UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Ocena prawidłowości przebiegu wyborów oraz funkcjonowania demokratycznych mechanizmów i procedur wyborczych

W czerwcowym badaniu, przeprowadzonym jeszcze przed upływem terminu składania protestów wyborczych, poprosiliśmy respondentów o ocenę wiarygodności podanych przez Państwową Komisję Wyborczą wyników ostatnich wyborów Prezydenta RP oraz prawidłowości ich przeprowadzenia. Zapytaliśmy też ankietowanych o pięć aspektów związanych z funkcjonowaniem mechanizmów i procedur wyborczych w Polsce. Choć w tej kwestii badani zostali poproszeni o oceny ogólne, a nie w odniesieniu do ostatnich wyborów prezydenckich, to można jednak przypuszczać, iż ich przebieg oraz kampania wyborcza, a także reakcje polityków i mediów na ich wynik, w tym protesty wyborcze, rzutowały na wyrażane opinie. Czy w trakcie ostatnich wyborów zauważył(a) Pan(i) jakieś nieprawidłowości w ich przeprowadzaniu?

2025-07-01|Autor: Barbara Badora

 

Oceny działalności parlamentu, prezydenta i Państwowej Komisji Wyborczej w czerwcu

W czerwcu pracę posłów dobrze ocenia blisko jedna trzecia respondentów (od maja bez zmian). Złą opinię o działalności Sejmu ma nieco ponad połowa badanych (tak samo jak miesiąc wcześniej). Pracę senatorów aprobuje jedna trzecia ankietowanych, a 39% do działalności izby wyższej parlamentu odnosi się z dezaprobatą. Aktualne oceny pracy Andrzeja Dudy, na krótko przed końcem sprawowania funkcji prezydenta RP, zmieniły się in plus w porównaniu z majem. Działalność Państwowej Komisji Wyborczej po tegorocznych wyborach prezydenckich dobrze ocenia prawie dwie trzecie Polaków, a źle – jedna piąta.

2025-06-27|Autor: Ilona Kawalec

 

Nastroje społeczne po wyborach prezydenckich

W czerwcu – po drugiej turze wyborów prezydenckich – pogorszyły się wyraźnie oceny ogólnej i politycznej sytuacji w Polsce, wzrosły też odsetki pesymistycznych przewidywań dotyczących ich dalszego rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do sytuacji politycznej. Względnie stabilne pozostały natomiast zarówno oceny, jak i prognozy dotyczące sytuacji gospodarczej kraju, poziomu życia swojej rodziny oraz warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego. ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJUOcenyCzy, ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w naszym kraju zmierza w dobrym czy też w złym kierunku?

2025-06-27|Autor: Jonathan Scovil

 

Korzystanie z internetu w 2025 roku

Niemal ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków (79%, wzrost o 2 punkty w stosunku do ubiegłego roku) regularnie korzysta z internetu. Sześciu na dziesięciu spośród ogółu badanych (60%) ma konto w jakimś serwisie społecznościowym. Obecność online zależy przede wszystkim od wieku oraz poziomu wykształcenia badanych. Korzystanie z internetu jest powszechne lub niemal powszechne wśród respondentów mających mniej niż 55 lat. Do użytkowników internetu zalicza się trzy czwarte osób w grupie 55–64 lata i około połowa w wieku od 65 do 74 lat. Wśród najstarszych badanych już jedna trzecia deklaruje regularne korzystanie z internetu. ZASIĘG I SPOSÓB KORZYSTANIA Z INTERNETU

2025-06-26|Autorzy: Michał Feliksiak, Mateusz Mojsiejuk

 

Motywy głosowania w wyborach prezydenckich

Po pierwszej turze wyborów prezydenckich zapytaliśmy wyborców poszczególnych kandydatów o ich motywacje wyborcze. Wyborcy Karola Nawrockiego, którzy głosowali na niego w pierwszej turze, najczęściej powoływali się na względy ideowe i programowe. Wyborcy Rafała Trzaskowskiego podkreślali przede wszystkim merytoryczne przygotowanie do sprawowania urzędu prezydenta oraz jego inne atuty.

2025-06-26|Autor: Beata Roguska

 

Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w internecie przed wyborami prezydenckimi

W czerwcowym sondażu, przeprowadzonym po II turze wyborów prezydenckich, zapytaliśmy Polaków, skąd czerpali informacje o kandydatach oraz czy angażowali się w jakąś aktywność polityczną w internecie. Porównując obecne wyniki do zarejestrowanych w badaniach po poprzednich wyborach prezydenckich w 2020 roku i jeszcze wcześniejszych – w roku 2015, obserwujemy przede wszystkim umacnianie się politycznego znaczenia internetu, którego skutkiem jest mniejsze znaczenie tradycyjnych mediów – telewizji, radia i prasy. Czy w trakcie kampanii wyborczej czerpał(a) Pan(i) informacje o komitetach i kandydatach startujących w wyborach:- z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)- z internetu- ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji)- od znajomych, członków rodziny- z audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu- z billboardów, plakatów wyborczych, ulotek- z gazet i czasopism- z wieców, spotkań wyborczych, w których Pan(i) uczestniczył(a)/wykres oraz tabela - odpowiedzi twierdzące wg terminów badań XI‘11, VI‘14, XII‘14, VI‘15, XI‘15, XI‘18, VI‘19, XI‘19, VIII‘20, XI‘23 VI‘24, VI‘25 oraz tabela - odpowiedzi twierdzące według wieku/

2025-06-25|Autor: Michał Feliksiak

 

Nastroje konsumenckie w pierwszej połowie czerwca

W pierwszej połowie czerwca, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

2025-06-24|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Reprezentatywność i trafność prognostyczna danych sondażowych CBOS w kontekście wyborów prezydenckich w 2025 roku

Podstawowym celem Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) jest prowadzenie badań opinii na użytek publiczny. Realizacja tego celu nierozerwalnie wiąże się z obowiązkiem zapewnienia najwyższej możliwej wiarygodności dostarczanych informacji, które dla obywateli stanowią istotne źródło wiedzy o całym społeczeństwie. Co więcej, do zadań Centrum należy także „inspirowanie, organizowanie i prowadzenie prac dotyczących badania opinii społecznej”. Niniejszy raport jest wyrazem realizacji obu tych zobowiązań. Stałe doskonalenie warsztatu badawczego jest wymuszone fundamentalnymi zmianami w sposobie realizacji sondaży, jakie nastąpiły w ostatnich kilkunastu latach, tak w Polsce, jak i na świecie.

2025-06-24|Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski

 

Kondycja psychiczna młodych Polaków

Dużo się mówi o złej kondycji psychicznej młodszych pokoleń Polaków. W badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie reprezentatywnej dla dwóch generacji – Z, czyli osób w wieku 18–29 lat i Y, czyli mających od 30 do 44 lat – zadaliśmy pytania, które pozwoliły zdiagnozować, jak czują się osoby w tym wieku – jakich stanów psychicznych doznają i jak oceniają stan swojego zdrowia psychicznego. Interesowało nas nie tylko to, jak wypadają oni pod tym względem na tle ogółu dorosłych, ale także to, czy istnieją różnice między tymi dwoma generacjami oraz jakie są główne czynniki kształtujące ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.

2025-06-24|Autor: Michał Feliksiak

 

Polacy o wyborach prezydenckich

Niedawne wybory prezydenckie, w których w rozstrzygającej drugiej turze zmierzyli się kandydaci dwóch najsilniejszych i od dawna wyznaczających główną oś politycznych podziałów ugrupowań – Koalicji Obywatelskiej, przewodzącej rządzącej koalicji, oraz opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości, wyraźnie podzieliły i nadal zdecydowanie dzielą Polaków. Podziały te są wyraźnie widoczne w ocenach i reakcjach na to, co wydarzyło się 1 czerwca.

2025-06-18|Autor: Agnieszka Cybulska

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry