UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Społeczne uwarunkowania dynamiki działań samorządu załogi
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Samorząd a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
2. Wielkość przedsiębiorstwa
3. Uspołecznienie systemu zarządzania
4. Struktura organów samorządu
5. Strategia administracji gospodarczej
1. Ograniczenie samodzielności decyzyjnej rady
2. Ograniczenie dostępu do informacji
3. Taktyka działań biurokratycznych
6. Na rozdrożu
1986-03-28
Autor: Paweł Ruszkowski
Ekonomiści o gospodarce
Kafelek tematyczny do publikacji
Omówienie publicystyki, wypowiedzi prasowych ekonomistów na temat sytuacji gospodarczej, reformy gospodarczej w Polsce. Analiza obejmuje prasę z końca 1985 r. i pierwszego kwartału 1986 r.
1986-03-28
Autor: brak informacji
Posłowie IX kadencji o najważniejszych problemach polityczno-społecznych
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Postrzeganie problemów społecznych a doświadczenia z kampanii wyborczej
Zadania dla Sejmu na najbliższy okres:
- działalność legislacyjno-kontrolna
- gospodarka
- sprawy socjalno-bytowe
- rolnictwo
- ochrona środowiska
- sprawy polityczne
- ład społeczny i porządek prawny
/wykres/
Problemy najczęściej krytykowane na spotkaniach przedwyborczych:
- ochrona środowiska
- sytuacja mieszkaniowa
- służba zdrowia
- polityka rolna
- zaopatrzenie rynku
- wzrost cen
- działalność administracji szczebla podstawowego
- reforma gospodarcza
- ordynacja wyborcza, przebieg kampanii
- działalność władz centralnych
- warunki pracy w zakładach
- stosunki władza - społeczeństwo
- sposób informowania społeczeństwa
- sytuacja międzynarodowa
/wykres/
2. Ocena polityki gospodarczej i preferowane modele zarządzania gospodarką
Postulowane modele zarządzania gospodarką:
- model etatystyczny - państwo rozpoznaje potrzeby a następnie zobowiązuje przedsiębiorstwa do produkowania tego, co potrzebne
- model rynkowy - przedsiębiorstwa mają pełną swobodę działania i produkują to, co ludziom jest potrzebne
- brak danych
/wykres/ oraz /wykres wg przynależności do organizacji społeczno-politycznych/
3. Szanse osiągnięcia porozumienia narodowego
Postrzeganie przeszkód w osiąganiu porozumienia narodowego:
- istnieją
- nie istnieją
- trudno powiedzieć
/wykres wg przynależności do organizacji społeczno-politycznych/
Przeszkody w realizowaniu koncepcji porozumienia narodowego
- aktywność sił wrogich
- błędy władzy
- brak jedności społeczeństwa
- zmęczenie kryzysem
/wykres/
4. Orientacje polityczne posłów
Warunki niezbędne dla szybszego wyjścia z kryzysu:
- dobra praca
- dyscyplina społeczna
- pozytywne cechy charakteru
- aktywność społeczna
- zaufanie do władzy, jedność
/wykres/
5. Typologia motywacji uczestnictwa posłów w życiu politycznym
Postrzegane powody wysunięcia na kandydata
- aktywność społeczno-polityczna i zawodowa posła
- zalety osobiste posła
- "wynikało to z klucza", przypadek
- doświadczenie poselskie z poprzedniej kadencji
/wykres/
Motywy wyrażenia zgody na kandydowanie:
- chęć służenia Polsce i społeczeństwu
- osobiste wyróżnienie, zaspokojenie osobistych ambicji
- dyscyplina organizacyjna
- możliwości kontynuacji działalności na wyższym szczeblu
- chęć sprawdzenia się, zdobycia nowych doświadczeń
/wykres/
6. Skład społeczny badanych
1986-03-25
Autor: brak informacji
Polityka kadrowa
Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza artykułów prasowych na temat aktualnej polityki kadrowej.
1986-03-12
Autor: brak informacji
Podwładni - praca - przełożeni
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Strategia czy przypadek?
Czy polityka kadrowa jest prowadzona w sposób planowy?
- Tak
- Nie
- Nie wiem /tabela wg grup społeczno-zawodowych/
Stopień akceptacji twierdzeń o zasadach stosowanych w polityce kadrowej na szczeblu zakładu pracy, instytucji
- Przeglądy kadrowe służą rzeczywistej selekcji pracowników
- Tworzenie rezerwowej kadry na stanowiska kierownicze jest działaniem pozornym, bo i tak się tych ludzi nie awansuje
- Degradacja czy awans nie mają nic wspólnego ze sprawnością i kompetencjami, decydują o tym przypadkowe okoliczności
- Ktoś, kto raz został kierownikiem, nawet jeśli się nie sprawdza, to go raczej awansują niż degradują
- Dobór kadr jest podporządkowany przede wszystkim sprawności, efektywności decyzji i działań w każdej sferze
- Kadry kierownicze dobiera się tak, aby zagwarantować nienaruszalność ustroju /tabela wg odpowiedzi: zdecydowanie tak, raczej tak, trudno powiedzieć, raczej nie, zdecydowanie nie/
Kto decyduje o awansie na stanowisko kierownicze?
- szef instytucji
- bezpośredni przełożony
- organizacja partyjna
- samorząd pracowniczy
- ktoś ważny spoza instytucji
- inne odpowiedzi
Realizacji czyich interesów sprzyjają zasady doboru kadry kierowniczej?
- narodu
- klasy robotniczej
- PZPR
- sprawujących obecnie władzę
- resortu, branży
- społeczności lokalnej
- zakładów pracy
Czy polityka kadrowa daje pożądane efekty?
- zdecydowanie tak
- częściowo tak
- zdecydowanie nie
- nie wiem
2. Cechy decydujące o awansie
Cechy:
- Wykształcenie
- Wiedza zawodowa, fachowość
- Doświadczenie zawodowe
- Pracowitość, rzetelne wykonywanie powierzonych zadań
- Lojalność wobec przełożonych
- Umiejętność współżycia z ludźmi
- Zdolności organizatorskie
- Samodzielność
- Umiejętność podejmowania decyzji
- Właściwa postawa ideowo-polityczna
- Aktywność w organizacji partyjnej
- Opieranie się na znajomościach, układach
Jakie cechy w sposób drastyczny mogą utrudniać awans?
- Brak kompetencji, głupota
- Ukrywanie własnego zdania
- Dążenie do awansu za wszelką cenę
- Uniżoność
- Uczciwość
- Stanowczość
Najczęściej postulowane cechy bezpośredniego zwierzchnika:
- wiedza
- doświadczenie
- wykształcenie
- uczciwość
- umiejetność podejmowania decyzji
- zdolności organizatorskie
- umiejętność współżycia z ludźmi
- samodzielność
3. Czy ludzie chcą obejmować stanowiska kierownicze?
1986-03-11
Autor: brak informacji
Wybrane aspekty polityki kadrowej w przedsiębiorstwie w opinii pracowników przemysłu
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Podmioty polityki kadrowej
2. Kryteria awansu
Stosowanie kryteriów awansu w opinii badanych grup:
- lojalność służbowa i polityczna: dobre stosunki z przełożonymi, znajomości i układy, przynależność do partii, przynależność do związków
- kryterium kwalifikacji formalnych: staż pracy, wykształcenie
- efektywność pracy: jakość pracy, wydajność pracy, chęć wykonywania dodatkowych zadań, talenty organizatorskie
3. Stanowisko pracy a przynależność partyjna
Kryterium awansu
- Wydajność pracy
- Jakość pracy
- Chęć wykonywania dodatkowych zadań
- Przynależność do partii
- Przynależność do związków zawodowych
- Dobre stosunki z przełożonymi
- Staż pracy
- Talenty organizatorskie
- Wykształcenie
- Znajomości i układy
/tabela: robotnicy, mistrzowie, kierownicy/
4. Reforma a kryteria awansu
5. Ocena efektów decyzji kadrowych
Skuteczność decyzji kadrowych w opinii badanych grup:
- zatrudnienie zgodnie z kwalifikacjami
- awansowanie najlepszych na stanowiska kierownicze
- odwoływanie osób niekompetentnych ze stanowisk kierowniczych
Wnioski
1986-02-18
Autor: brak informacji
Koszty nauki szkolnej w opiniach rodziców
Kafelek tematyczny do publikacji
Opinie o kosztach nauki
- Jest bezpłatna
- Nie jest bezpłatna
- Brak zdania
/tabela wg typów szkół/ oraz /tabela wg sytuacji materialnej rodziny/ oraz /tabela wg oceny 40-lecia Polski Ludowej/
Jakie koszty ponosi Pan(i) w związku z nauką i wykształceniem dziecka/dzieci?
- Zakup książek, zeszytów i pomocy szkolnych
- Składki na komitet rodzicielski
- Opłaty za wycieczki szkolne
- Opłaty za imprezy kulturalne organizowane przez szkołę
- Opłaty za naukę języków obcych
- Opłaty za korepetycje
- Składki z okazji imienin nauczycieli
- Prezenty dla nauczycieli z okazji "Dnia nauczyciela" i zakończenia roku szkolnego
- Inne koszty (jakie?)
/omówienie w tekście/
1986-01-30
Autor: brak informacji
Opinie nauczycieli o sobie, szkole i młodzieży
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Dane społeczno-demograficzne o przebadanej zbiorowości
2. Kryzys wychowania - zagrożenie czy stan faktyczny
Czy według nauczycieli można mówić o kryzysie wychowania młodzieży?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno mi powiedzieć
Źródła kryzysu wychowania młodzieży
- Brak spójnej koncepcji modelu wychowania ze strony wszystkich instytucji wychowujących
- Kryzys gospodarczy
- Kryzys moralny społeczeństwa
- Rodzina
- Obniżenie rangi społecznej zawodu nauczyciela
- Konflikt społeczno-polityczny
- Polityka władz
- Brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Środki masowego przekazu
- Szkoła
- Organizacje młodzieżowe
- Nauczyciele
- Oddziaływanie opozycji politycznych na młodzież
- Kościół, księża
3. Opinie o młodzieży i jej wychowaniu
O młodym pokoleniu można powiedzieć:
- tyle samo dobrego, co złego
- więcej dobrego niż złego
- więcej złego niż dobrego
Zjawiska charakteryzujące środowisko młodzieżowe
- Konsumpcyjny model życia, kult pieniądza
- Brak wartości ideowych
- Nałogowe palenie papierosów
- Zanik aspiracji życiowych
- Znieczulica wobec spraw innych ludzi
- Brak szacunku do tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Bezkrytyczne przyjmowanie wzorów życia od młodzieży zachodniej
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Brak szacunku dla rodziców
- Snobizm
- Tendencje do izolowania się od świata ludzi dorosłych - tworzenie własnego systemu wartości, podkultury młodzieżowej
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Pijaństwo
- Zbytnia swoboda seksualna
- Uleganie naciskom gangów młodzieżowych
- Narkomania
4. Wpływ szkoły i innych instytucji wychowujących na kształtowanie cech i postaw życiowych oraz poglądów politycznych młodzieży
Największy wpływ na wychowanie młodych ludzi nauczyciele przypisują następującym instytucjom:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy, przyjaciele
- Środki masowego przekazu
- Księża, katecheci, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
Instytucje i osoby, które zdaniem badanych w bardzo dużym stopniu wpływają na kształtowanie poglądów młodzieży:
- Rodzice
- Rodzina
- Rówieśnicy, koledzy
- Nauczyciele
- Szkoła
- Księża, Kościół
- TV
- Radio
- Prasa
- Harcerstwo, ZSMP, ZMW
- Audycje rozgłośni zagranicznych
- Opozycja polityczna
- Publikacje nielegalne
- Inne organizacje młodzieżowe
5. Postulowany model pracy szkoły
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami dotyczącymi kierunków pracy szkoły?
- Nauczyciele powinni mieć większy wpływ na tworzenie programu nauczania
- szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim premiowanie umiejętności samodzielnego myślenia
- Szkoła powinna zwiększyć dyscyplinę i wymagania wobec uczniów
- Należy ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Szkoła powinna uczyć mniej a lepiej
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela
- Szkoła powinna odstąpić od tradycyjnego systemu wychowania, w większym stopniu rozwijać samorządność uczniów
- Dotychczas stosowane metody dydaktyczne są przestarzałe i wymagają zmian
- Działalność szkoły powinny regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
- Powinno zmniejszyć się dystans między uczniem a nauczycielem, oprzeć się na zasadach pełnego partnerstwa
- Szkoła powinna przejąć więcej funkcji wychowawczych
- Szkołę powinien cechować dystans do codzienności, pewna izolacja od bieżących wydarzeń
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
Czy dyskusje z lat 1980-1981 przyniosły takie koncepcje pracy szkoły, które należałoby rozwijać?
- tak
- nie
- nie wiem
Gdyby Kościół miał możliwość współdecydowania w sprawach szkolnictwa, to czy sytuacja w tej dziedzinie byłaby lepsza, taka sama czy gorsza?
- lepsza
- taka sama
- gorsza
- trudno powiedzieć
Czy w przyszłości znaczenie nauczyciela
- w procesie nauczania będzie rosło czy malało?
- w procesie wychowania będzie rosło czy malało?
6. Obowiązki i powinności nauczyciela
Czy zgodził(a)by się Pan(i) ze stwierdzeniem, że zawód nauczyciela to zawód szczególny, wymagający powołania?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
- Tak, powinien
- Może, ale nie jest to konieczne
- Powinien zająć się wyłącznie pracą zawodową
- Inne określenia
Cechy i zachowania konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela
- Wysoka kultura osobista
- Krytycyzm wobec niedomogów własnej pracy
- Przygotowanie metodyczne
- Wrażliwość na sprawy innych ludzi
- Nienaganność postawy moralnej
- Wysokim poziom wiedzy ogólnej
- Tolerancja światopoglądowa
- Powołanie do zawodu
- Krytycyzm wobec otaczającej nas rzeczywistości
- Innowacyjność, szukanie nowych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych
- Korzystanie z dóbr kultury
- Lojalność wobec władz
- Wychowanie młodzieży w duchu lojalności i posłuszeństwa wobec władzy państwowej
- Ujawnianie prawdy niezależnie od istniejącej oficjalnie wersji
- Wyższe wykształcenie
- Zaangażowanie w pracy społecznej
- Świecki tryb życia, niemanifestowanie swoich uczuć religijnych
- Neutralność polityczna
- Materialistyczny światopogląd
- Aktywność polityczna
Czy Pana(i) zdaniem obowiązkiem nauczyciela jest - niezależnie od własnych przekonań - wpajanie uczniom lojalności wobec państwa?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy zdarzyło się Panu(i), że w dyskusjach z młodzieżą musiał(a) zachować się Pan(i) niezgodnie z własnymi przekonaniami?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
7. Ocena własnej grupy zawodowej
Czy Pana(i) zdaniem mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej wymienione zarzuty uważa Pan(i) za uzasadnione?
- Mała aktywność społeczno-polityczna
- Nadmierna wrażliwość na krytykę środowiska nauczycielskiego
- Brak krytycyzmu wobec niedomogów własnej pracy
- Niecenienie samodzielności myślenia u uczniów
- Nie czują potrzeby doskonalenia swoich kwalifikacji
- Zbyt mała samodzielność myślenia
- Zbyt małe wymagania wobec uczniów, nieegzekwowanie wiedzy
- Niskie kwalifikacje
- Brak przygotowania metodycznego
- Konserwatyzm, negatywne nastawienie wobec innowacji
- Małe zaangażowanie w pracy
- Nie mają predyspozycji do wykonywania zawodu, nie lubią swojej pracy
- Brak lojalności wobec państwa i władzy
- Czerpanie korzyści materialnych (prezenty, gratyfikacje materialne, "korepetycje")
Czy Pana(i) zdaniem większość nauczycieli w wystarczającym stopniu:
- jest zaangażowana w rozwiązywanie problemów szkolnictwa
- wywiązuje się ze swoich obowiązków dydaktyczno-wychowawczych
8. Sytuacja zawodowa nauczycieli
Czy obecnie stosowany system oceny pracy nauczycieli motywuje ich do lepszej pracy?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Kto najbardziej obiektywnie ocenia wyniki pracy nauczyciela?
- Uczniowie
- Dyrektor szkoły
- Sam nauczyciel
- Nauczyciele metodycy
- Inni nauczyciele
- Rodzice
- Władze oświatowe
- Środki masowego przekazu
- Władze polityczne
Kto jest najbardziej niesprawiedliwy w ocenie pracy nauczyciela?
- Rodzice
- Środki masowego przekazu
- Władze oświatowe
- Władze polityczne
- Uczniowie
- Inni nauczyciele
- Dyrektor szkoły
- Nauczyciele metodycy
- Sam nauczyciel
W jakim stopniu niżej wymienione instytucje i osoby ingerują w pracę nauczyciela?
- Dyrektor szkoły
- Kuratorium oświaty
- Inspektor oświaty
- Centralne władze państwowe
- Rodzice
- Szkolna organizacja partyjna
- Inni nauczyciele
- Terenowe władze administracyjne
- Komitet rodzicielski
- Kościół, księża
Czy nauczycielom potrzebna jest większa samodzielność w doborze metod dydaktyczno-wychowawczych?
- Tak
- Nie
Zdaniem nauczycieli wykonywana przez nich praca:
- jest interesująca
- jest zgodna z wyuczonym zawodem
- daje poczucie przydatności i użyteczności
- daje zadowolenie, satysfakcję
- pozwala odpowiednio wykorzystać posiadaną wiedzę
- jest sprawiedliwie oceniana przez przełożonych
- daje możliwość samodzielnego działania
- daje możliwość awansu
Ocena sytuacji nauczycieli w porównaniu z przedstawicielami innych zawodów inteligenckich
Aspekty sytuacji zawodowej:
- Użyteczność społeczna
- Samodzielność w pracy
- Zakres odpowiedzialności
- Poważanie społeczne
- Warunki pracy
- Uciążliwość pracy
- Możliwość awansu
- Wynagrodzenie
9. Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej kraju
Ocena dorobku 40-lecia Polski Ludowej
- więcej korzyści niż strat
- i korzyści i straty
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
Czy działalność niżej wymienionych instytucji, organizacji i grup dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- Sejm
- Wojsko
- Rząd
- Rada Państwa
- Związki Zawodowe
- PRON
- PZPR
- Kościół
- MO i resort spraw wewnętrznych
- Opozycja polityczna
/nauczyciele, ogół Polaków/
Rzeczywistość społeczno-polityczną naszego kraju charakteryzują:
- Tolerancja światopoglądowa
- Silna władza centralna, decydująca o wszystkich sprawach
- Gwarantowanie i przestrzeganie swobód obywatelskich
- Niezgodność głoszonych teorii z praktyką
- Znaczny rozwój różnych form samorządności
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Równe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie państwem
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Gwarantowanie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Istnienie silnej opozycji politycznej
Ocena ogólnej sytuacji gospodarczej
Ocena ogólnej sytuacji politycznej
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy władze rzeczywiście podejmują działania mające zapobiec nawrotom kryzysów, z jakimi mieliśmy do czynienia w przeszłości?
- Tak, są liczne dowody na to
- W zasadzie tak, ale zbyt wolno, są liczne braki w tym działaniu
- Nie, działalność jest powierzchowna, stosuje się stare metody
- Nie podejmują żadnych działań
Czy uważa Pan(i), że w chwili obecnej możemy powiedzieć, iż w Polsce zakończył się konflikt polityczny?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy różnice w poglądach politycznych nauczycieli są przyczyną podziałów tego środowiska?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy w chwili obecnej w Polsce mamy możliwość wypowiadania swoich sądów o polityce władz?
- Tak i nasze opinie są poważnie traktowane
- Tak, ale nasze opinie lekceważy się
- Nie, ogranicza się możliwość wyrażania krytycznych opinii
- Nie, całkowicie umożliwia się wyrażanie krytycznych opinii
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy w okresie 1980-1981 miał(a) Pan(i) poczucie wpływu na to, co działo się w kraju?
- Liczono się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Niewiele liczono się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Nikt nie liczył się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Trudno powiedzieć
Czy tacy ludzie jak Pan(i) mają wpływ na:
- sytuację polityczną kraju
- tworzenie programu nauczania
- sytuację swojej grupy zawodowej
- rozwiązywanie spraw swojego miejsca zamieszkania
- działalność ZNP
- zarządzanie i kierowanie szkołą
- działalność organizacji młodzieżowych w szkole
- wychowanie młodzieży
Opinie nauczycieli o opozycji
1. Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
2. Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
3. Ich działalność służy interesom wrogów Polski
4. Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
5. Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
6. Mają dobre koncepcje, propozycje, które wprowadzone w życie mogłyby się przyczynić do wyjścia z kryzysu
7. Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
8. Ich działalność utrudnia proces demokratyzacji życia w kraju
9. Ich działalność jest przeszkodą w procesie wyprowadzania kraju z kryzysu
10. Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy powinno karać się osoby prowadzące antyustrojową działalność polityczną?
- Tak i powinny to być kary surowsze niż dotychczas
- Tak i powinny to być kary takie jak dotychczas
- Tak, ale powinny to być kary łagodniejsze niż dotychczas
- W ogóle nie powinno się karać
/nauczyciele, ogół Polaków/
Ocena nastroju społeczeństwa polskiego u progu nowego, 1986 roku:
- Ogólne odprężenie i zadowolenie z postępującej normalizacji życia w kraju
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Apatia, rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
Czy nowy rząd będzie lepszy od poprzedniego?
- Lepszy
- Taki sam
- Gorszy
- Może lepszy, może gorszy
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
1986-01-29
Autor: brak informacji
Rola szkoły i rodziny w wychowaniu ideowo-politycznym dzieci i młodzieży
Kafelek tematyczny do publikacji
Skąd dzieci czerpią informacje o procesach politycznych w Polsce:
- środki masowego przekazu (telewizja, radio, prasa)
- od rodziców
- ze szkoły
- od grup rówieśniczych
/omówienie w tekście/
Zestawienie ocen znaczenia wybranych cech i wartości dla rodziców, jak i wpływu szkoły na ich kształtowanie wśród dzieci. Cechy postawy życiowej:
- uczciwość i prawdomówność
- solidność i odpowiedzialność w pracy (nauce)
- odwaga w wypowiadaniu i obronie własnego zdania
- miłość i przywiązanie do ojczyzny
- szacunek dla państwa i władzy
- aprobata ustroju socjalistycznego
- ukształtowanie naukowego, świeckiego poglądu na świat
- rzetelne wykonywanie praktyk religijnych
/tabela/
Ogólna ocena szkoły jako instytucji kształtującej i wychowującej:
- poziom kwalifikacji zawodowych i wiedzy ogólnej nauczycieli
- sposób podejścia do dzieci i umiejętność przekazywania wiedzy
- uczciwość i sprawiedliwość nauczycieli
- zainteresowanie wychowawców problemami ucznia
- warunki materialne szkoły
/omówienie w tekście/
Pytanie otwarte dotyczące:
* zalet szkoły:
- wysoki poziom nauczania
- dobrzy nauczyciele
- dobre warunki nauki
- prawidłowa opieka wychowawcza
- dobre metody nauczania, zaangażowani nauczyciele, dobra organizacja pracy szkoły
* wad szkoły:
- złe warunki nauki
- zmianowość zajęć lekcyjnych
- małe zainteresowanie problemami uczniów
- słaba dyscyplina
- niemoralna postawa nauczycieli
- niesprawiedliwość i tendencyjność w ocenianiu uczniów
Do kogo zwrócilibyśmy się o pomoc w przypadku zagrożenia dziecka narkomanią:
- do pedagoga (psychologa) szkolnego
- do wychowawcy klasy
- do współmałżonka
/omówienie w tekście/
1986-01-27
Autor: brak informacji
Problemy szkolnictwa na łamach prasy 1985-1986
Kafelek tematyczny do publikacji
Publikacja zawiera analizę artykułów z prasy ogólnopolskiej i lokalnej dotyczących stanu szkolnictwa.
1. Diagnoza:
- stan bazy materialnej szkolnictwa
- kadra nauczycielska
- model kształcenia i wychowania
2. Perspektywy
1986-01-25
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry