swojej rodziny oraz warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego.
ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJU
Oceny
Czy, ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w naszym kraju zmierza w dobrym czy też w złym kierunku?
- W dobrym
- W złym
- Trudno powiedzieć
/tabela maj 2024-czerwiec 2025; wykres marzec 1990 - I 2025; tabela wg preferencji wyborczych
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku sytuacja w Polsce poprawi się, pogorszy czy też się nie zmieni?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/tabela maj 2024-czerwiec 2025; wykres styczeń 1992 - styczeń 2025
SYTUACJA POLITYCZNA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną w Polsce? Czy jest ona:.
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/tabela kwiecień 2024-maj 2025; wykres 1989-2025; tabela wg preferencji wyborczych
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja polityczna w Polsce:
- Poprawi się
- Pozostanie bez zmian
- Pogorszy się
/tabela kwiecień 2024-maj 2025; wykres 1989-2025
SYTUACJA GOSPODARCZA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację gospodarczą w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/tabela kwiecień 2024-maj 2025; wykres 1990-2025; tabela wg preferencji wyborczych
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja gospodarcza w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela kwiecień 2024-maj 2025; wykres 1990-2025
SYTUACJA WŁASNA BADANYCH I MATERIALNE WARUNKI ŻYCIA
Oceny
Czy obecnie Panu(i) i Pana(i) rodzinie żyje się:
- Dobrze
- Ani dobrze, ani źle
- Źle
/tabela kwiecień 2024 - maj 2025; wykres 1992-2025
Jak Pan(i) ocenia obecne warunki materialne swojego gospodarstwa domowego? Czy są one:
- Dobre
- Ani dobre, ani złe
- Złe
/tabela kwiecień 2024 - maj 2025; wykres 1987-2025
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy za rok Panu(i) i Pana(i) rodzinie będzie się żyło:
- Lepiej niż obecnie
- Tak samo jak obecnie
- Gorzej niż obecnie
- Trudno powiedzieć
/tabela kwiecień 2024 - maj 2025; wykres 1992-2025/
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku warunki materialne Pana(i) gospodarstwa domowego:
- Poprawią się
- Pozostaną bez zmian
- Pogorszą się
/tabela kwiecień 2024 - maj 2025; wykres 2000-2025/
+ ANEKS - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2025-06-27
Autor: Jonathan Scovil
Korzystanie z internetu w 2025 roku
Niemal ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków (79%, wzrost o 2 punkty w stosunku do ubiegłego roku) regularnie korzysta z internetu. Sześciu na dziesięciu spośród ogółu badanych (60%) ma konto w jakimś serwisie społecznościowym. Obecność online zależy przede wszystkim od wieku oraz poziomu wykształcenia badanych. Korzystanie z internetu jest powszechne lub niemal powszechne wśród respondentów mających mniej niż 55 lat. Do użytkowników internetu zalicza się trzy czwarte osób w grupie 55–64 lata i około połowa w wieku od 65 do 74 lat. Wśród najstarszych badanych już jedna trzecia deklaruje regularne korzystanie z internetu.
ZASIĘG I SPOSÓB KORZYSTANIA Z INTERNETU
Czy korzysta Pan(i) z internetu (stron internetowych, poczty e-mail, komunikatora internetowego itp.) przynajmniej raz w tygodniu?
Odpowiedzi twierdzące - wykresy wg terminów badań III 2002 - V 2025
Odsetki korzystających z internetu wg wieku – wykres
Odsetki korzystających z internetu według wieku i płci – wykres
Odsetki korzystających z internetu wg poziomu wykształcenia – wykres
Odsetki korzystających z internetu według wieku i wykształcenia – wykres
Odsetki korzystających z internetu w grupach zawodowych – wykres
Odsetki korzystających z internetu wg oceny własnej sytuacji materialnej – wykres
Odsetki korzystających z internetu wg miejsca zamieszkania – wykres
Który z opisów najlepiej pasuje do Pana(i) sposobu korzystania z internetu w celach niezwiązanych z pracą zawodową?
- W zasadzie cały czas jestem online, na bieżąco otrzymuję informacje i reaguję na wiadomości
- Na ogół uruchamiam aplikacje internetowe tylko wówczas, kiedy chcę coś zrobić, np. coś sprawdzić lub skontaktować się z kimś
- Trudno powiedzieć
/wykresy: odpowiedzi użytkowników internetu wg terminów badań IV 2018, V 2019, VI 2020, VI 2021, V 2022, V 2023, V 2024, V 2025 oraz wykresy: odpowiedzi użytkowników internetu wg wieku/
AKTYWNOŚCI ONLINE
Czy kiedykolwiek kupił(a) Pan(i) coś przez internet?
Odpowiedzi twierdzące:
- użytkowników internetu
- ogółu dorosłych
/wykresy wg terminów badań III 2008 - V 2025/
Czy kiedykolwiek sprzedał(a) Pan(i) coś przez internet?
Odpowiedzi twierdzące:
- użytkowników internetu
- ogółu dorosłych
/wykresy wg terminów badań III 2008 - V 2025/
Respondenci, którzy w ciągu miesiąca kupili coś przez internet
- użytkownicy internetu
- ogół dorosłych
/wykres wg terminów badań III 2002 - V 2025/
[Pytanie zadane osobom, które w ciągu ostatniego miesiąca robiły zakupy przez internet]
Co kupił(a) Pan(i) przez internet w ciągu ostatniego miesiąca? Czy kupił(a) Pan(i):
* odzież, obuwie
* kosmetyki
* sprzęt elektroniczny
* książki, e-booki, audiobooki
* dostęp do usług lub treści
* bilety na samolot, pociąg lub autobus
* zabawki, artykuły dziecięce
* artykuły motoryzacyjne
* sprzęt sportowy
* leki
* artykuły spożywcze
* bilety na wydarzenia kulturalne, sportowe, itp.
* programy, gry komputerowe
* muzykę, filmy
* coś innego
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu wg badań 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025/
Czy w ciągu ostatniego miesiąca:
* korzystał(a) Pan(i) z usług bankowych przez internet
* ściągał(a) Pan(i) darmowe programy, muzykę, filmy
* korzystał(a) Pan(i) z treści dostępnych w sieci internetowej za opłatą, takich jak gazety, zdjęcia, materiały video, płatne członkostwo w serwisach, grach
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań III 2005 – V 2025/
* załatwiał(a) Pan(i) przez internet sprawy urzędowe
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań V 2022 – V 2025/
*korzystał(a) Pan(i) ze stron internetowych lub aplikacji dających dostęp do tzw. Sztucznej inteligencji (AI), np. ChatGPT, Microsoft Copilot, Grok
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań: V 2025/
Czy w ciągu ostatniego miesiąca:
* czytał(a) Pan(i) internetowe wersje gazet, czasopism
* słuchał(a) Pan(i) przez internet radia
* oglądał(a) Pan(i) przez internet telewizję, filmy, seriale, nagrania wideo
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań III 2006 - V 2025/
* czytał(a) Pan(i) blogi
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań IV 2010 - V 2025/
* oglądał(a) Pan(i) w internecie transmisje realizowane i nadawane na żywo przez innych użytkowników
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań VI 2018 - V 2025/
* oglądał(a) Pan(i) vlogi (wideoblogi)
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań V 2019 - V 2025/
* czytał(a) Pan(i) internetowe portale informacyjne
/tabela: odpowiedzi twierdzące użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań VI 2021 – V 2025/
Internauci, którzy w ciągu ostatniego miesiąca:
* czytali internetowe wersje gazet, czasopism
* czytali portale informacyjne
* czytali blogi
* słuchali przez internet radia
* oglądali przez internet telewizję, filmy, seriale, nagrania wideo
* zamieszczali w internecie zrobione przez siebie zdjęcia, filmy
* oglądali vlogi (wideoblogi)
* oglądali w internecie transmisje realizowane i nadawane na żywo przez innych użytkowników
/tabela wg wieku/
Czy w ciągu ostatniego miesiąca zamieszczał(a) Pan(i) w internecie zrobione przez siebie zdjęcia, filmy?
Odpowiedzi twierdzące:
- użytkowników internetu
- ogółu dorosłych
/wykresy wg terminów badań V 2012 - V 2025/
Czy prowadzi Pan(i) bloga, vloga (wideobloga) lub własną stronę internetową?
Odpowiedzi twierdzące:
- użytkowników internetu
- ogółu dorosłych
/wykresy wg terminów badań VI 2009 - V 2024/
Czy w ciągu ostatniego miesiąca:
* rozmawiał(a) Pan(i) ze znajomymi przez komunikator internetowy np. Messenger (Facebook), WhatsApp, Skype, Hangouts (Google), GG (GaduGadu)
* dokonywał(a) Pan(i) wpisów na forach, grupach dyskusyjnych, stronach serwisów społecznościowych
* grał(a) Pan(i) w coś w sieci z innymi ludźmi
* uczestniczył(a) Pan(i) w internetowej rozmowie wideo (wideokonferencji), w której udział brało kilka lub wiele osób
/tabela: odpowiedzi twierdzące: użytkowników internetu oraz ogółu dorosłych wg terminów badań III 2005 - V 2025/
Użytkownicy internetu, którzy w ciągu ostatniego miesiąca:
* rozmawiali przez komunikator internetowy
* dokonywali wpisów na forach, w serwisach społecznościowych
* uczestniczyli w internetowej rozmowie wideo (wideokonferencji), w której udział brało kilka lub wiele osób
* grali w gry w sieci z innymi użytkownikami
/tabela wg wieku/
Czy ma Pan(i) konto w jakimś serwisie społecznościowym?
Odpowiedzi twierdzące:
- użytkowników internetu
- ogółu dorosłych
/wykresy wg terminów badań III 2008 - V 2025/
Odsetki użytkowników internetu zarejestrowanych w serwisach społecznościowych wg wieku – wykres
Jak by Pan(i) ogólnie opisał(a) sposób, w jaki korzysta Pan(i) z serwisów społecznościowych?
* W zasadzie wyłącznie oglądam lub czytam to, co zamieścili inni, nic nie zamieszczam i nie komentuję
* Głównie oglądam lub czytam to, co zamieścili inni, ale zdarza mi się też coś tam zamieścić lub skomentować
* Oglądam i czytam to, co zamieścili inni, ale dużo też tam zamieszczam i komentuję
* Trudno powiedzieć
/wykres, tabela uwzględniająca wiek/
2025-06-26
Autorzy: Michał Feliksiak, Mateusz Mojsiejuk
Motywy głosowania w wyborach prezydenckich
Po pierwszej turze wyborów prezydenckich zapytaliśmy wyborców poszczególnych kandydatów o ich motywacje wyborcze. Wyborcy Karola Nawrockiego, którzy głosowali na niego w pierwszej turze, najczęściej powoływali się na względy ideowe i programowe. Wyborcy Rafała Trzaskowskiego podkreślali przede wszystkim merytoryczne przygotowanie do sprawowania urzędu prezydenta oraz jego inne atuty.
2025-06-26
Autor: Beata Roguska
Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami prezydenckimi
W czerwcowym sondażu, przeprowadzonym po II turze wyborów prezydenckich, zapytaliśmy Polaków, skąd czerpali informacje o kandydatach oraz czy angażowali się w jakąś aktywność polityczną w internecie. Porównując obecne wyniki do zarejestrowanych w badaniach po poprzednich wyborach prezydenckich w 2020 roku i jeszcze wcześniejszych – w roku 2015, obserwujemy przede wszystkim umacnianie się politycznego znaczenia internetu, którego skutkiem jest mniejsze znaczenie tradycyjnych mediów – telewizji, radia i prasy.
Czy w trakcie kampanii wyborczej czerpał(a) Pan(i) informacje o komitetach i kandydatach startujących w wyborach:
- z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji
- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)
- z internetu
- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)
- od znajomych, członków rodziny
- z audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu
- z billboardów, plakatów wyborczych, ulotek
- z gazet i czasopism
- z wieców, spotkań wyborczych, w których Pan(i) uczestniczył(a)
/wykres oraz tabela - odpowiedzi twierdzące wg terminów badań XI‘11, VI‘14, XII‘14, VI‘15, XI‘15, XI‘18, VI‘19, XI‘19, VIII‘20, XI‘23 VI‘24, VI‘25 oraz tabela - odpowiedzi twierdzące według wieku/
Zainteresowane polityką a odsetki osób niekorzystających z żadnego ze źródeł informacji o kampanii wyborczej - tabela
Powiedział(a) Pan(i), że czerpał(a) informacje o kandydatach z internetu. Czy czerpał(a) Pan(i) je z:
- internetowych portali informacyjnych, jak np. Onet, Interia, Wirtualna Polska itp.?
- internetowych serwisów społecznościowych, jak np. Facebook, YouTube, X, TikTok?
/rys. + tabela z odpowiedziami wg wieku/
Czy w ciągu miesiąca poprzedzającego wybory prezydenckie (I lub II turę)
- oglądał(a) Pan(i) w internecie materiały wideo o tematyce politycznej, np. wywiady z politykami, spoty, reklamy wyborcze
- czytał(a) Pan(i) w internecie artykuły o tematyce politycznej, np. w internetowych wersjach gazet, czasopism
- przeglądał(a) Pan(i) strony internetowe partii politycznych, komitetów lub kandydatów startujących w wyborach
- czytał(a) Pan(i) blogi o tematyce politycznej lub wpisy i komentarze internautów dotyczące polityki
- pisał(a) Pan(i) w internecie na tematy polityczne, np. na forach, blogach, portalach społecznościowych
- zachęcał(a) Pan(i) w internecie innych użytkowników do głosowania w wyborach na któregoś z kandydatów
- zapisał(a) się Pan(i) w internecie do grupy popierającej jakiegoś polityka, kandydata lub organizację polityczną, komitet wyborczy
- wysłał(a) Pan(i) przez internet list do polityka lub podpisał(a) Pan(i) internetową petycję w jakiejś sprawie
- przekazał(a) Pan(i) przez internet pieniądze dla organizacji politycznej, komitetu wyborczego
/wykres - odpowiedzi twierdzące wśród: internautów, ogółu badanych/
oraz
/tabela - odpowiedzi twierdzące uzyskane w badaniach przeprowadzonych po wyborach samorządowych w 2010, 2014 i 2018 roku, parlamentarnych w 2011, 2015 i 2019 i 2023 roku, po wyborach do PE w 2014 i 2019 i 2024 roku oraz prezydenckich w 2015, 2020 i 2025 roku/
Aktywność w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela internauci wg terminów badań XII 2010, XI 2011, VI 2014, XII 2014, VI 2015, XI 2015, XI 2018, VI 2019, XI 2019, VIII 2020, XI 2023, VI 2024, VI 2025/
Aktywność użytkowników internetu w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela ogół badanych wg terminów badań XII 2010, XI 2011, VI 2014, XII 2014, VI 2015, XI 2015, XI 2018, VI 2019, XI 2019, VIII 2020, XI 2023, VI 2024, VI 2025/
Aktywność polityczna użytkowników internetu w wymiarach:
- informacyjnym
- deliberatywnym
- partycypacyjnym
- ogółem
/tabela ogółem i wg wybranych zmiennych społeczno-demograficznych, udziału i preferencji w I turze wyborów prezydenckich/
2025-06-25
Autor: Michał Feliksiak
Nastroje konsumenckie w pierwszej połowie czerwca
W pierwszej połowie czerwca, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.
2025-06-24
Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
Reprezentatywność i trafność prognostyczna danych sondażowych CBOS w kontekście wyborów prezydenckich w 2025 roku
Podstawowym celem Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) jest prowadzenie badań opinii na użytek publiczny. Realizacja tego celu nierozerwalnie wiąże się z obowiązkiem zapewnienia najwyższej możliwej wiarygodności dostarczanych informacji, które dla obywateli stanowią istotne źródło wiedzy o całym społeczeństwie. Co więcej, do zadań Centrum należy także „inspirowanie, organizowanie i prowadzenie prac dotyczących badania opinii społecznej”. Niniejszy raport jest wyrazem realizacji obu tych zobowiązań. Stałe doskonalenie warsztatu badawczego jest wymuszone fundamentalnymi zmianami w sposobie realizacji sondaży, jakie nastąpiły w ostatnich kilkunastu latach, tak w Polsce, jak i na świecie.
2025-06-24
Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski
Kondycja psychiczna młodych Polaków
Dużo się mówi o złej kondycji psychicznej młodszych pokoleń Polaków. W badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie reprezentatywnej dla dwóch generacji – Z, czyli osób w wieku 18–29 lat i Y, czyli mających od 30 do 44 lat – zadaliśmy pytania, które pozwoliły zdiagnozować, jak czują się osoby w tym wieku – jakich stanów psychicznych doznają i jak oceniają stan swojego zdrowia psychicznego.
Interesowało nas nie tylko to, jak wypadają oni pod tym względem na tle ogółu dorosłych, ale także to, czy istnieją różnice między tymi dwoma generacjami oraz jakie są główne czynniki kształtujące ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.
SAMOPOCZUCIE
Ankietowanym przedstawiliśmy trzynaście stanów psychicznych – sześć pozytywnych i siedem negatywnych – prosząc, aby określili, jak często doznawali ich w czasie dwunastu miesięcy poprzedzających pomiar.
Jak często w ciągu ostatniego roku doznawał(a) Pan(i) następujących uczuć?
Czuł(a) się Pan(i) potrzebny(a) innym
Poczuł(a) Pan(i) pewność, że wszystko układa się dobrze
Był(a) Pan(i) zadowolony(a), bo coś się udało, powiodło w życiu
Był(a) Pan(i) szczególnie czymś zaciekawiony(a), zainteresowany(a), podekscytowany(a)
Był(a) Pan(i) dumna ze swoich osiągnięć
Czuł(a) Pan(i), że dużo od Pana(i) zależy
Był(a) Pan(i) zdenerwowany(a), rozdrażniony(a)
Czuł(a) się Pan(i) przytłoczony(a) wielością decyzji do podjęcia
Czuł(a) się Pan(i) nieszczęśliwy(a)
Czuł(a) się Pan(i) bezradny(a)
Czuł(a) się Pan(i) samotny(a)
Ogarniał(a) Pana(ią) wściekłość, miał(a) Pan(i) ochotę, aby wszystko rozwalić
Myślał(a) Pan(i) o popełnieniu samobójstwa
/+ rys. z podziałem na ogół dorosłych i osoby 18-44 lata/
/+ tabela z odpowiedziami osób z pokolenia Z i Y oraz ogółem/
/+ tabela z podziałem na grupy wiekowe 18–24, 25–29, 30–34, 35–39, 39–44 lata, płeć/
Samopoczucie a sytuacja materialna
Średnie wartości wskaźnika samopoczucia (pokolenie Z, pokolenie Y, Z + Y ogółem)
/rys./
Samopoczucie a sytuacja osobista
Średnie wartości wskaźnika samopoczucia (mężczyźni Z, kobiety Z, mężczyźni Y, kobiety Y, mężczyźni Z + Y ogółem, kobiety Z + Y ogółem)
Sytuacja osobista - w związku małżeńskim, w związku nieformalnym, wolny(a)
/rys./
Samopoczucie a uprawianie seksu
Średnie wartości wskaźnika samopoczucia (mężczyźni Z, kobiety Z, mężczyźni Y, kobiety Y, mężczyźni Z + Y ogółem, kobiety Z + Y ogółem)
/rys./
Ile osób ze swojego otoczenia zaliczył(a)by Pan(i) do swoich przyjaciół, najbliższych znajomych? (odpowiedzi: 0-11+ / pokolenie Z, pokolenie Y, Z + Y ogółem)
/rys./
Samopoczucie a czas korzystania z mediów społecznościowych (Z, Y, Z+Y)
Dzienna ilość czasu korzystania z mediów społecznościowych: mniej niż godzinę, 1–2 godziny, 2–3 godziny, 3 godziny i więcej
/rys./
Samopoczucie a poglądy polityczne (Z, Y, Z+Y)
Poglądy polityczne: lewicowe, centrowe, prawicowe, niesprecyzowane
/rys./
Samopoczucie a udział w praktykach religijnych
Udział w praktykach religijnych: co najmniej raz w tygodniu, 1–2 razy w miesiącu, kilka razy w roku, brak
/rys./
Jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości (skala 1-7)
Praca zawodowa
Rodzina
Patriotyzm
Zachowanie dobrego zdrowia
Wiara
Rozwój, samorealizacja
Edukacja
Ochrona swojej prywatności
Przyjaźń
Szacunek innych ludzi
Uczciwość
Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
Doświadczanie nowych przeżyć
Kontakt z kulturą
Bezpieczeństwo finansowe
Ekologia, dbanie o środowisko
Równe traktowanie innych
Wolność, niezależność
Sława
Bogactwo
Spokój
/tabela/
ZDROWIE PSYCHICZNE
Badanych pytano również o to, jak oceniają stan swojego zdrowia psychicznego. Trzy czwarte z nich (74%) określa ten stan jako dobry, jedna piąta (20%) jako taki sobie, a co dwudziesty (5%) – jako zły.
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny stan swojego zdrowia psychicznego? (Z, Y, Z+Y, przedziały wiekowe, kobiety - mężczyźni) + tabela uwzględniająca miejsce zamieszkania, sytuację materialną, osobistą, praktyki religijne
Samopoczucie a zdrowie psychiczne - średnie wartości wskaźnika samopoczucia pokolenia Z, Y, Z+Y
/rys./
Czy korzysta Pan(i) obecnie lub czy korzystał(a) Pan(i) w przeszłości z pomocy psychologa, psychoterapeuty bądź psychiatry?
Odpowiedzi: tak, nie, trudno powiedzieć / odmowa odpowiedzi
/rys./
Czy przyjmuje Pan(i) obecnie lub czy przyjmował(a) Pan(i) w przeszłości leki psychotropowe?
/rys./
Korzystanie z pomocy psychologicznej/psychoterapeutycznej/psychiatrycznej oraz przyjmowanie leków psychotropowych w zależności od wieku badanych
/rys./
Korzystanie z pomocy psychologicznej/psychoterapeutycznej/psychiatrycznej oraz przyjmowanie leków psychotropowych w zależności od płci i pokolenia badanych
/rys./
Odsetek badanych, którzy kiedykolwiek:
- korzystali z pomocy psychologicznej / psychoterapeutycznej / psychiatrycznej
- przyjmowali leki psychotropowe
/tabela uwzględniająca miejsce zamieszkania, sytuację materialną, osobistą, praktyki religijne/
2025-06-24
Autor: Michał Feliksiak
Polacy o wyborach prezydenckich
Niedawne wybory prezydenckie, w których w rozstrzygającej drugiej turze zmierzyli się kandydaci dwóch najsilniejszych i od dawna wyznaczających główną oś politycznych podziałów ugrupowań – Koalicji Obywatelskiej, przewodzącej rządzącej koalicji, oraz opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości, wyraźnie podzieliły i nadal zdecydowanie dzielą Polaków. Podziały te są wyraźnie widoczne w ocenach i reakcjach na to, co wydarzyło się 1 czerwca.
2025-06-18
Autor: Agnieszka Cybulska
Życie towarzyskie i uczuciowe młodych Polaków
Prawie trzy czwarte badanych w wieku 18–44 lata jest obecnie w związku małżeńskim bądź nieformalnym (71%). Mediana liczby poważnych związków w ciągu życia wyniosła 2. Respondenci poznawali swoich partnerów(ki) najczęściej na prywatnych imprezach lub spotkaniach z przyjaciółmi, w szkole, na studiach lub w miejscu pracy. W pokoleniu Z większą rolę odgrywały aplikacje randkowe lub inne sposoby nawiązywania znajomości przez internet, a wśród millenialsów nieco większą miejsca publiczne, takie jak kluby czy bary.
ŻYCIE TOWARZYSKIE
Ile osób ze swojego otoczenia zaliczył(a)by Pan(i) do swoich przyjaciół, najbliższych znajomych?
Odpowiedzi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11+
/rys./
Analiza krzyżowa czasu spędzanego dziennie w mediach społecznościowych ze średnią liczbą bliskich znajomych.
/tabela/
Jak często spotyka się Pan(i) ze znajomymi poza miejscem pracy lub studiów?
- codziennie
- kilka razy w tygodniu
- raz w tygodniu
- 2-3 razy w miesiącu
- raz w miesiącu
- rzadziej niż raz w miesiącu
- nigdy
- trudno powiedzieć
/rys./
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny stan swojego zdrowia psychicznego?
- dobry
- taki sobie, ani dobry, ani zły
- zły
- trudno powiedzieć
/tabela + analiza krzyżowa z poprzednim pytaniem/
W jakiej formie najczęściej kontaktuje się Pan(i) z poszczególnymi osobami: mama, tata, partner/partnerka, przyjaciel/przyjaciółka, znajomy, przełożony w pracy:
-rozmawiamy twarzą w twarz
- rozmawiamy przez telefon
- rozmawiamy z użyciem kamerki (WhatsApp, Messenger, Discord, Teams)
- wymieniamy wiadomości
- nie dotyczy – nie mam takiej osoby / nie mam kontaktu z tą osobą
/rys./
ŻYCIE UCZUCIOWE
Sytuacja osobista:
- w związku małżeńskim
- w związku nieformalnym
- wolny(a)
/rys./
Sytuacja osobista a płeć i poglądy polityczne
/rys./
Z iloma osobami w życiu był(a) Pan(i) w poważnym związku?
Odpowiedzi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
/rys./
Jak Pan(i) poznał(a) swoją(ego) obecną(ego) partnerkę(a) lub małżonkę(a)?
- na prywatnej imprezie lub spotkaniu z przyjaciółmi
- w szkole lub na studiach
- w miejscu pracy
- przez aplikację lub portal randkowy
- przez internet, ale nie aplikację lub portal randkowy
- na dyskotece, w klubie nocnym
- w barze, pubie albo restauracji
- w inny sposób
/rys./
Które z tych stwierdzeń najlepiej określa obecnie Pana(i) sytuację:
- szukam poważnego związku
- nie szukam obecnie żadnej relacji
- jestem otwarty(a) zarówno na krótkie relacje, jak i na poważny związek
- szukam krótkich relacji, przelotnych romansów
- trudno powiedzieć
/rys./
Niezależnie od Pana(i) sytuacji, jeśli miał(a)by Pan(i) wejść z kimś w nowy związek, co byłoby dla Pana(i) najistotniejsze? Proszę wybrać maksymalnie cztery odpowiedzi.
Dobry charakter partnera(ki)
Poczucie bezpieczeństwa, oparcie emocjonalne, jakie daje partner(ka)
Wspólne wartości, poglądy
Wspólne cele życiowe
Spokój w relacji, brak konfliktów z partnerem(ką)
Możliwość prowadzenia z partnerem(ką) szczerych, otwartych rozmów
Wspólne zainteresowania
Wspólne poczucie humoru
Relacja oparta na równości, gotowość partnera(ki) do dzielenia się obowiązkami
Atrakcyjność fizyczna partnera(ki)
Wsparcie ze strony partnera(ki) w osiąganiu moich celów
Satysfakcjonujące życie erotyczne z partnerem(ką)
Dobra sytuacja finansowa partnera(ki)
Zajmowane przez partnera(kę) stanowisko, wykonywana praca
Trudno powiedzieć
/rys./
Niezależnie od Pana(i) sytuacji, jeśli miał(a)by Pan(i) wejść z kimś w nowy związek, co byłoby dla Pana(i) najistotniejsze? Proszę wybrać maksymalnie cztery odpowiedzi.
Poczucie bezpieczeństwa, oparcie emocjonalne, jakie daje partner(ka)
Dobry charakter partnera(ki)
Wspólne wartości, poglądy
Wspólne cele życiowe
Spokój w relacji, brak konfliktów z partnerem(ką)
Możliwość prowadzenia z partnerem(ką) szczerych, otwartych rozmów
Relacja oparta na równości, gotowość partnera(ki) do dzielenia się obowiązkami
Wspólne poczucie humoru
Wspólne zainteresowania
Wsparcie ze strony partnera(ki) w osiąganiu moich celów
Dobra sytuacja finansowa partnera(ki)
Satysfakcjonujące życie erotyczne z partnerem(ką)
Atrakcyjność fizyczna partnera(ki)
Zajmowane przez partnera(kę) stanowisko, wykonywana praca
Trudno powiedzieć
/rys./
ŻYCIE EROTYCZNE
Ile(u) miał(a) Pan(i) w życiu partnerek(ów) seksualnych?
Odpowiedzi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, >10
/rys./
Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy uprawiał(a) Pan(i) seks?
Odpowiedzi z podziałem na wiek
/rys./
Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy uprawiał(a) Pan(i) seks?
Odpowiedzi badanych w wieku18–24 lata z podziałem na kobiety i mężczyzn oraz poglądy (lewicowe - prawicowe)
/rys./
Jaka jest Pana(i) orientacja seksualna?
Homoseksualna
Trudno powiedzieć
Biseksualna
Aseksualna
Inna
+ ANEKS
2025-06-16
Autor: Jonathan Scovil
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry