UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 48/2025

Okładka CBOS Flash nr 48/2025

Nastroje konsumenckie w październiku

2025-10-16
|
Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
W pierwszej połowie października, po niespełna dwumiesięcznej przerwie, zapytaliśmy badanych o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE

W stosunku do sierpnia zwiększył się udział badanych, którzy zadeklarowali, że w ciągu ostatniego miesiąca w ich gospodarstwach domowych ograniczano wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (wzrost z 35% do 40%). Natomiast odsetki pożyczających pieniądze na ich zaspokojenie (10%) oraz tych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy (53%), praktycznie się nie zmieniły.
W październiku nieznacznie rzadziej niż w sierpniu deklarowano dokonywanie w ciągu ostatniego miesiąca planowanych wcześniej zakupów, inwestycji, takich jak zakup wycieczki, mebli, obligacji (spadek z 35% do 33%), a nieco częściej – nieplanowanych (19% wobec 17%). Również nieznacznie zwiększył się udział planujących większe zakupy i inwestycje w perspektywie najbliższego miesiąca (wzrost z 18% do 20%).
Rysunek 1. Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi twierdzących według terminów badań na pytania.  Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana (Pani) gospodarstwie domowym: trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb; konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji); dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny. A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(Pani) lub ktoś z Pana(Pani) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje?
Inflacja konsumencka we wrześniu1Pokaż przypis wyniosła 2,9%, czyli tyle samo, ile w sierpniu. W ujęciu miesięcznym natomiast można stwierdzić, że drugi miesiąc z kolei przeciętne ceny towarów i usług konsumpcyjnych nie zmieniły się.
W porównaniu z sierpniem oczekiwania inflacyjne utrzymują się w zasadzie na tym samym poziomie. Tak jak dwa miesiące temu blisko co czwarty respondent obawia się szybszego tempa wzrostu cen (23%), a mniej więcej co drugi uważa, że będą one rosły w zbliżonym tempie (51%). Pozostali badani przewidują, że ceny będą rosły wolniej niż w ciągu ostatniego roku (14%) bądź że się nie zmienią (6%). Relatywnie niewielu ankietowanych nie ma zdania na ten temat (6%).
Rysunek 2. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług: będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku; będą rosły w zbliżonym tempie; będą rosły wolniej; nie będą rosły; Trudno powiedzieć.
Podobnie jak w sierpniu mniej więcej co trzeci badany (34%) uważa, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną, a znacznie mniejsza grupa ankietowanych obawia się ich spadku (16%). Najwięcej respondentów (47%) uważa, że dochody ich gospodarstw domowych nie zmienią się. Bardzo niewielu nie ma zdania na ten temat (4%).
Rysunek 3. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana (Pani) gospodarstwa domowego: znacznie wzrosną; trochę wzrosną; nie zmienią się; trochę zmaleją; znacznie zmaleją; Trudno powiedzieć.

PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Wymiar indywidualny

W stosunku do sierpnia wzrósł odsetek respondentów myślących z niepokojem o swojej przyszłości (wzrost z 35% do 43%), a spadł patrzących w przyszłość z nadzieją (z 35% do 30%).
Natomiast postrzeganie sytuacji finansowej gospodarstw domowych w perspektywie najbliższych dwunastu miesięcy praktycznie nie zmieniło się. Nadal trochę częściej wyrażany jest w tym obszarze optymizm niż pesymizm (33% wobec 30%).
Z kolei perspektywy rozwoju sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższego roku oceniane są nieco lepiej niż w sierpniu. Niemniej jednak niezmiennie, od kiedy monitorujemy tę kwestię, obawy przed pogorszeniem wyrażane są silniej niż nadzieje na poprawę (48% wobec 26%).
Rysunek 4.  Wykres słupkowy. Odpowiedzi według terminów badań na pytania: Czy Pan(Pani) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o: swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

Wymiar środowiskowy

Poziom obaw i nadziei dostrzegany przez ankietowanych w swoim najbliższym otoczeniu w odniesieniu do generalnych perspektyw na przyszłość, a także sytuacji gospodarczej w kraju w ciągu najbliższego roku jest zbliżony do zarejestrowanego w poprzednim badaniu. Natomiast w porównaniu z sierpniem badani wśród osób, z którymi spotykają się na co dzień, dostrzegają nieco więcej obaw odnoszących się do sytuacji finansowej ich gospodarstw domowych w perspektywie najbliższego roku (wzrost z 35% do 39%), a mniej – nadziei na poprawę (spadek z 25% do 22%). Niezmiennie, od kiedy monitorujemy te kwestie, ankietowani we wszystkich analizowanych obszarach dostrzegają w swoim środowisku przewagę pesymizmu nad optymizmem. Największą przewagę notujemy w przypadku postrzegania sytuacji gospodarczej w Polsce (50% wobec 19%).
Rysunek 5. Wykres słupkowy. Odpowiedzi według terminów badań na pytanie: Czy osoby w Pana (Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan (Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o: swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH

Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)2Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,8, czyli nieznacznie mniej niż w sierpniu. Można zatem powiedzieć, że badani przeciętnie wyrazili optymizm w czterech spośród dziesięciu obszarów uwzględnionych w badaniu – największa ich część wyraziła go w czterech obszarach (17%), a tylko nieznacznie mniej – w trzech (16%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których: 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6. Wykres słupkowy. Wartości wskaźnika nastrojów konsumenckich (od 1 do 10). Odsetki według terminów badań. Tabela z wartościami średnimi wskaźnika według terminów badań.
Stosunkowo duży optymizm konsumencki cechuje badanych o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto średnia wartość wskaźnika wynosi 5,7) oraz zadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,7). Ponadto relatywnie wysokie wartości wskaźnika rejestrujemy również wśród najmłodszych badanych (4,7) i nieco starszych, w wieku 25-34 lata (4,8), absolwentów wyższych uczelni (4,6), a uwzględniając status społeczno-zawodowy – prowadzących własną działalność gospodarczą (4,5).
Rysunek 7. Wykres punktowy. Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnia ogółem i wartości średnie w grupach społeczno-demograficznych.
Badanie „Nastroje konsumenckie” (6) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 90%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 10%) w okresie 6–8 października 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Liczba stron:
8
Badanie:
202534 Nastroje konsumenckie (6)
Kategorie tematyczne:
Nastroje konsumenckie
Słowa kluczowe:
nastroje, nastroje konsumenckie, stan finansów, zachowania konsumenckie, pożyczanie pieniędzy, ograniczanie wydatków, zakupy, dochody, oszczędności, planowanie zakupów, perspektywy na przyszłość, WNK, wskaźnik nastrojów konsumenckich, nastroje środowiskowe
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry