UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nastroje na rynku pracy we wrześniu
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 100/2024
Po sierpniowym pogorszeniu w drugiej dekadzie września poprawiły się oceny oraz prognozy sytuacji w zakładach pracy i zbliżyły się do poziomu z lipca br. Wśród pracujących zarobkowo nieznacznie wzrosło jednak poczucie zagrożenia bezrobociem. Natomiast wśród ogółu respondentów oceny sytuacji na lokalnych rynkach pracy zmieniły się w niewielkim stopniu i kierunek tych zmian jest niejednoznaczny.
SYTUACJA W ZAKŁADACH PRACY
Oceny
[Odpowiedzi osób pracujących zarobkowo łącznie z rolnikami i osobami pomagającymi w prowadzeniu gospodarstwa rolnego oraz pracującymi na własny rachunek poza rolnictwem, w tym także emerytów i rencistów pracujących w niepełnym wymiarze godzin]
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację w Pana(i) zakładzie pracy? Czy jest ona:
- bardzo dobra
- dobra
- ani dobra, ani zła
- zła
- bardzo zła
- Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi
/wykres/ oraz /tabela wg badań VIII 2023 - IX 2024 (dobra, ani dobra ani zła, zła, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi)/ oraz /wykres wg badań I 1992 - IX 2024 (dobra, ani dobra ani zła, zła)/ oraz /tabela aneksowa (dobra, ani dobra ani zła, zła, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi)/
Przewidywania
[Odpowiedzi osób pracujących zarobkowo łącznie z rolnikami i osobami pomagającymi w prowadzeniu gospodarstwa rolnego oraz pracującymi na własny rachunek poza rolnictwem, w tym także emerytów i rencistów pracujących w niepełnym wymiarze godzin]
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja w Pana(i) zakładzie pracy:
- zdecydowanie poprawi się
- raczej poprawi się
- pozostanie bez zmian
- raczej pogorszy się
- zdecydowanie pogorszy się
- Trudno powiedzieć/ Odmowa odpowiedzi
/wykres/ oraz /tabela wg badań VIII 2023 - IX 2024 (poprawi się, pozostanie bez zmian, pogorszy się, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi)/ oraz /wykres wg badań I 1992 – IX 2024 (poprawi się, pozostanie bez zmian, pogorszy się)/ oraz /tabela aneksowa (poprawi się, pozostanie bez zmian, pogorszy się, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi)/
Tabela – zależność pomiędzy oceną obecnej sytuacji w zakładach pracy a prognozą na najbliższy rok
BEZPIECZEŃSTWO ZATRUDNIENIA
[Odpowiedzi osób pracujących zarobkowo łącznie z rolnikami i osobami pomagającymi w prowadzeniu gospodarstwa rolnego oraz pracującymi na własny rachunek poza rolnictwem, w tym także emerytów i rencistów pracujących w niepełnym wymiarze godzin]
Czy liczy się Pan(i) z możliwością utraty obecnej pracy (zwolnienia, bankructwa, upadku, likwidacji zakładu, gospodarstwa itp.)?
- Bardzo poważnie się z tym liczę
- Raczej tak
- Raczej nie
- Nie, to mało prawdopodobne
- Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi
/wykres/ oraz /tabela wg badań VIII 2023 - IX 2024/ oraz /wykres wg badań I 2002 - IX 2024: tak, nie/ oraz /tabela aneksowa/
Tabela – zależność między sytuacją w zakładzie pracy a możliwością utraty pracy
OCENA LOKALNYCH RYNKÓW PRACY
Jak określił(a)by Pan(i) sytuację na rynku pracy w Pana(i) miejscowości lub okolicy? Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie:
- bez większych problemów można znaleźć odpowiednią pracę
- można wprawdzie znaleźć jakąś pracę, ale trudno jest o pracę odpowiednią
- trudno jest znaleźć jakąkolwiek pracę
- nie można znaleźć żadnej pracy
- Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi
/wykres/ oraz /tabela wg badań VIII 2023 - IX 2024 / oraz /wykres wg badań I 2002 - IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Rysunek - Ocena sytuacji na lokalnym rynku pracy - Zsumowano odsetki odpowiedzi: „bez większych problemów można znaleźć odpowiednią pracę” i „można wprawdzie znaleźć jakąś pracę, ale trudno jest o pracę odpowiednią” (Jest praca) oraz „trudno jest znaleźć jakąkolwiek pracę” i „nie można znaleźć żadnej pracy” (Nie ma pracy). Pominięto odpowiedzi „Trudno powiedzieć” i odmowy odpowiedzi
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-10
Autor: Barbara Badora
O Ukraińcach w Polsce i wojnie w Ukrainie
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 99/2024
We wrześniowym badaniu zapytaliśmy Polaków z jednej strony o ich stosunek do przyjmowania uchodźców z Ukrainy, a z drugiej – do odsyłania ukraińskich mężczyzn w wieku poborowym do ich ojczyzny. W związku z dynamicznym rozwojem sytuacji na froncie poprosiliśmy też respondentów o ocenę głośnej ofensywy Ukraińców na terytorium Federacji Rosyjskiej, a także powróciliśmy do kilku dawno niestawianych pytań dotyczących przebiegu konfliktu – odpowiedzi pokazują, jak zmieniły się opinie Polaków na te tematy.
UKRAIŃCY W POLSCE
Czy, Pana(i) zdaniem, Polska powinna przyjmować ukraińskich uchodźców z terenów objętych konfliktem?
-Zdecydowanie tak
-Raczej tak
-Raczej nie
-Zdecydowanie nie
-Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów VIII 2015 - IX 2024/ oraz /tabela wg elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
Jak Pan(i) sądzi, czy polskie władze powinny odsyłać na Ukrainę mężczyzn, obywateli Ukrainy w wieku poborowym?
-Zdecydowanie tak
-Raczej tak
-Raczej nie
-Zdecydowanie nie
-Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
OPINIE O PRZEBIEGU WOJNY
W sierpniu ukraińska armia w ramach akcji odwetowej zajęła część terytoriów Rosji w obwodzie kurskim. Jak Pan(i) sądzi, czy to posunięcie w dłuższej perspektywie będzie dla Ukrainy korzystne czy też nie?
-Zdecydowanie tak
-Raczej tak
-Raczej nie
-Zdecydowanie nie
-Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
Czy obawia się Pan(i), że Rosja może użyć broni jądrowej wobec Ukrainy czy też nie ma Pan(i) takich obaw?
-Bardzo się tego obawiam
-Raczej się tego obawiam
-Raczej nie mam takich obaw
-W ogóle nie mam takich obaw
-Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań III 2022, X 2022, IX 2024/ oraz /tabela aneksowa: obawiam się, nie obawiam się, trudno powiedzieć/
Czy, Pana(i) zdaniem:
-należy dążyć przede wszystkim do tego, aby zakończyć wojnę i przywrócić pokój, nawet jeśli Ukraina będzie musiała zrezygnować z części swojego terytorium lub części swojej niezależności
-należy kontynuować walkę i nie iść na żadne ustępstwa wobec Rosji
-Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań IV 2022, VII 2022, IX 2022, XI 2022, III 2023, XI 2023, IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, jak zakończy się wojna?
-Rosja podporządkuje sobie całą Ukrainę
-Ukraina będzie musiała zrezygnować z części swojego terytorium
-Rosja wycofa się z zaatakowanych terytoriów Ukrainy
-Rosja wycofa się także z terytoriów Ukrainy zajętych w 2014 roku
-Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań IV 2022, VI 2022, VIII 2022, X 2022, XI 2022, I 2023, II 2023, III 2023, XI 2023, IX 2024/ oraz /tabela wg oceny ofensywy kurskiej/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-10
Autor: Jonathan Scovil
Sztuczna inteligencja – uczucia, narzędzia i diagnoza medyczna
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 98/2024
W tej publikacji zajmiemy się tym, jakie uczucia wzbudza wśród badanych rozwój sztucznej inteligencji, z jakich inteligentnych urządzeń korzystają oni w swoim życiu, oraz czy sięgają do platform służących do generowania odpowiedzi (np. ChatGPT, Microsoft Copilot). Interesowało nas również, czy zdecydowaliby się na podróż autonomicznym samochodem lub diagnozę medyczną przy użyciu AI.
ROZWÓJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI – UCZUCIA
Co przede wszystkim Pan(i) czuje, kiedy myśli Pan(i) o rozwoju sztucznej inteligencji? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Obawę, niepokój
- Ciekawość
- Nieufność
- Nadzieję
- Bezradność
- Obojętność
- Entuzjazm
- Inne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w codziennym życiu/ oraz /tabela wg postrzeganych konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
Emocje – kolejność odpowiedzi
- Wybór pierwszy
- Wybór drugi
- Wybór trzeci
/wykres/
INTELIGENTNE URZĄDZENIA
Z jakich inteligentnych urządzeń i rozwiązań typu SMART, które samodzielnie łączą się z internetem i/lub samodzielnie sterują jakimś procesem, Pan(i) korzysta?
- Smartfon
- Komputer/laptop
- Telewizor (SMART TV)
- Smartwach/smartband
- Asystent głosowy (np. Siri, Google Assistant, Alexa)
- Inteligentne AGD (np. sterowana telefonem pralka, lodówka, robot sprzątający)
- Konsola do gier
- System zarządzania domem (np. kontroler ogrzewania, automatyczne sterowanie oświetleniem, monitoring)
- Urządzenia medyczne (np. umożliwiające monitorowanie stanu zdrowia)
- Interaktywne zabawki
- Inne urządzenia, rozwiązania
- Nie korzystam z tego typu urządzeń
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
PLATFORMY SŁUŻĄCE DO GENEROWANIA ODPOWIEDZI (CHATGPT, MICROSOFT COPILOT ITP.)
Czy kiedykolwiek korzystał(a) Pan(i) z programu ChatGPT, Microsoft Copilot lub innej platformy służącej do generowania odpowiedzi? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg uczuć odnośnie rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
W jakim celu korzystał(a) Pan(i) z tych platform? [Odpowiedzi badanych deklarujących korzystanie z programu ChatGPT, Microsoft Copilot lub innej platformy służącej do generowania odpowiedzi na zadane pytania]
- Wyszukiwanie informacji
- Generowanie treści i tekstu
- Tłumaczenia językowe
- Generowanie obrazów
- Programowanie (np. do pozyskiwania fragmentów kodu)
- Inne zastosowanie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
AUTONOMICZNY SAMOCHÓD
Czy zdecydował(a)by się Pan(i) na podróżowanie autonomicznym samochodem bezzałogowym? [Pytanie zadawane respondentom, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w codziennym życiu / oraz /tabela aneksowa/
DIAGNOZA MEDYCZNA PRZY UŻYCIU SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Czy skorzystał(a)by Pan(i) ze sztucznej inteligencji, która zastępuje lekarza i dokonuje diagnozy medycznej? [Odpowiedzi respondentów, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg uczuć odnośnie rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela wg postrzeganych konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-09
Autorzy: Edyta Umańska, Karolina Augustyniak-Brzezińska
Religia w szkołach
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 97/2024
Rząd wprowadza zmiany związane z nauczaniem religii. Niektóre z nich, takie jak łączenie klas na lekcje religii i niewliczanie oceny z tego przedmiotu do średniej ocen rocznych, już weszły w życie w bieżącym roku szkolnym. Z kolei od września przyszłego roku wymiar lekcji religii ma zostać zmniejszony do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo. W ostatnim sondażu sprawdziliśmy, co o tym i – generalnie – o obecności religii w szkołach sądzą Polacy.
Czy, Pana(i) zdaniem, religia powinna być nauczana w szkołach publicznych czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań IX‘91, IV‘93, VII‘93, I‘94, VII‘94, VII‘07, VI’08, IX’24/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg obecności uczniów w gospodarstwie domowym: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
WLICZANIE OCENY Z RELIGII DO ŚREDNIEJ
Czy, według Pana(i), ocena z religii powinna być uwzględniana przy liczeniu średniej na koniec roku szkolnego czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
Czy, ogólnie rzecz biorąc, nauka religii powinna być „na stopień”, czyli kończyć się wystawieniem oceny, podobnie jak w przypadku innych przedmiotów szkolnych, czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
ŁĄCZENIE KLAS NA LEKCJE RELIGII
Czy popiera Pan(i) łączenie klas na lekcje religii w przypadku, jeśli w jednej klasie liczba uczniów uczęszczających na religię jest mniejsza niż siedmioro?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
JEDNA LEKCJA RELIGII W TYGODNIU
Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg poparcia dla nauczania religii w szkołach publicznych/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
RELIGIA NA POCZĄTKU LUB NA KOŃCU ZAJĘĆ
Czy, Pana(i) zdaniem, lekcje religii powinny odbywać się na początku lub na końcu dnia nauki tak, aby osoby nieuczęszczające na religię nie musiały czekać między lekcjami?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
OBOWIĄZKOWA CZY NIEOBOWIĄZKOWA, W SZKOŁACH CZY W PARAFIACH?
Jaka forma nauczania religii byłaby, Pana(i) zdaniem, najlepsza?
- Nieobowiązkowa w szkołach
- Nieobowiązkowa w punktach katechetycznych przy parafiach
- Obowiązkowa w szkołach
- Obowiązkowa w punktach katechetycznych przy parafiach
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg poparcia dla nauczania religii w szkołach publicznych/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-07
Autor: Michał Feliksiak
Nastroje społeczne we wrześniu
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 96/2024
We wrześniu, w porównaniu do sierpnia, nastroje społeczne się poprawiły. Więcej osób niż miesiąc wcześniej uważało, że ogólna sytuacja w Polsce zmierza w dobrym kierunku, zwiększył się też odsetek badanych dobrze oceniających sytuację polityczną i gospodarczą w naszym kraju. Nieco pogorszyły się tylko oceny warunków materialnych gospodarstw domowych: o 5 punktów procentowych (do 54%) zmalał odsetek respondentów, którzy uznali je za dobre, przy czym od sierpnia nie zwiększył się udział osób obawiających się pogorszenia własnych warunków materialnych oraz ankietowanych, którzy prognozowali, że za rok ich rodzinie będzie się żyło gorzej.
ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJU
Oceny
Czy, ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w naszym kraju zmierza w dobrym czy też w złym kierunku?
- W dobrym
- W złym
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań III 1990 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku sytuacja w Polsce poprawi się, pogorszy czy też się nie zmieni?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku sytuacja w Polsce poprawi się, pogorszy czy też się nie zmieni?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
SYTUACJA POLITYCZNA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja polityczna w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja polityczna w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
SYTUACJA GOSPODARCZA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację gospodarczą w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację gospodarczą w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja gospodarcza w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja gospodarcza w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
SYTUACJA WŁASNA BADANYCH I MATERIALNE WARUNKI ŻYCIA
Oceny
Czy obecnie Panu(i) i Pana(i) rodzinie żyje się:
- Dobrze
- Ani dobrze, ani źle
- Źle
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa z "Trudno powiedzieć"/
Jak Pan(i) ocenia obecne warunki materialne swojego gospodarstwa domowego? Czy są one:
- Dobre
- Ani dobre, ani złe
- Złe
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań IV 1987 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy za rok Panu(i) i Pana(i) rodzinie będzie się żyło:
- Lepiej niż obecnie
- Tak samo jak obecnie
- Gorzej niż obecnie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy za rok Panu(i) i Pana(i) rodzinie będzie się żyło:
- Lepiej niż obecnie
- Tak samo jak obecnie
- Gorzej niż obecnie
/wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku warunki materialne Pana(i) gospodarstwa domowego:
- Poprawią się
- Pozostaną bez zmian
- Pogorszą się
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań I 2000 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-03
Autor: Marta Bożewicz
Zaufanie do polityków we wrześniu
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 95/2024
W naszych badaniach na liście ocenianych osobistości życia publicznego i politycznego zawsze znajdują się: prezydent RP, aktualni marszałkowie Sejmu i Senatu, premier oraz szefowie głównych ugrupowań politycznych. Pozostała część listy podlega zmianom. Badanie, którego wyniki prezentujemy, przeprowadziliśmy na reprezentatywnej imiennej próbie losowej pełnoletnich mieszkańców kraju. Realizowane było ono w ramach procedury mixed-mode.
Zaufanie do polityków
-Szymon Hołownia
-Andrzej Duda
-Władysław Kosiniak-Kamysz
-Rafał Trzaskowski
-Donald Tusk
-Radosław Sikorski
-Krzysztof Bosak
-Barbara Nowacka
-Adam Bodnar
-Mateusz Morawiecki
-Małgorzata Kidawa-Błońska
-Mariusz Błaszczak
-Jarosław Kaczyński
-Tomasz Siemoniak
-Włodzimierz Czarzasty
-Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
-Krzysztof Gawkowski
-Piotr Zgorzelski
-Andrzej Domański
-Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
/wykres: zaufanie, obojętność, nieufność, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi, nieznajomość/ oraz /tabela: zaufanie, nieufność, obojętność, nieznajomość/ oraz /tabele aneksowe/
Deklaracje zaufania do polityków - tabela wg terminów badań IX 2023 - IX 2024
Deklaracje nieufności do polityków - tabela wg terminów badań IX 2023 - IX 2024
ŚREDNIE OCEN NA SKALI ZAUFANIA-NIEUFNOŚCI
Zaufanie do polityków we wrześniu 2024 - średnie na skali od -5 (głęboka nieufność) do +5 (pełne zaufanie) - wykres
Zmiany średnich zaufania na skali od -5 do +5. Politycy uszeregowani według kierunku i wielkości zmiany - tabela wg terminów badań VIII 2024 - IX 2024
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-01
Autor: Agnieszka Cybulska
Letnie wyjazdy wypoczynkowe uczniów
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 94/2024
Od 1993 roku w sondażach pytamy, czy uczniowie z gospodarstw domowych naszych respondentów podczas wakacji wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania, a jeśli nie wyjeżdżali, to jakie były powody rezygnacji z tej formy spędzania czasu wolnego od szkoły. W roku 2016 dołączyliśmy pytanie o dłuższe, trwające co najmniej dwa tygodnie, wakacyjne wyjazdy oraz pytania o ich kierunki.
CO NAJMNIEJ TYGODNIOWE WYJAZDY WAKACYJNE
Społeczny zasięg wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Czy podczas tegorocznych wakacji uczniowie z Pana(i) gospodarstwa domowego wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania?
- Tak, wszyscy wyjechali
- Tak, ale nie wszyscy wyjechali
- Nie, nikt nie wyjechał
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań 1993-2024/ oraz /wykresy wg miejsca zamieszkania: wieś, miasto i wg terminów badań 2017-2024/ oraz /wykres wg oceny warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego/
Kierunki wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, z których uczniowie wyjeżdżali na co najmniej tygodniowy letni wypoczynek] Czy były to wyjazdy:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Co najmniej tygodniowe wyjazdy uczniów:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
- gospodarstwa, z których żaden uczeń nie wyjechał
/wykresy wg terminów badań 2016 -2024/
Powody rezygnacji z wyjazdów
[Wskazania respondentów z gospodarstw domowych, w których co najmniej jeden uczeń nie wyjechał w wakacje nawet na tygodniowy wypoczynek] Dlaczego uczniowie nie wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania? Czy dlatego że:
- brakowało pieniędzy na wyjazd
- nie chcieli wyjeżdżać
- brakowało czasu (uczniom lub opiekunom)
- nie było możliwości wyjazdu, brak zorganizowanego wypoczynku
- pracowali zarobkowo
- nie muszą wyjeżdżać na wakacje, mogą wypoczywać w domu
- byli potrzebni w domu, w gospodarstwie rolnym
- są za mali
- stan zdrowia nie pozwalał im na wyjazd
- Inne przyczyny
/wykres/
Tabela - powody rezygnacji z wyjazdów wg terminów badań 2011-2024
WYJAZDY CO NAJMNIEJ DWUTYGODNIOWE
Społeczny zasięg
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Czy w tym roku uczniowie z Pana(i) gospodarstwa domowego byli poza miejscem zamieszkania na dłuższych wakacjach, trwających co najmniej dwa tygodnie?
- Tak, wszyscy byli na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Tak, ale nie wszyscy byli na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Nie, nikt nie był na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Odmowa odpowiedzi
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/ oraz /wykres wg oceny warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego/ oraz /wykres wg miejsca zamieszkania: wieś, miasto/
Kierunki wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, z których uczniowie wyjeżdżali na co najmniej dwutygodniowe wyjazdy wypoczynkowe] Czy były to wyjazdy:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
/wykresy wg terminów badań 2016- 2024/
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Dwutygodniowe i dłuższe wyjazdy uczniów:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
- gospodarstwa, z których żaden uczeń nie wyjechał
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/
2024-09-30
Autor: Barbara Badora
Sztuczna inteligencja w opiniach Polaków
Kafelek tematyczny komunikatu Nr 93/2024
Termin sztuczna inteligencja (SI) bywa wymiennie stosowany z jego angielskim odpowiednikiem Artificial Intelligence (AI). Chociaż pojęcie to sformułował amerykański informatyk John McCarthy w 1956 roku, to dopiero współczesny, intensywny rozwój technik informacyjnych i komputerowych pozwolił na spopularyzowanie i praktyczne zastosowanie SI w życiu codziennym. Społeczne wyobrażenia o sztucznej inteligencji od lat kształtowała fantastyka naukowa (w formie książek, filmów, seriali i gier science fiction), a dziś coraz częściej stanowi ona przedmiot rozważań nauk społecznych.
SZTUCZNA INTELIGENCJA – CO TO TAKIEGO?
Znajomość terminu
Czy kiedykolwiek spotkał(a) się Pan(i) z terminem „sztuczna inteligencja”?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wykres - odsetki osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja” wg wieku
Próba definicji
Jak własnymi słowami określił(a)by Pan(i) termin „sztuczna inteligencja”? [Odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Program komputerowy (zaawansowane algorytmy)
- Narzędzie wspierające pracę człowieka i optymalizujące procesy
- Inteligentne maszyny, urządzenia i roboty
- Technologia zastępująca człowieka w pracy i w powtarzalnych zadaniach
- Sztuczny umysł wyręczający w myśleniu i podejmowaniu decyzji
- Technologia, która uczy się samodzielnie
- Technologia naśladująca procesy myślowe człowieka
- Ambiwalencja korzyści i zagrożeń (technologia przydatna lecz niebezpieczna)
- Technologia przyszłości, nowoczesności i świadectwo rozwoju cywilizacji
- Zagrożenie i niebezpieczeństwo dla ludzkości
- Inteligencja sztuczna – stworzona przez człowieka i pozbawiona emocji (AI)
- Internet i wirtualna rzeczywistość
- Negatywna ocena i emocje
- Wytwór nauki, technologii i internetu
- Automat do sterowania zachowaniami człowieka, narzędzie władzy i manipulacji
- Technologia o wszechstronnym, szerokim zastosowaniu
- Prognozowanie negatywnych konsekwencji w przyszłości
- Technologia wciąż ograniczona, omylna w zakresie złożonych zagadnień
- Zaprzeczenie istnienia SI (kłamstwo, utopia, fikcja, bajki)
- Narzędzie trudne do zrozumienia, skomplikowane rozwiązanie techniczne
- Technologia monitorująca nasze życie
- Inteligencja mogąca stać się niezależna od człowieka
- Trudno powiedzieć, nie wiem
/wykres/
Jak własnymi słowami określił(a)by Pan(i) termin „sztuczna inteligencja”? [Skategoryzowane odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Aspekt prognostyczny (pozytywny)
- Ambiwalencja korzyści i zagrożeń (aspekt neutralny)
- Aspekt techniczny (neutralny)
- Aspekt funkcjonalny (neutralny)
- Aspekt „etymologiczny” (neutralny)
- Aspekt prognostyczny (negatywny)
- Aspekt emocjonalno-oceniający (negatywny)
- Brak wiedzy
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wiedza na temat wykorzystania sztucznej inteligencji
W jakich dziedzinach i obszarach jest wykorzystywana obecnie sztuczna inteligencja? [Odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Wszystkie dziedziny
- Medycyna i zdrowie
- Działalność naukowa i edukacyjna
- Internet i wyszukiwarki internetowe
- Gospodarka (przemysł, produkcja, zakłady pracy)
- Branża IT (oprogramowanie i komputery)
- Obsługa klienta (chatboty) i/lub telekomunikacja
- Działalność artystyczna, kulturalna i rozrywkowa
- Działania państwa (polityka, wojskowość, policja)
- Generowanie treści, komunikatów i/lub reklam
- Inteligentne urządzenia (elektronika i robotyka)
- Generowanie obrazów, grafik i/lub dźwięków
- Technika i nowe technologie
- Finanse i bankowość
- Motoryzacja, transport i zarządzanie ruchem
- Manipulacja (deepfake) i działania propagandowe
- Pozyskiwanie informacji i/lub wiedzy (ChatGPT)
- Media ogólnie oraz media społecznościowe
- Marketing i telemarketing
- Sprzedaż towarów i usług (handel)
- Zastępowanie pracy (administracja biurowa i urzędy)
- Analityka (przetwarzanie danych i/lub treści)
- Oszustwa i cyberprzestępczość
- Inne
- Trudno powiedzieć, nie wiem
/wykres/
W jakich dziedzinach i obszarach jest wykorzystywana obecnie sztuczna inteligencja? [Procentowanie na podstawie liczebności respondentów w podgrupach wiekowych]
- Wszystkie dziedziny
- Medycyna i zdrowie
- Działalność naukowa i edukacyjna
- Internet i wyszukiwarki internetowe
- Gospodarka (przemysł, produkcja, zakłady pracy)
- Branża IT (oprogramowanie i komputery)
- Obsługa klienta (chatboty) i/lub telekomunikacja
- Działalność artystyczna, kulturalna i rozrywkowa
- Generowanie treści, komunikatów i/lub reklam
- Inteligentne urządzenia (elektronika i robotyka)
- Działania państwa (polityka, wojskowość, policja)
- Generowanie obrazów, grafik i/lub dźwięków
/wykres/
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w życiu codziennym
Czy w codziennym życiu wykorzystuje Pan(i) technologie oparte na sztucznej inteligencji? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
ZAGROŻENIA I KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ROZWOJU SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Czy według Pana(i) dalszy rozwój technologii opartej na sztucznej inteligencji spowoduje więcej zagrożeń czy korzyści? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Więcej korzyści
- Zarówno zagrożenia, jaki korzyści
- Więcej zagrożeń
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w życiu codziennym/ oraz /tabela aneksowa/
Korzyści
Jakie dostrzega Pan(i) korzyści związane z rozwojem technologii sztucznej inteligencji? [Wskazania badanych deklarujących, że spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
*Pozytywny wpływ na jakość życia
- Poprawa diagnostyki i rozwój medycyny
- Ułatwienie codzienności (roboty) i poprawa jakości życia
- Więcej czasu na prace twórcze i rozwój osobisty
*Wpływ na procesy pracy i rynek pracy
- Optymalizacja, automatyzacja i usprawnienie procesów pracy
- Zastąpienie w powtarzalnej, trudnej lub niebezpiecznej pracy
- Wzrost efektywności, szybkości i precyzji pracy
- Wsparcie i rozwój branży IT (wzrost możliwości)
*Szybkość dostępu do informacji, analizy danych i komunikacji
- Szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji
- Szybsza analiza i wykorzystanie danych
- Szybsza komunikacja oraz tłumaczenia językowe
*Nauka, rozwój technologiczny i edukacja
- Szybszy rozwój technologiczny i cywilizacyjny
- Rozwój wiedzy (wsparcie nauki i badań)
- Rozwój edukacji (wspomaganie procesu uczenia się)
- Szybsza komunikacja oraz tłumaczenia językowe
*Wsparcie i pomoc ogółem
- Ogólna oszczędność czasu
- Niezawodność i bezstronność (brak czynnika ludzkiego)
- Zastąpienie człowieka w myśleniu i podejmowaniu decyzji
*Wpływ na funkcjonowanie państwa i gospodarki
- Korzyści gospodarcze (redukcja kosztów w przemyśle i usługach)
- Wsparcie państwa (bezpieczeństwo i wojskowość)
*Kategorie nieokreślone
- Wszechstronność
- Inne
*Brak korzyści lub brak wiedzy na temat korzyści
- Trudno powiedzieć, nie wiem
- Nie dostrzegam żadnych korzyści
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Zagrożenia
Jakie dostrzega Pan(i) zagrożenia związane z rozwojem technologii sztucznej inteligencji? [Wskazania badanych deklarujących, że spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
*Problemy rynku pracy oraz wzrost nierówności
- Wzrost poziomu bezrobocia (zwolnienia)
- Zastąpienie człowieka i ludzkiego umysłu przez roboty/człowiek mniej potrzebny
- Spadek liczby miejsc pracy (likwidacja zawodów kreatywnych, osłabienie branży IT)
- Pogłębienie się nierówności społecznych (wybrane grupy zyskają, inne stracą)
*Inwigilacja i wzrost przestępczości
- Wzrost inwigilacji oraz utrata wolności, prywatności i/lub tożsamości
- Wzrost cyberprzestępczości (utrata lub wyłudzenie danych, włamania na konto itp.)
- Wzrost poziomu przestępczości (łamanie prawa, oszustwa ogółem, akty terroryzmu)
*Działania destrukcyjne i manipulacyjne
- Działania manipulacyjne (deepfake, propaganda, podszywanie się, dezinformacja itp.)
- Zagrożenie dla osób starszych, młodzieży i dzieci (bezbronność)
- Wykorzystanie ludzkiej niewiedzy i naiwności
*Utrata kontroli nad sztuczną inteligencją
- Przejęcie władzy i kontroli nad człowiekiem (możliwość zniszczenia ludzkości)
- Uniezależnienie się od człowieka, wymknięcie się spod kontroli i samoświadomość
*Wpływ na zdrowie, psychikę i relacje międzyludzkie
- Regresja społeczna (ogłupienie, rozleniwienie, spadek kreatywności i umiej. logicznego myślenia)
- Dehumanizacja, utrata więzi międzyludzkich, problemy osobowościowe, wzrost konfliktów i uprzedzeń
- Przesadne zaufanie do SI, uzależnienie się i brak umiejętności działania bez internetu
- Negatywny wpływ na zdrowie (promieniowanie, ekrany, wszystko cyfrowe)
*Ogólnie zły cel i kierunek rozwoju SI
- Wykorzystanie w zagrażającym ludzkości celu i/lub rozwój w niebezpiecznym kierunku
*Problemy makrospołeczne
- Zagrożenie dla funkcjonowania państw (prowokacje, obronność, wojna hybrydowa, zagr. atomowe)
- Trudności w kwestiach prawnych (prawo karne, prawo autorskie, etyka, zgodność z konstytucją)
- Wysokie koszty energetyczne w celu utrzymania serwerów SI
*Negatywne cechy i właściwości technologii SI
- Problem z wiarygodnością / upowszechnienie błędnej, niezweryfikowanej i fałszywej wiedzy
- Brak ludzkiego podejścia (naturalności, zrozumienia emocji i właściwej interpretacji w komunikacji)
- Inne
*Brak zagrożeń lub trudności w ich określeniu
- Trudno powiedzieć, nie wiem
- Brak zagrożeń
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
SZTUCZNA INTELIGENCJA A RYNEK PRACY
Zastąpienie pracowników przez sztuczną inteligencję
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższych kilku lat praca, którą Pan(i) wykonuje teraz zawodowo, może zostać zastąpiona przez sztuczną inteligencję? [Odpowiedzi osób aktywnych zawodowo, które spotkały się z pojęciem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Sztuczna inteligencja a poziom bezrobocia
Czy, ogólnie rzecz biorąc, rozwój sztucznej inteligencji przyczyni się do wzrostu poziomu bezrobocia? [Odpowiedzi badanych, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wieku, miejsca zamieszkania i dochodów na jedną osobę w gosp. dom./ oraz /tabela aneksowa/
SZTUCZNA INTELIGENCJA NIEZALEŻNA OD CZŁOWIEKA
Coraz częściej mówi się, że sztuczna inteligencja może stać się samodzielna i niezależna od człowieka. Jeśli tak się stanie, to czy Pana(i) zdaniem konsekwencje uniezależniania się sztucznej inteligencji od człowieka będą zdecydowanie negatywne czy też zdecydowanie pozytywne? [Odpowiedzi badanych, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Pozytywne
- Zarówno pozytywne, jak i negatywne
- Negatywne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w życiu codziennym/ oraz /tabela wg oceny dalszego rozwoju technologii AI/ oraz /tabela aneksowa/
2024-09-27
Autorzy: Edyta Umańska, Karolina Augustyniak-Brzezińska
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry