UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 86/2025

 
Okładka komunikatu Nr 86/2025

Opinie na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
2025-09-17
|
Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

Po dwóch latach przerwy powróciliśmy w naszych badaniach do problematyki funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Poza ogólnym poziomem zadowolenia z jego działania interesowało nas, jakie jego aspekty postrzegane są pozytywnie, a jakie negatywnie.

Co czwarty badany jest zadowolony z funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, ale zdecydowana większość ocenia ją negatywnie. W ciągu ostatnich dwóch lat nieznacznie zmniejszył się udział oceniających ją pozytywnie, natomiast odsetek niezadowolonych nie zmienił się. Generalnie rzecz biorąc niezmiennie, od kiedy monitorujemy opinie na ten temat, tj. od roku 2001, zadowoleni z funkcjonowania opieki zdrowotnej należą do mniejszości. W ostatniej dekadzie stosunkowo dobre oceny zarejestrowaliśmy podczas pandemii, w czerwcu 2020 roku, w kolejnych latach uległy one pogorszeniu.

OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?
- Zdecydowanie zadowolony(a)
- Raczej zadowolony(a)
- Raczej niezadowolony(a)
- Zdecydowanie niezadowolony(a)
- Trudno powiedzieć

/wykres wg terminów badań I 2001, III 2007, VIII 2008, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018, VI 2020, VII 2021, IX 2021, VI 2023, VI 2025/ oraz /tabela wg badanych, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych publicznych i prywatnych/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony(a), niezadowolony(a), trudno powiedzieć/

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia?

* Lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
* Lekarze przyjmujący w ramach NFZ angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
* Do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można dostać się bez trudności
* W ramach leczenia NFZ wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
* Pacjenci leczeni w ramach NFZ są traktowani z życzliwością i troską
* Jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
* Nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
* W ramach NFZ wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
* W opiece zdrowotnej w ramach NFZ z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania
* Pomoc medyczną w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
* Lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne w ramach NFZ świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
* Opieka nocna i świąteczna dobrze działa
* Potrzebne badania diagnostyczne w ramach NFZ można wykonać szybko i bez większych trudności
* W ramach NFZ bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć
* Liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca
* Jeśli pacjent tego potrzebuje, w ramach NFZ łatwo może dostać się na wizytę do specjalisty

Odpowiedzi:
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela: odpowiedzi twierdzące wg terminów badań III 2007, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018, IX 2021, VI 2023, VI 2025/ oraz /tabele aneksowe: tak, nie, trudno powiedzieć/

Czy Pana(i) zdaniem leczenie w Polsce jest bezpłatne?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badanych, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych publicznych i prywatnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/

Wymiary funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej /tabela/
- Jakość leczenia
- Dostępność lekarzy i badań diagnostycznych
- Pomoc w nagłych sytuacjach

Wpływ kluczowych wymiarów postrzegania opieki zdrowotnej na zadowolenie z jej funkcjonowania /tabela/

Syntetyczne wskaźniki – słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej (skala –2 do +2) /wykres/

Aneks – tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Publikacja dostępna
Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
Liczba stron:
30
Badanie:
202518 Aktualne problemy i wydarzenia (422)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, służba zdrowia, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, system opieki zdrowotnej, pacjent, dostęp do lekarzy, lekarz, leczenie, NFZ, personel medyczny, zdrowie, ubezpieczenie zdrowotne, dostępność opieki medycznej, jakość opieki medycznej
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry