UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 52/2025
 

Młodzi Polacy o męskości, kobiecości i różnicach między płciami

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Autor: Jonathan Scovil
|
2025-06-03

Spośród stwierdzeń opisujących tradycyjne wzorce męskości z największym poparciem badanych spotkały się te, które wymagały od mężczyzn uprzejmości względem kobiet – przepuszczania ich w drzwiach (88%) lub płacenia za nie na randkach (61%) – oraz umiejętności prowadzenia przez nich samochodu (81%). Wyraźny sprzeciw budził natomiast pogląd, wedle którego mężczyzna nie powinien nigdy płakać czy okazywać słabości (69% głosów sprzeciwu).

Badanie zostało przeprowadzone na grupie osób wieku 18-44

WZORCE MĘSKOŚCI

Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami:

- to dobry zwyczaj, żeby mężczyzna przepuszczał kobietę w drzwiach

- mężczyzna powinien umieć prowadzić samochód

- to dobry zwyczaj, żeby to mężczyzna płacił za kobietę na randce

- w przypadku wybuchu wojny tylko mężczyźni powinni być objęci obowiązkowym poborem

- to ważne, żeby mężczyzna umiał się bić

- lepiej dla związku, kiedy to mężczyzna zarabia więcej niż kobieta

- mężczyźni powinni przechodzić na emeryturę później od kobiet

- mężczyźni nie powinni się wiązać ze znacznie młodszymi kobietami

- mężczyzna nie powinien płakać, okazywać słabości

/rysunek/

Poparcie dla stwierdzeń opisujących tradycyjny wzór mężczyzny - różnice między płciami

- To ważne, żeby mężczyzna umiał się bić

- Lepiej dla związku, kiedy to mężczyzna zarabia więcej niż kobieta

- Mężczyzna nie powinien płakać, okazywać słabości

/rysunek/

WZORCE KOBIECOŚCI

Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami:

- kobieta powinna zawsze starać się być zadbana i dobrze wyglądać

- lepiej, żeby kobieta nie miała w życiu zbyt wielu partnerów seksualnych

- kobieta powinna zawsze być miła

- lepiej jest, kiedy codziennym przygotowywaniem posiłków dla rodziny zajmuje się kobieta

- kobiety nie powinny się wiązać ze znacznie młodszymi mężczyznami

- w rodzinie dziećmi powinny zajmować się przede wszystkim kobiety

/rysunek/

Poparcie dla stwierdzeń opisujących tradycyjny wzór kobiety – różnice między płciami

- Lepiej, żeby kobieta nie miała w życiu zbyt wielu partnerów seksualnych

- Kobieta powinna zawsze być miła

- Lepiej jest, kiedy codziennym przygotowywaniem posiłków dla rodziny zajmuje się kobieta

- W rodzinie dziećmi powinny zajmować się przede wszystkim kobiety

/rysunek/

Czy zgadza się Pan(i) z następującym stwierdzeniem: w polskim społeczeństwie lepiej żyje się

mężczyznom niż kobietom?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzie

ZESTAWY POGLĄDÓW

- Tradycyjne role płciowe

- Mężczyzna jako "gentleman"

- Równość wieku

- Systemowe różnice między płciami

/tabela/

TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA

Gdzie by się Pan(i) umiejscowił(a) na skali męskości-kobiecości, gdzie 1 oznacza „całkowicie męski(a)”, a 7 „całkowicie kobieca(y)”?

- 1 - całkowicie męski(a)

- 2

- 3

- 4

- 5

- 6

- 7 - całkowicie kobieca(y)

- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)

- Trudno powiedzieć

/rysunek/

Skala męskości-kobiecości w podziale na płcie

- 1 - całkowicie męski(a)

- 2

- 3

- 4

- 5

- 6

- 7 - całkowicie kobieca(y)

- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)

- Trudno powiedzieć

/rysunek/

Skala męskości-kobiecości w podziale na grupy wiekowe

- 1 - całkowicie męski(a)

- 2

- 3

- 4

- 5

- 6

- 7 - całkowicie kobieca(y)

- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)

- Trudno powiedzieć

/rysunek/

Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Liczba stron:
28
Badanie:
202436 Orientacje życiowe
Kategorie tematyczne:
Młodzież, Kobiety, Mężczyźni, Miłość; seks
Słowa kluczowe:
pokolenie Z, pokolenie Y, zetki, igreki, millenialsi, męskość, kobiecość, młodzi Polacy, wzorce męskości, wzorce kobiecości, tożsamość płciowa, role płciowe, cboslab
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry