UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 53/2025
 

Młodzi ludzie o życiu zawodowym

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Autor: Marta Bożewicz
|
2025-06-04

Pod koniec 2024 roku zrealizowaliśmy duże badanie sondażowe poświęcone dwóm pokoleniom młodych: generacji Y oraz generacji Z1. Najczęściej przyjmowanym w literaturze podziałem między nimi jest rok 1995 – osoby urodzone wcześniej (począwszy od 1980 roku) wchodziły w dorosłość na przełomie tysiącleci i dlatego określa się ich mianem millenialsi lub pokolenie Y. Następne pokolenie, czyli generacja Z, to osoby urodzone w i po 1995 roku (w naszym badaniu najmłodszym rocznikiem był 2006, ponieważ badaliśmy tylko osoby pełnoletnie). Odkąd przedstawiciele młodszej generacji, tak zwane Zetki, zaczęli wchodzić na rynek pracy, napisano mnóstwo artykułów prasowych o tym, jak zrewolucjonizują oni świat pracy, a na uczelniach zaczęły powstawać prace dyplomowe o różnicach między tymi pokoleniami, badacze zaś zastanawiają się, ile w tych doniesieniach jest prawdy. Chcąc przyjrzeć się z bliska tym dwóm generacjom młodych obecnych na rynku pracy w Polsce, postanowiliśmy oddać im głos i zapytać o kilka fundamentalnych kwestii. W niniejszym komunikacie przedstawiamy ich opinie na temat życia zawodowego.

Czy jest Pan(i) zadowolony(a) ze swojej obecnej pracy?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi

Gdyby szukał(a) Pan(i) teraz pracy, co przede wszystkim byłoby dla Pana(i) istotne? Proszę wybrać nie więcej niż trzy odpowiedzi.
- Dobre zarobki
- Dobra atmosfera, dobre relacje z innymi pracownikami
- Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym
- Bezpieczeństwo zatrudnienia
- Elastyczność czasu wykonywania pracy
- Możliwość rozwoju zawodowego
- Bycie docenianym za wykonywaną pracę
- Możliwość realizowania swojej pasji
- Możliwość pracy zdalnej
- Możliwość robienia czegoś pożytecznego
- Niezależność w wykonywaniu powierzonych zadań
- Jasna ścieżka awansu
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi

Jak Pan(i) uważa, jakie zarobki NETTO (na rękę) pozwalają jednej osobie żyć w Pana(i) okolicy na dobrym poziomie?
- 12000 zł i więcej
- Od 10000 do 11999 zł
- Od 8000 do 9999 zł
- Od 7000 do 7999 zł
- Od 6000 do 6999 zł
- Od 5000 do 5999 zł
- Od 4000 do 4999 zł
- Od 3000 do 3999 zł
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi
/tabela oraz odpowiedzi w zależności od wielkości miejsca zamieszkania/

Czy zdarza się Panu(i) mieć poczucie, że wykonywana przez Pana(ią) praca jest bez sensu?
- Bardzo często
- Dość często
- Raczej rzadko
- Nigdy
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi

W jakim stopniu poniższe stwierdzenia Pana(ią) opisują:
- mógł(a)bym zostać w pracy po godzinach, jeśli sytuacja wyjątkowo tego wymaga
- mógł(a)bym nie pójść do pracy, żeby zadbać w danym momencie o swój dobrostan psychiczny
- mógł(a)bym bez problemu pójść do szefa po podwyżkę
- mógł(a)bym zrezygnować ze spotkania towarzyskiego i spędzić ten czas w internecie
- mógł(a)bym wymyślić wymówkę, żeby nie spotkać się z rodziną
- mógł(a)bym odwołać spotkanie zawodowe, np. rozmowę rekrutacyjną, w ostatniej chwilii
–mógł(a)bym pracować w czasie urlopu, jeśli ktoś mnie o to poprosi
Odpowiedzi:
Zdecydowanie do mnie pasuje
Trochę do mnie pasuje
Raczej do mnie nie pasuje
W ogóle do mnie nie pasuje
Trudno powiedzieć / Odmowa odpowiedzi
/podział na gen-Z i gen-X/

/ANEKS/

Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Liczba stron:
13
Badanie:
202436 Orientacje życiowe
Kategorie tematyczne:
Praca, Młodzież, Młodzi Polacy
Słowa kluczowe:
millenialsi, gen z, gen y, generacja z, praca, zadowolenie z pracy, wartości życiowe, pokolenie Y, pokolenie Z, pokolenia, cboslab
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry