UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Skojarzenia Polaków ze słowem „imigrant”

Zakładaliśmy, że za sprawą medialnych sporów ostatnich lat słowo „imigrant” mogło nabrać w Polsce negatywnego wydźwięku. W dwóch kolejnych badaniach przeprowadziliśmy eksperymenty, które miały przetestować tę hipotezę – w każdym z nich dwóm grupom respondentów zadawaliśmy takie samo pytanie o ich stosunek do cudzoziemców osiedlających się w Polsce, z tą różnicą, że w pierwszym przypadku używaliśmy słowa „imigrant”, a w drugim – „obcokrajowiec”. Wyniki eksperymentu potwierdziły nasze przypuszczenia – Polacy odnoszą się wyraźnie gorzej do cudzoziemca osiedlającego się w naszym kraju, jeśli zostanie on nazwany „imigrantem”. „IMIGRANT” A „OBCOKRAJOWIEC”

2025-04-09|Autor: Jonathan Scovil

 

Oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych

Obecnie odsetek deklarujących, że żyje im się dobrze lub bardzo dobrze (37%), jest rekordowo wysoki, a udział twierdzących, że żyją skromnie lub biednie (11%), jest najniższy w historii naszych badań. Poprawę w tym obszarze rejestrujemy już drugi rok z kolei. SPOSOBY GOSPODAROWANIA PIENIĘDZMI I ZAGROŻENIE BIEDĄ

2025-04-08|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Kim są wyborcy Sławomira Mentzena, Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego?

W niniejszym opracowaniu, na podstawie zagregowanych danych z dwóch marcowych badań, przedstawiamy charakterystykę elektoratów trzech najpopularniejszych kandydatów – tzn. ich strukturę społeczno-demograficzną. Tam, gdzie to było możliwe, informacje te zestawiliśmy z danymi GUS dotyczącymi struktury ogółu dorosłej ludności Polski.

2025-04-07|Autor: Barbara Badora

 

Oceny instytucji publicznych w marcu

Co miesiąc pytamy Polaków o ich opinie na temat działalności parlamentu i prezydenta, a także – w zależności od sytuacji – innych instytucji, na których w danym momencie koncentruje się uwaga opinii społecznej. Na ogół dwa razy do roku (w marcu i we wrześniu) przedstawiamy badanym większą liczbę instytucji, prosząc o ocenę ich funkcjonowania. OCENY DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU

2025-04-04|Autorzy: Magdalena Gwiazda, Ilona Kawalec

 

Kto jako prezydent zmieni Polskę na lepsze?

Zapytaliśmy badanych o to, która z osób ubiegających się o urząd prezydenta, już jako głowa państwa, w największym stopniu przyczyniłaby się do tego, aby: Polska była bezpieczna; nikt nie czuł się tu gorszy ani wykluczony; ludzie czuli się częścią wspólnoty, nie byli tak podzieleni i skonfliktowani.

2025-04-02|Autor: Michał Feliksiak

 

Polacy o wyborach prezydenckich

Ogółem ponad trzy czwarte badanych (76%) uważa, że to, kto zostanie kolejnym prezydentem Polski, będzie miało dla nich duże lub bardzo duże znaczenie. Poczucie wagi wyborów wiąże się ściśle z chęcią udziału w nadchodzącym głosowaniu. Osoby dostrzegające znaczenie wyborów dla siebie osobiście w ogromnej większości są zdecydowane uczestniczyć w głosowaniu (96% tych, którzy przypisują wyborom bardzo duże znaczenie i 90% tych, dla których mają one duże znaczenie).

2025-04-01|Autor: Beata Roguska

 

Polacy o NATO i ewentualnej budowie przez kraje UE wspólnych sił zbrojnych

Członkostwo Polski w NATO popiera 89% dorosłych Polaków, 4% deklaruje obojętność, a 2% jest przeciw. Większość (61%) badanych jest zdania, że w tej chwili Polska może być pewna zaangażowania natowskich sojuszników w ewentualną obronę naszych granic, ale tylko 11% stanowią zdecydowanie o tym przekonani. Natomiast 28% pytanych uważa, że takiej pewności mieć obecnie nie można. W porównaniu z lutym ub.r. postrzegana pewność Sojuszu Północnoatlantyckiego znacząco się zmniejszyła – o 18 punktów procentowych ubyło przekonanych, że obecnie Polska może być pewna zaangażowania sojuszników w ewentualną obronę naszych granic, a o 12 punktów przybyło twierdzących, że takiej pewności mieć nie można. Ponadto o 6 punktów procentowych zwiększyła się grupa badanych, którzy nie potrafią zająć stanowiska w tej kwestii (obecnie 12%).

2025-04-01|Autor: Barbara Badora

 

Zakaz korzystania ze smartfonów w szkołach

Większość Polaków – blisko trzy czwarte (73%) – jest za zakazem korzystania ze smartfonów w szkołach i placówkach oświatowych. Jedna piąta (21%) uważa, że korzystanie z nich nie powinno być tam zakazane. Wprowadzenie jednolitych zasad korzystania przez uczniów ze smartfonów w szkołach spotyka się z wyraźnie większą aprobatą niż rozwiązanie, by każda szkoła regulowała to we własnym zakresie.

2025-03-31|Autor: Michał Feliksiak

 

Marcowy ranking zaufania do polityków

W marcu 2025 czołówkę rankingu społecznego zaufania tworzą przedstawiciele rządzącej koalicji. Najwięcej głosów zaufania zebrali w tym miesiącu Szymon Hołownia oraz Rafał Trzaskowski (po 47%). Niewiele mniejszym zaufaniem cieszą się szef MSZ Radosław Sikorski (46%) oraz minister obrony narodowej, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz (45%). Dopiero piąte miejsce na tej liście zajmuje prezydent Andrzej Duda (44%) – do niedawna lider naszych rankingów zaufania do polityków. Zaufanie do polityków

2025-03-28|Autor: Agnieszka Cybulska

 

Polacy o drugiej turze wyborów prezydenckich. Potencjalni wyborcy kandydatów KO i PiS

Na tym etapie kampanii wyborczej badania sondażowe wskazują, że w tegorocznych wyborach prezydenckich ostateczna walka o prezydenturę rozstrzygnie się dopiero w drugiej turze głosowania. Przypomnijmy, że jeśli chodzi o pierwszą turę wyborów, to w naszym ostatnim, realizowanym w drugiej połowie marca sondażu najwięcej głosów wśród ankietowanych wybierających się na wybory uzyskał kandydat KO Rafał Trzaskowski (34%). Na drugim i trzecim miejscu znaleźli się z niewiele różniącym się od siebie wynikiem pretendent PiS na urząd prezydenta Karol Nawrocki z 23% poparciem oraz kandydat Konfederacji WiN Sławomir Mentzen, na którego chce głosować 21% zdeklarowanych uczestników wyborów. Pozostali pretendenci do prezydentury, w tym drugi z kandydatów rządzącej koalicji marszałek Sejmu Szymon Hołownia, cieszą się już znacznie mniejszym poparciem.

2025-03-28|Autorzy: Agnieszka Cybulska, Krzysztof Pankowski

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry