UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 54/2025
 

Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Autor: Beata Roguska
|
2025-06-05

Wśród najczęściej deklarowanych przez przedstawicieli generacji Y i Z wartości znalazły się: rodzina, zachowanie dobrego zdrowia, uczciwość, spokój, bezpieczeństwo finansowe, wolność i niezależność oraz zachowanie prywatności. Są one istotne prawie dla każdego, a ponad połowa umieszcza je wśród wartości dla siebie najważniejszych.

Zdecydowanie najmniejsze znaczenie spośród uwzględnionych w badaniu wartości i dążeń ma sława – dla blisko dwóch trzecich respondentów jest ona nieistotna. Nisko w hierarchii wartości lokuje się także bogactwo – za ważne uważa je niewiele ponad połowa ankietowanych. Względnie niewielkie znaczenie ma wiara religijna, istotna dla połowy badanych.

Społeczno-demograficzne zróżnicowania uznawanych wartości i celów życiowych dotyczą przede wszystkich wartości tradycyjnych. Mają one wyraźnie większe znaczenie dla pokolenia millenialsów, a więc badanych w wieku 30-44 lata, niż dla pokolenia Z – osób w wieku 18–29 lat. Najbardziej cenią je badani z wykształceniem zasadniczym zawodowym, respondenci słabo sytuowani oraz mieszkańcy wsi. Ponadto są one ważniejsze dla osób w związkach małżeńskich niż dla badanych żyjących w związkach nieformalnych.

Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią wartości postmaterialistyczne, przy czym do takich wartości jak kontakt z kulturą, dbanie o środowisko, a także równe traktowanie szczególnie dużą wagę przywiązują kobiety z pokolenia millenialsów.

Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości:
- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława

Możliwe odpowiedzi:
- Bardzo ważna (7)
- Raczej ważna (5,6)
- Średnio ważna (4)
- Raczej nieważna (2,3)
- Zupełnie nieważna (1)
- Trudno powiedzieć

Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława

Tabela 4 typów wartości
- Czynnik 1 Wartości podstawowe, istotne dla wszystkich
- Czynnik 2 Wartości postmaterialistyczne
- Czynnik 3 Wartości tradycyjne
- Czynnik 4 Wartości istotne dla nielicznych

Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie dla kobiet i mężczyzn z pokolenia Z na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława

Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie dla kobiet i mężczyzn z pokolenia Y na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława

Uznawane wartości a płeć i przynależność pokoleniowa
- Podstawowe wartości, istotne dla wszystkich
- Wartości postmaterialistyczne
- Tradycyjne wartości
- Wartości istotne dla nielicznych (sława i bogactwo)

Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Liczba stron:
9
Badanie:
202436 Orientacje życiowe
Kategorie tematyczne:
Młodzież, Młodzi Polacy
Słowa kluczowe:
młodzi Polacy, gen y, gen z, pokolenie Y, pokolenie Z, pokolenia, cele życiowe, wartości życiowe, system wartości, generacja z, generacja y, millenialsi, cboslab, zetki, igreki
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry