UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Podstawowa Organizacja Partyjna PZPR w opinii społecznej
Kafelek tematyczny do publikacji
1. POP wśród instytucji i organizacji działających w miejscu zamieszkania
Oceniane instytucje i organizacje
- Naczelnik /gminy, miasta, dzielnicy/
- Rada narodowa /gminna, miejska, dzielnicowa/
- Podstawowa Organizacja Partyjna PZPR
- Komitet PZPR /gminny, miejski, dzielnicowy/
- Rada PRON /gminna, miejska, dzielnicowa/
- Urząd spraw wewnętrznych, jednostka MO
- Komitet gminny ZSL
- Proboszcz, księża, parafia
2. Opinie o roli POP w rozwiązywaniu problemów w miejscu zamieszkania i zakładzie pracy
Badanych zapytano, czy POP w ich zakładzie podejmuje ważne sprawy środowiska i stara się uczestniczyć w ich rozwiązywaniu.
- Tak i na ogół robi to skutecznie
- Tak, chociaż nie zawsze skutecznie
- Raczej nie dostrzegam skutecznych działań
- Nigdy nie podejmuje działań na rzecz rozwiązania rzeczywiście różnych spraw środowiska
- Trudno powiedzieć
Czy Pana/i/ zdaniem POP w zakładzie, w którym Pan pracuje, lub w Pana/i/ miejscu zamieszkania podejmuje walkę ze złem, z nieprawidłowościami w naszym życiu społeczno-politycznym?
3. Członkowie POP w opinii społecznej
Opinie o członkach POP
- Dobrzy, solidni pracownicy
- Dużo gadają, mało robią
- Uczciwi, porządni ludzie
- Co innego mówią na zebraniach, co innego w domu
- Aktywni, zaangażowani w sprawy zakładu /miejscowości/
- Działają w partii głównie dlatego, aby się dobrze urządzić, ustawić
- Wrażliwi na sprawy innych ludzi, reagują, gdy komuś dzieje się krzywda
- Mają skrystalizowane socjalistyczne lub komunistyczne poglądy
- Wrażliwi na sprawy społeczne, reagują, gdy dostrzegają przejawy zła, niesprawiedliwości, nieprawidłowości
- Należą bez przekonania - bo tak wypada lub jest wygodnie
- Należą do partii dlatego, że ich nakłoniono, że nie potrafili odmówić, gdy ich namawiano
4. Rola POP i komitetu PZPR w rozwiązywaniu problemów obywateli
Sprawy, z którymi badani zwracali się w ciągu ostatniego roku do
podstawowych organizacji partyjnych i  komitetów gminnych, miejskich, dzielnicowych PZPR:
- osobiste
- warunków pracy w zakładzie, problemy pracowników
- produkcji, zakładu, funkcjonowania instytucji, przedsiębiorstwa
- gminy, miasta
- konflikty i napięcia w stosunkach między ludźmi
- partii
- innych ludzi, pomoc ludziom potrzebującym
- dotyczące problemów politycznych, społecznych, gospodarczych
1987-05-11
Autor: Piotr Kwiatkowski
PRON w opinii społeczeństwa
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Co powszechnie o PRON wiadomo?
Czy sądzi Pan(i), że są w naszym kraju ludzie, którzy nie wiedzą, co to jest PRON?
- Tak, sam do nich należę
- Tak, jest ich dość sporo
- Tak, ale jest ich niewiele
- Być może są takie wyjątki, ale to zupełny margines
- Trudno powiedzieć
W jakim stopniu Pana(i) zdaniem dotychczasowa działalność PRON przyczyniła się do:
1. Złagodzenia napięć, konfliktów społecznych
2. Zniesienia stanu wojennego
3. Uwolnienia więzionych za działalność polityczną
4. Zwiększenia możliwości wypowiadania krytycznych słów o polityce władz
5. Przestrzegania swobód i wolności obywatelskich
6. Wprowadzenia nowej, bardziej demokratycznej ordynacji wyborczej
7. Wzrost aktywności społecznej obywateli
8. Ujawniania nieprawidłowości w Pana(i) środowisku /miejscu zamieszkania, pracy/
9. Rozwiązywania ważnych problemów Pana(i) środowiska
10. Dogadania się, porozumienia się wszystkich ludzi akceptujących ustrój, ale różniących się w poglądach politycznych
Odpowiedzi badanych na pytanie, czy w ich miejscu zamieszkania działalność instytucji, osób dobrze służy mieszkańcom, jest zgodna z ich interesami
- Naczelnik urzędu
- Rada narodowa
- Podstawowa Organizacja Partyjna
- Komitet PZPR
- Rada PRON
- Urząd Spraw Wewnętrznych, jednostka MO
- Komitet ZSL
- Ksiądz, proboszcz
2. Co to jest PRON?
3. Komu służy PRON?
Czy wymienione instytucje, organizacje, osoby, ugrupowania polityczne dobrze służą społeczeństwu?
- Prymas Polski - kardynał J. Glemp
- Kościół
- Sejm
- I Sekretarz KC PZPR i przewodniczący Rady Państwa gen. W. Jaruzelski
- Wojsko
- Rada Państwa
- Rada, Rada Ministrów
- Premier rządu Z. Messner
- Związki zawodowe
- PRON
- PZPR
- MO
- Środki masowego przekazu
- L. Wałęsa i osoby skupione wokół niego
- Opozycja
- L. Wałęsa
- Podziemne struktury b. "Solidarności"
Zaufanie do instytucji i organizacji
4. Jaką rolę odgrywa PRON w życiu kraju?
1987-05-04
Autor: Małgorzata Czarzasty
Najpierw było słowo. Prasa o II etapie reformy gospodarczej
Kafelek tematyczny do publikacji
Prasa o drugim etapie reformy gospodarczej
1987-03-21
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Wybrane mechanizmy rozwoju przedsiębiorstwa przemysłowego w opinii dyrektorów
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Bariery rozwoju gospodarczego przedsiębiorstw
2. Pozycja decyzyjna dyrektora
Przedmiot decyzji a autonomia dyrektora
- Wielkość funduszu płac
- Wielkość produkcji
- Przeznaczenie środków z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego
- Asortyment produkcji
- Przeznaczenie środków z ROD przedsiębiorstwa lub zrzeszenia
- Taryfikatory płac
- Struktura zatrudnienia
- Wielkość zatrudnienia
- Sposoby wykorzystania kredytów inwestycyjnych
- Wybór odbiorcy
- Wybór kooperanta
- Wybór zagranicznych rynków zbytu
- Wybór dostawcy
- Wybór kierunków inwestowania z funduszy zewnętrznych /tabela/
Wielkość wpływu dyrektora na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa
- Planowanie
- Płace
- Struktura produkcji
- Inwestycje
- Eksport i import
- Zaopatrzenie
- Zbyt
- Ceny
3. Rola instytucjonalnego otoczenia przedsiębiorstwa w trudnych sytuacjach decyzyjnych
1987-03-20
Autor: brak informacji
Opinie o najważniejszych obecnie problemach oraz o potrzebach na przyszłość dla Polski i Polaków
Kafelek tematyczny do publikacji
Jest to głos w dyskusji panelowej, w ramach konferencji zorganizowanej przez Instytut Gospodarki Narodowej 25 lutego 1987 r. w Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
1. Opinie o gospodarce
Czy dotychczasowa polityka stwarza szansę wyjścia z kryzysu gospodarczego? /IX‘85, IV‘86/
2. Przewidywane zmiany sytuacji gospodarczej kraju w ciągu 2-5 lat
3. Opinie o warunkach życia w Polsce
4. Sprawy Polaków
Jakie problemy są w chwili obecnej najważniejsze dla Polski i Polaków?
Kogo badani winią za kłopoty i trudności dnia codziennego, za istniejący stan rzeczy?
5. Potrzeby Polski i Polaków
Jak Pan(i) sądzi, czego w tej chwili najbardziej potrzebują Polska i Polacy?
6. Jakiej aktywności społecznej można się spodziewać?
7. Nadzieje na przyszłość
8. Prywatyzacja - aktywność na własny rachunek
9. Wyzwalanie energii społecznej
1987-03-11
Autor: Stanisław Kwiatkowski
Wybrane aspekty zróżnicowania płacowego w przedsiębiorstwie. Opinie robotników i kadry kierowniczej
Kafelek tematyczny do publikacji
1. GRANICE RÓŻNIC PŁACOWYCH
Postrzeganie kwestii rozpiętości płac w przedsiębiorstwie
- Zwolennicy egalitaryzmu
- Zwolennicy selektywnego zróżnicowania
- Zwolennicy silnego zróżnicowania /wykres/
Opinie o rozpiętości płac dyrektora i robotnika wg poziomu wykształcenia /tabela/
2. KRYTERIA AWANSU PŁACOWEGO
Kryteria awansu płacowego w opinii robotników i kierowników
- Wysoki poziom fachowości
- Duża wydajność pracy
- Praca o wysokim stopniu odpowiedzialności
- Praca nadzorcza /mistrza, kierownika/
- Sumienność i zdyscyplinowanie
- Praca szczególnie uciążliwa
- Długi staż pracy
- Talenty organizatorskie, inicjatywa
- Dobre układy z przełożonymi
- Przynależność do partii
1987-02-22
Autor: brak informacji
Prasa o koncepcji rzecznika praw
Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza materiałów prasowych na temat powołania rzecznika praw obywatelskich.
1987-02-22
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Postrzeganie problematyki drugiego etapu reformy przez robotników i kadrę kierowniczą przedsiębiorstw przemysłowych
Kafelek tematyczny do publikacji
1. CZY BĘDZIE DRUGI ETAP REFORMY?
Które z podanych w ankiecie szczegółowych rozwiązań uznają za charakterystyczne dla drugiego etapu reformy:
- Dobre płace w dobrze gospodarujących przedsiębiorstwach, a złe - w źle gospodarujących
- Brak kolejek, ale i drożyzna
- Zniesienie dotacji dla przedsiębiorstw, ale i podwyżki cen
- Lepsza jakość i większy wybór towarów, ale za wyższą niż obecnie cenę przy tej samej realnej płacy
- Wyższe ceny, ale i więcej pieniędzy na cele przedsiębiorstwa
- Równoważenie gospodarki, ale i jej centralizacja
2. CENY I DOTACJE
3. OBSZARY CHRONIONE
Ocena wpływu ewentualnych decyzji rządu na osiągnięcie równowagi rynkowej
_ Zniesienie przywilejów branżowych
- Wprowadzenie obowiązkowej pracy we wszystkie wolne soboty
- Zniesienie dopłat do wczasów i kolonii
- Wprowadzenie zasady odpłatności za opiekę zdrowotną
- Zniesienie płatnych urlopów macierzyńskich
- Opodatkowanie wszystkich pracowników, których płace są wyższe od średniej płacy krajowej
1987-02-17
Autor: brak informacji
Młodzież o polityce
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Zainteresowanie polityką i uznawane w tej dziedzinie autorytety
Deklarowane zainteresowanie polityką
- Duże i bardzo duże
- Średnie
- Niewielkie, żadne
- Trudno powiedzieć, inne wypowiedzi
/tabela ‘86, ‘85/
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informację lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciele
- księża, duchowni
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
2. Stosunek młodzieży do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ocena dorobku ustroju socjalistycznego w Polsce
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat
- Więcej strat niż korzyści
- Trudno powiedzieć
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Ocena przestrzegania zasad ustrojowych w praktyce
- Uzależnienie szans życiowych od:
-- sytuacji materialnej
-- światopoglądu i przynależności partyjnej
- Niestwarzanie obywatelom możliwości wywierania wpływu na rządzenie krajem
- Uzależnienie szans życiowych od pochodzenia społecznego
- Niezapewnienie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Sprawowanie władzy w sposób niedemokratyczny
- Niegwarantowanie swobód i wolności obywatelskich
- Nietolerowanie odmiennego światopoglądu
- Ograniczanie samorządności obywatelskiej
/tabela: młodzież ‘84, ‘85, ‘86; nauczyciele ‘86/
3. Stosunek do instytucji i ugrupowań politycznych
Jak sądzisz, jaki wpływ na losy naszego kraju mają wymienione niżej instytucje i organizacje?
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Jak sądzisz, czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
Twierdzenia dotyczące działalności podziemnych struktur b. "Solidarności":
- Wskazują na błędy władzy i tym samym przyczyniają się do poprawy sytuacji kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy dla Polaków
- Mają koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Ich działalność:
- przyczynia się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
- służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ich działalność utrudnia wyprowadzenie kraju z kryzysu
- Głoszone przez nie hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność:
-- nie ma żadnego znaczenia
-- utrudnia proces demokratyzacji
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Klasyfikacja postaw wobec podziemia
- Bezwzględna aprobata - wyłącznie pozytywne opinie
- Potencjalna aprobata -  brak warunków dla skutecznego działania
- Dystans - koncepcje niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ambiwalencja - pozytywne i negatywne opinie
- Potępienie - wyłącznie negatywne opinie
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Osoby prowadzące antyustrojową działalność polityczną:
- powinno się karać
-- tak jak dotychczas
-- surowiej
-- łagodniej
- w ogóle nie powinny być karane
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85/ oraz /tabela wg postaw wobec podziemnych struktur b. "Solidarności"
4. Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- Ekonomiczne
-- Podwyżki cen
-- Złe zaopatrzenie
- Wysokość płac, zarobków
- Dysfunkcje życia społecznego
-- Zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
-- Spekulacja
-- Wysokie dochody prywatnej inicjatywy
- Polityczne
-- Nieliczenie się władzy ze społeczeństwem
-- Nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
-- Nadmierne przywileje osób na stanowiskach
-- Utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
-- Nieprzestrzeganie zasad praworządności
/tabela/
Przewidywane reakcje społeczeństwa, gdy w dziedzinach budzących niezadowolenie nie nastąpi poprawa
- Nic się nie stanie
- Będzie narastać niezadowolenie
- Nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- Trudno mi powiedzieć i inne wypowiedzi
/tabela: młodzież ‘86, ogół dorosłej ludności ‘84/ oraz /tabela: przyczyny niezadowolenia społecznego a przewidywane reakcje społeczne - młodzież/
1987-02-17
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swoim pokoleniu
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Najważniejsze sprawy młodego pokolenia
- Problemy związane ze startem życiowym /zdobycie mieszkania, zagospodarowanie się itp../
- Sytuacja międzynarodowa /obawy o pokój/
- Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
- Zatrudnienie /wybór zawodu, miejsca pracy/
- Odpowiedni standard materialny
- Ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia
- Rozrywka, sport
- Patologie społeczne wśród młodzieży /alkoholizm, narkomania/
- Założenie rodziny, usamodzielnienie się
- Brak problemów - wypowiedzi charakteryzujące młodzież jako beztroską, rozleniwioną, żyjącą z dnia na dzień
2. Opinie o młodym pokoleniu
Zjawiska uznane za charakterystyczne dla większości środowiska młodzieżowego
- Nałogowe palenie papierosów
- Kult pieniądza, pogoń za pieniądzem
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi /"znieczulica"/
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć do nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
Czy nauczyciele jednakowo traktują i oceniają wszystkich uczniów w Twojej klasie, czy też traktują ich różnie, w zależności od tego, kim są rodzice ucznia?
Pozycja społeczno-zawodowa rodziców uczniów uprzywilejowanych bądź upośledzonych pod względem traktowania przez nauczycieli
Rodzice uczniów uprzywilejowanych:
- Nauczyciele i ich znajomi, pracownicy oświaty
- Dyrektorzy, ludzie na wysokich kierowniczych stanowiskach
- Inteligencja /lekarze, inżynierowie i inni/
- Osoby wpływowe, mogące coś załatwić
- Ludzie zamożni, prywatna inicjatywa
Rodzice uczniów upośledzonych
- Robotnicy, pracownicy fizyczni
- Rolnicy, chłopi
- Zwykli, prości ludzie, osoby na szeregowych stanowiskach, osoby nie mające możliwości załatwienia czegoś
- Ludzie o niskim statusie, wykształceniu, źle sytuowani, biedni
3. Orientacje życiowe
Cele i wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół i znajomych
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystanie z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na to, co się dzieje w kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
4. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
- Dalsza nauka:
- w technikum
- studia
- studia pomaturalne
Praca i nauka w technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
- gospodarstwie rolnym
- własnym warsztacie, sklepie
Wyjazd za granicę:
- na dłuższy czas
- na stałe
- Prowadzenie domu, wychowywanie dzieci
- Służba wojskowa /młodzież zasadniczych szkół zawodowych ‘84, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół średnich ‘84, ‘86/
5. Ocena realizacji szans życiowych
Czy młodzież w Polsce ma obecnie możliwości realizacji życiowych dążeń?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć, mam inne zdanie /młodzież ‘84, ‘85, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół/
Aneks
Podstawowe dane o zbiorowości badanych uczniów
1987-02-15
Autor: brak informacji
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry