UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Opinie o miejscu i roli Kościoła w PRL
Kafelek tematyczny komunikatu BD/209/25/88
1. Działalność i rola Kościoła w życiu kraju
Czy działalność Kościoła dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań V‘88, XI‘87, VII‘87, XII‘86, XII‘85/
Co miał(a) Pan(i) na myśli tak oceniając wpływ Kościoła, w czym to się głównie przejawia?
- Kościół ma wpływ na zachowania i postawy wiernych
- Kościół jest silny, ma autorytet, włącza się w sprawy kraju
Dlaczego tak się dzieje /przyczyny wpływu Kościoła na sytuację w kraju/?
1. Przyczyny znacznego wpływu
- większość społeczeństwa to ludzie wierzący, Kościół ma na nich duży wpływ
- Kościół jest siłą, ma autorytet
- stanowi on dla ludzi oparcie moralne
2. Przyczyny małego wpływu
- rząd ogranicza działalność Kościoła
- Kościół nie angażuje się w politykę /omówienie w tekście/
Czy Kościół dąży obecnie do zwiększenia swego wpływu na to, co dzieje się w kraju?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
2. Opinie o pozycji, jaką Kościół powinien zajmować w państwie
Czy Kościół powinien wypowiadać się w sprawach politycznych?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć /tabela V‘88, III‘85/ oraz /tabela aneksowa/
3. Miejsce Kościoła w życiu kraju
- wychowanie dzieci i młodzieży
- kształtowanie postaw moralnych społeczeństwa
- sprawy wychowania - ogólnie
- kształtowanie ethosu pracy
- oddziaływanie na obyczaje, kulturę życia społeczeństwa
- pomoc w zakresie ochrony zdrowia,
- wpływ na oświatę, szkolnictwo, program nauczania
- działania na rzecz rodziny, jej trwałości
Tabele aneksowe
Jaki jest Pana(i) zdaniem wpływ Kościoła na to, co się dzieje w kraju?
- duży
- ani duży, ani mały
- mały
- trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem powinno się zapewnić Kościołowi większy niż dotychczas czy mniejszy wpływ na życie w kraju?
- większy
- taki sam, jak teraz
- mniejszy
- trudno powiedzieć
Opinie o potrzebie powołania w Polsce współdziałającej z Kościołem partii politycznej
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
1988-07-20
Autor: Elżbieta Kościesza
Percepcja kwietniowo-majowych strajków
Kafelek tematyczny komunikatu BD/205/24/88
Przyczyny strajków:
Ekonomiczne
- wysokość zarobków, wyższe płace
- położenie materialne społeczeństwa
- organizacja, warunki pracy
Polityczne
- legalizacja "Solidarności"
- wolne, niezależne związki zawodowe
- niezadowolenie z sytuacji kraju
- niezadowolenie z polityki władz
- brak efektów reformy gospodarczej
- brak demokracji w życiu kraju
Część postulatów strajkowych dotyczyła spraw płacowych. Jakie są przyczyny pojawienia się postulatów płacowych?
- dysproporcje między płacami a stale rosnącymi cenami
- zbyt niski poziom płac
- brak związku płacy z pracą
- duże różnice w placach
- niesprawiedliwe, krzywdzące ludzi rozstrzygnięcia płacowe
ANEKS
Czy jest dla Pana(i) jasne, o co chodziło w strajkach?
- tak
- nie
Przyczyny wybuchu strajków według badanych deklarujących wiedzę na ich temat
- ekonomiczne
- polityczne
Respondenci określający ludzi nie uczestniczących w strajku
- starsi
- o dobrej sytuacji materialnej
- członkowie PZPR
- nie wierzący w skuteczność strajków
- obawiający się represji, zmęczeni, apolityczni
- świadomi trudności kraju, opowiadający się za władzą
Respondenci określający ludzi uczestniczących w strajku
- młodzi
- o złym położeniu materialnym
- odważni, przekonani o możliwości zmian
- przeciwnicy władzy, niezadowoleni z sytuacji kraju
- członkowie b. "Solidarności", pod wpływem opozycji
- o niewłaściwym stosunku do pracy
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących jako właściwe / niewłaściwe
- w Nowej Hucie
- Stoczni Gdańskiej
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Nowej Hucie jako:
właściwe ze względu na
- straty gospodarcze dla kraju
- dezaprobatę strajku
- aprobatę działań milicji
niewłaściwe ze względu na
- krytykę działań milicji
- aprobatę strajku
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Stoczni Gdańskiej jako
właściwe ze względu na
- rozwagę, nieużycie siły, spokój
- samoistne zakończenie strajku
- akceptację działań władzy, dyrekcji
niewłaściwe ze względu na:
- brak stanowczości, należało użyć siły
negację działań władzy, dyrekcji
Czy zakończenie strajków i protestów, to zwycięstwo władzy, a porażka "Solidarności"?
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
Czy strajki i niepokoje z końca kwietnia i początku maja br. Są nadal przedmiotem rozmów i dyskusji w społeczeństwie?
- tak, rozmawia się o nich i dyskutuje często
- tak, chociaż sporadycznie
- nie, w zasadzie dyskusje ucichły, zamilkły
czy według Pana(i) jest prawdopodobne, że władze sprowokowały wystąpienia z przełomu kwietnia i maja?
- bardzo prawdopodobne
- mało prawdopodobne
- nieprawdopodobne
Problemy ważne dla Polski i Polaków
- Przezwyciężanie kryzysu, wyjście z kryzysu, stabilizacja gospodarcza
- Spokój w kraju, stabilizacja polityczna, porozumienie narodowe
- Zaopatrzenie rynku, więcej towarów, poprawa funkcjonowania rynku, reglamentacja
- Polepszenie warunków życia, poprawa bytu ludzi pracy, standard życia, niskie renty i emerytury
- Stabilizacja cen, zahamowanie wzrostu inflacji, podniesienie wartości złotówki
- Dyscyplina pracy, stosunek ludzi do pracy
- Spłata zadłużeń
- Zmiana sposobu zarządzania gospodarką, likwidacja marnotrawstwa, lepsza organizacja pracy, wykorzystanie rezerw
- Stosunki, relacja władza-społeczeństwo, zaufanie społeczeństwa do władzy
- Rozwój kontaktów międzynarodowych, sytuacja Polski na arenie międzynarodowej
- konsekwentne wdrażanie reformy gospodarczej, przestrzeganie zasad reformy /tabela wg terminów badań IV, VII, XI‘87, II, III, V, VI‘88/
1988-07-15
Autor: Elżbieta Gorajewska-Mieciek
Ewolucja ocen sytuacji gospodarczej i warunków życia w okresie: kwiecień 1987 - maj 1988
Kafelek tematyczny komunikatu BDF/203/19/88
1. Indeks sytuacji gospodarczej i sytuacji materialnej ludzi
W ramach współpracy z działem Badań Opinii Publicznej Węgierskiego Ośrodka Badań nad Masową Komunikację w kwietniu 1987 r. CBOS rozpoczął systematyczne pomiary sytuacji gospodarczej kraju i sytuacji materialnej ludzi za pomocą zestawu powtarzalnych pytań.
Na podstawie odpowiedzi uzyskanych na poszczególne pytania budowane są dwa indeksy:
General Index /odnoszący się do sytuacji gospodarczej/
Personal Index /obrazujący sytuację materialną ludzi/
2. Sytuacja materialna gospodarstw domowych
Różnice procentowe między miesięcznymi dochodami uznanymi za niezbędne dla różnych poziomów zaspokojenia potrzeb według terminów badań IV, VII, XI ‘87, II, V ‘88
Dynamika wzrostu miesięcznych dochodów uznanych za niezbędne dla różnych poziomów zaspokojenia potrzeb według terminów badań IV, VII, XI ‘87, II, V ‘88
Dochody wystarczające na:
- zaspokojenie podstawowych potrzeb
- oszczędne życie na przyzwoitym poziomie
- życie dostatnie, bez problemów
3. Postrzeganie szans na przyszłość
Respondenci postrzegający warunki życia w kraju za 2 lata jako
- znacznie lepsze
- trochę lepsze
- takie same
- trochę gorsze
- znacznie gorsze
- nie mający zdania
/tabela: ogółem oraz wg oceny własnej sytuacji materialnej/
Respondenci postrzegający przyszłość kraju
- z nadzieją
- z nadzieją i obawą
- z obawą
/tabela: ogółem oraz wg oceny własnej sytuacji materialnej/
Aneks:
GENERAL INDEX
1. Czy Pana(i) zdaniem trudności naszego kraju są:
- wielkie
- średnie
- małe
2. Jak Pan(i) sądzi, czy trudności te są trwałe czy przejściowe?
- trwałe
- przejściowe
3. Czy według Pana(i) w najbliższym czasie (od roku do dwóch lat) rozwój gospodarczy kraju będzie:
- szybszy niż obecnie
- taki sam
- wolniejszy niż obecnie
4. Czy Pana zdaniem poziom życia ludności:
- wzrasta
- nie zmienia się
- maleje
PERSONAL INDEX
1. Czy Pana(i) zdaniem kłopoty z codziennymi zakupami:
- wzrastają
- są takie same, jak były
- maleją
- nie ma takich kłopotów
2. Czy Pana(i) zdaniem wzrost dochodów pokrywa podwyżki cen?
- tak
- nie
3. Czy Pana(i) zdaniem obecnie można kupić z tych dochodów:
- więcej niż rok temu
- tyle samo
- mniej
/terminy badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88/
Wartości indeksu sytuacji gospodarczej wg terminów badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88
Wartości indeksu osobistej sytuacji materialnej wg terminów badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88
1988-07-14
Autor: Maria Strzelecka
Wyobrażenia młodzieży kończącej szkoły ponadpodstawowe o dorosłym życiu
Kafelek tematyczny komunikatu BD/190/22/88
1. Niepewność przyszłości
Czy młodzież w Polsce ma obecnie szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘84 - ‘88/
Przewidywane zmiany w szansach młodzieży na realizację swych celów życiowych w ciągu najbliższych
5 lat
- Nastąpi wyraźna poprawa
- Nastąpi pewna poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo
- Nastąpi pewne pogorszenie
- Nastąpi znaczne pogorszenie
- Inne zdanie i trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘85 - ‘88/
Deklaracja gotowości wyjazdu i jego charakter
Chcę wyjechać:
- na stałe
- na krótko - zarobić i wrócić
- w celach turystycznych
Nie chcę wyjeżdżać z kraju
Inne zdanie i trudno powiedzieć /‘84, ‘86, ‘88/
2. Stosunek do przyszłości
Przyszłość własna
- Optymizm
- Pesymizm
- Wypowiedzi ambiwalentne, warunkowe - "to zależy od"
- Wypowiedzi neutralne, "wyliczanki"
- Brak danych, trudno powiedzieć
Przyszłość kraju
- Optymizm
- Pesymizm
- Stagnacja
- Wypowiedzi życzeniowe - "oby się powiodły"
- Trudno powiedzieć
3. Poziom aspiracji - nastawienia i strategie życiowe młodych ludzi
Cele ze sfery afiliacyjno-materialnej
Szczęśliwe życie rodzinne
Życie w dobrobycie, luksusie
- posiadanie luksusowych dóbr typu: samochód, wideo, komputer
- posiadanie luksusowej willi
- zdobycie bogactwa, dużych pieniędzy
Osiągnięcie przyzwoitego poziomu życia:
- własne mieszkanie
- sytuacja materialna umożliwiająca w miarę bezproblemowe zaspokajanie podstawowych potrzeb
Posiadanie przyjaciół, grona znajomych
Spokój, bezpieczeństwo
Cele ze sfery instytucjonalno-statusowej
- Dobra, atrakcyjna praca
- Zdobycie wykształcenia - ukończenie szkoły, zdanie matury, ukończenie studiów
- Wyjazd za granicę
- Założenie prywatnej firmy
- Prestiż społeczny, poważanie społeczne
- Sława, barwne życie
- Awans zawodowy, stanowisko
- Aktywność polityczna
Inne cele
- Godne życie, bycie w zgodzie z samym sobą
- Rozwój intelektualny, rozwijanie zainteresowań, poszerzanie wiedzy
Młodzież odpowiadająca na pytanie, czy ma wpływ na:
- życie szkoły
- działalność organizacji młodzieżowych
- bieg wydarzeń w kraju /‘87, ‘88/
Motywy deklarowanych strategii życiowych:
- własne zainteresowania, ambicje
- zamiłowanie do zawodu
- względy finansowe
- uczenie się dla uzyskania dyplomu, świadectwa
- poszerzenie horyzontów wiedzy itp..
- rozsądek, chęć realizacji własnych marzeń
- chęć usamodzielnienia, stabilizacja życiowa
- czynniki zewnętrzne, ucieczka od sytuacji własnej ( m.in.. wojsko) i kraju
4. Uwarunkowania sukcesu życiowego
Czynniki sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego
- Dodatnie cechy charakteru
- Walory intelektualne
- Wysokie walory moralne
- Wykształcenie
- Układy, znajomości
- Ujemne cechy charakteru
- Niskie walory moralne
- Bogactwo
- Interesowna przynależność do PZPR
- Pochodzenie społeczne
1988-06-30
Autorzy: Elżbieta Gorajewska-Mieciek, Beata Jaworska
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry