UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nastroje społeczne po wyborach prezydenckich

W czerwcu – po drugiej turze wyborów prezydenckich – pogorszyły się wyraźnie oceny ogólnej i politycznej sytuacji w Polsce, wzrosły też odsetki pesymistycznych przewidywań dotyczących ich dalszego rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do sytuacji politycznej. Względnie stabilne pozostały natomiast zarówno oceny, jak i prognozy dotyczące sytuacji gospodarczej kraju, poziomu życia swojej rodziny oraz warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego. ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJUOcenyCzy, ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w naszym kraju zmierza w dobrym czy też w złym kierunku?

2025-06-27|Autor: Jonathan Scovil

 

Korzystanie z internetu w 2025 roku

Niemal ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków (79%, wzrost o 2 punkty w stosunku do ubiegłego roku) regularnie korzysta z internetu. Sześciu na dziesięciu spośród ogółu badanych (60%) ma konto w jakimś serwisie społecznościowym. Obecność online zależy przede wszystkim od wieku oraz poziomu wykształcenia badanych. Korzystanie z internetu jest powszechne lub niemal powszechne wśród respondentów mających mniej niż 55 lat. Do użytkowników internetu zalicza się trzy czwarte osób w grupie 55–64 lata i około połowa w wieku od 65 do 74 lat. Wśród najstarszych badanych już jedna trzecia deklaruje regularne korzystanie z internetu. ZASIĘG I SPOSÓB KORZYSTANIA Z INTERNETU

2025-06-26|Autorzy: Michał Feliksiak, Mateusz Mojsiejuk

 

Motywy głosowania w wyborach prezydenckich

Po pierwszej turze wyborów prezydenckich zapytaliśmy wyborców poszczególnych kandydatów o ich motywacje wyborcze. Wyborcy Karola Nawrockiego, którzy głosowali na niego w pierwszej turze, najczęściej powoływali się na względy ideowe i programowe. Wyborcy Rafała Trzaskowskiego podkreślali przede wszystkim merytoryczne przygotowanie do sprawowania urzędu prezydenta oraz jego inne atuty.

2025-06-26|Autor: Beata Roguska

 

Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami prezydenckimi

W czerwcowym sondażu, przeprowadzonym po II turze wyborów prezydenckich, zapytaliśmy Polaków, skąd czerpali informacje o kandydatach oraz czy angażowali się w jakąś aktywność polityczną w internecie. Porównując obecne wyniki do zarejestrowanych w badaniach po poprzednich wyborach prezydenckich w 2020 roku i jeszcze wcześniejszych – w roku 2015, obserwujemy przede wszystkim umacnianie się politycznego znaczenia internetu, którego skutkiem jest mniejsze znaczenie tradycyjnych mediów – telewizji, radia i prasy. Czy w trakcie kampanii wyborczej czerpał(a) Pan(i) informacje o komitetach i kandydatach startujących w wyborach:- z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)- z internetu- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)- od znajomych, członków rodziny- z audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu- z billboardów, plakatów wyborczych, ulotek- z gazet i czasopism- z wieców, spotkań wyborczych, w których Pan(i) uczestniczył(a)/wykres oraz tabela - odpowiedzi twierdzące wg terminów badań XI‘11, VI‘14, XII‘14, VI‘15, XI‘15, XI‘18, VI‘19, XI‘19, VIII‘20, XI‘23 VI‘24, VI‘25 oraz tabela - odpowiedzi twierdzące według wieku/

2025-06-25|Autor: Michał Feliksiak

 

Nastroje konsumenckie w pierwszej połowie czerwca

W pierwszej połowie czerwca, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

2025-06-24|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Reprezentatywność i trafność prognostyczna danych sondażowych CBOS w kontekście wyborów prezydenckich w 2025 roku

Podstawowym celem Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) jest prowadzenie badań opinii na użytek publiczny. Realizacja tego celu nierozerwalnie wiąże się z obowiązkiem zapewnienia najwyższej możliwej wiarygodności dostarczanych informacji, które dla obywateli stanowią istotne źródło wiedzy o całym społeczeństwie. Co więcej, do zadań Centrum należy także „inspirowanie, organizowanie i prowadzenie prac dotyczących badania opinii społecznej”. Niniejszy raport jest wyrazem realizacji obu tych zobowiązań. Stałe doskonalenie warsztatu badawczego jest wymuszone fundamentalnymi zmianami w sposobie realizacji sondaży, jakie nastąpiły w ostatnich kilkunastu latach, tak w Polsce, jak i na świecie.

2025-06-24|Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski

 

Kondycja psychiczna młodych Polaków

Dużo się mówi o złej kondycji psychicznej młodszych pokoleń Polaków. W badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie reprezentatywnej dla dwóch generacji – Z, czyli osób w wieku 18–29 lat i Y, czyli mających od 30 do 44 lat – zadaliśmy pytania, które pozwoliły zdiagnozować, jak czują się osoby w tym wieku – jakich stanów psychicznych doznają i jak oceniają stan swojego zdrowia psychicznego. Interesowało nas nie tylko to, jak wypadają oni pod tym względem na tle ogółu dorosłych, ale także to, czy istnieją różnice między tymi dwoma generacjami oraz jakie są główne czynniki kształtujące ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.

2025-06-24|Autor: Michał Feliksiak

 

Polacy o wyborach prezydenckich

Niedawne wybory prezydenckie, w których w rozstrzygającej drugiej turze zmierzyli się kandydaci dwóch najsilniejszych i od dawna wyznaczających główną oś politycznych podziałów ugrupowań – Koalicji Obywatelskiej, przewodzącej rządzącej koalicji, oraz opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości, wyraźnie podzieliły i nadal zdecydowanie dzielą Polaków. Podziały te są wyraźnie widoczne w ocenach i reakcjach na to, co wydarzyło się 1 czerwca.

2025-06-18|Autor: Agnieszka Cybulska

 

Życie towarzyskie i uczuciowe młodych Polaków

Prawie trzy czwarte badanych w wieku 18–44 lata jest obecnie w związku małżeńskim bądź nieformalnym (71%). Mediana liczby poważnych związków w ciągu życia wyniosła 2. Respondenci poznawali swoich partnerów(ki) najczęściej na prywatnych imprezach lub spotkaniach z przyjaciółmi, w szkole, na studiach lub w miejscu pracy. W pokoleniu Z większą rolę odgrywały aplikacje randkowe lub inne sposoby nawiązywania znajomości przez internet, a wśród millenialsów nieco większą miejsca publiczne, takie jak kluby czy bary. ŻYCIE TOWARZYSKIE

2025-06-16|Autor: Jonathan Scovil

 

Preferencje partyjne w pierwszej połowie czerwca (CATI)

Gdyby wybory parlamentarne odbywały się w pierwszej połowie czerwca, zwyciężyłoby w nich główne ugrupowanie bloku rządzącego, czyli Koalicja Obywatelska, na którą chciałaby oddać głos niespełna jedna trzecia respondentów deklarujących swój pewny udział w hipotetycznych wyborach do Sejmu i Senatu (30%). W porównaniu z sytuacją sprzed wyborów prezydenckich notowania KO zmieniły się nieznacznie (wzrost o 1 punkt procentowy). Na drugim miejscu znalazło się Prawo i Sprawiedliwość, na które chciałaby głosować jedna czwarta zdeklarowanych uczestników wyborów (25%), w porównaniu z majem najsilniejsza partia opozycji parlamentarnej notuje spadek poparcia (o 3 punkty procentowe).

2025-06-13|Autor: Krzysztof Pankowski

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry