UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nierównowaga gospodarcza i jej przejawy w opinii pracowników przemysłu
Kafelek tematyczny komunikatu GSA/207/1/86
1. Objawy i przyczyny nierównowagi
Opinie badanych o istocie inflacji
- Drożyzna zmuszająca do rezygnacji z wielu zwyczajowych zakupów
- Wzrost stałych wydatków na utrzymanie rodziny
- Wynik brak oszczędzania na każdym kroku
- Wypłaty wynagrodzeń rosnące szybciej niż wydajność pracy załóg
- Błędne inwestowanie i jego następstwa
- Zjawisko wywołane brakiem ścisłej kontroli cen
- Konieczność spłaty zadłużenia zagranicznego
- Zjawisko wywołane rozbudową świadczeń socjalnych
Opinie o dolegliwości wybranych spraw życia codziennego
Sprawy dolegliwe / niedolegliwe
- Podwyżki cen artykułów powszechnego użytku i usług
- Niedostępność wielu produktów i usług na rynku krajowym
- Konieczność stania w kolejkach
- Niska kultura zachowań
- Konieczność kupowania tego, co jest, a nie tego, co się chce
- Niska jakość kupowanych produktów i usług
- Marnotrawstwo czasu ludzi i ich energii życiowej
- Stosunek administracji do obywateli
- Stosunek zwierzchników do podwładnych
- Konieczność zabiegania o przychylność sprzedawców
- Stosunki między ludźmi w zakładzie pracy
- Działalność sektora prywatnego
2. Prognozy zmian w stanie równowagi gospodarczej
Tabela. Opinie o perspektywach zmian w zakresie uciążliwości życia codziennego
Dolegliwości dnia codziennego - prognoza zmian sytuacji
- Niska kultura zachowań
- Marnotrawstwo czasu ludzi i ich energii życiowej
- Podwyżka cen artykułów powszechnego użytku i usług
- Niska jakość kupowanych produktów i usług
- Niedostępność wielu produktów i usług na rynku krajowym
- Konieczność stania w kolejkach
- Konieczność kupowania tego, co jest, a nie tego, co się chce
3. Problemy płac i cen
Tabela. Poparcie cenowej i płacowej polityki władz państwowych i kierownictwa przedsiębiorstw
1986-06-24
Autor: brak informacji
Stosunek do religii a orientacje polityczne Polaków
Kafelek tematyczny komunikatu D/261/86
STOSUNEK DO RELIGII A ORIENTACJE POLITYCZNE POLAKÓW
Stosunek Polaków do religii
Grupy badanych według stosunku do religii i praktyk religijnych:
- głęboko wierzący
- wierzący
- niezdecydowani
- niewierzący
- regularnie praktykujący religijnie
- nieregularnie praktykujący religijnie
- uznający tylko najważniejsze praktyki (ślub, chrzest dzieci itp.)
- zupełnie niepraktykujący
/tabela wg badań XII ‘84, III ‘85, X ‘85, XII ‘85/
Grupy badanych według stosunku do wierzeń i praktyk religijnych:
- wierzący i praktykujący regularnie
- wierzący i praktykujący nieregularnie
- wierzący, ale niepraktykujący
- niewierzący, ale chodzący do kościoła
- niewierzący i niepraktykujący
/tabela wg podziału na grupy społeczne/
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się rozumieć?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- nie
/omówienie w tekście/
PRZEKONANIA RELIGIJNE A STOSUNEK DO POLITYKI
Waga przywiązywana przez badanych do kształtowania u własnego dziecka(ci) określonych cech postawy życiowej. Cechy postawy życiowej:
- rzetelne wykonywanie praktyk religijnych
- miłość i przywiązanie do ojczyzny
- szacunek dla państwa i władzy
- ukształtowanie naukowego świeckiego poglądu na świat
- aprobata ustroju socjalistycznego
/tabela/
OPINIE O DZIAŁALNOŚCI SPOŁECZNEJ I POLITYCZNEJ ROLI KOŚCIOŁA W POLSCE
Czy Pana(i) zdaniem działalność wymienionych organizacji, instytucji (Sejm, wojsko, Kościół) dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘85, ‘86/
Przekonanie o potrzebie współpracy Kościoła z państwem:
- jest to możliwe
- możliwe w wielu sprawach
- możliwe w niektórych dziedzinach
- nie jest to możliwe
- trudno powiedzieć /omówienie w tekście/
Wspólny obszar działalności Kościoła i państwa:
- wychowanie młodzieży
- kształtowanie postaw moralnych
- zwalczanie patologii społecznej
- wychowanie patriotyczne
- kształtowanie właściwego stosunku do pracy
- pomoc ludziom potrzebującym opieki
Pytanie o prawo Kościoła do zabierania głosu w sprawach politycznych:
- zdecydowanie nie
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- tak /omówienie w tekście/
Ocena stosunków między państwem a Kościołem /omówienie w tekście/
Jakie problemy i sprawy są w tej chwili najważniejsze dla Polski i Polaków?
- przezwyciężenie kryzysu
- spokój w kraju
- sytuacja międzynarodowa
- zaopatrzenie rynku
- poprawa warunków życia
Grupy społeczne i wartości reprezentowane przez Kościół:
- wszyscy wierni
- całe społeczeństwo
- hierarchia kościelna
- prawda, wyższe wartości moralne
- opozycja polityczna
- wszyscy ludzie pracy
- grupy silnie związane z Kościołem
- ogół robotników
/tabela wg badań X ‘85, IV ‘85, XI ‘83/
ANEKS - opis badań uwzględnionych w opracowaniu
1986-06-19
Autor: Stanisław Kwiatkowski
Przed X Zjazdem PZPR. Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny komunikatu BD/199/18/86
1. Między IX i X Zjazdem PZPR
Pytano respondentów, czy decyzja o wprowadzeniu stanu wojennego była konieczna.
Ocena procesów zachodzących w życiu politycznym kraju w latach 1980-1986
Zjawiska pomyślne:
- stabilizacja gospodarki, reforma gospodarcza
- stabilizacja polityczna, odwołanie stanu wojennego
- poprawa sytuacji materialnej społeczeństwa
- powstanie "Solidarności", porozumienie społeczne
- wprowadzenie stanu wojennego
Zjawiska niepomyślne:
- kryzys gospodarczy, spadek produkcji, inflacja
- pogorszenie sytuacji z Zachodem, restrykcje amerykańskie
- trudna sytuacja życiowa ludności, niska stopa życiowa
- wprowadzenie stanu wojennego, likwidacja "Solidarności"
- strajki i napięcia lat 1980-1981
- pesymizm, brak perspektyw
Zjawiska polityczne występujące od czasu zawieszenia stanu wojennego
- Zwiększył się udział robotników i chłopów w sprawowaniu władzy
- Wzrosło poparcie społeczeństwa dla uchwał i działań partii
- Zwiększył się autorytet Sejmu w społeczeństwie
2. Opinie o sytuacji politycznej
Czy można, Pana(i) zdaniem, powiedzieć, że Polska jest obecnie państwem demokratycznym?
- Tak
- Raczej tak, choć istnieją pewne ograniczenia demokracji
- raczej nie, choć są takie dziedziny, w których panuje demokracja
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem organy władzy i administracji państwowej w naszym kraju przestrzegają w swojej działalności zasad praworządności?
- Tak, zawsze
- Tak, zazwyczaj
- Często się zdarza, że nie przestrzegają
- Nie, nie liczą się z zasadami prawa
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem istniejące obecnie związki zawodowe dobrze bronią interesów ludzi pracy?
- Tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem w ciągu najbliższych pięciu lat będzie się w Polsce rozszerzać demokracja?
- tak
- nie nastąpią istotne zmiany
- swobody demokratyczne będą ograniczane
- trudno powiedzieć
3. Opinie o gospodarce
Sytuacja gospodarcza Polski od czasu zawieszenia stanu wojennego:
- poprawiła się
- nieznacznie się poprawiła
- pozostała bez zmian
- nieznacznie się pogorszyła
- wyraźnie się pogorszyła
- trudno powiedzieć
Odpowiedzi na pytanie, czy od czasu zawieszenia stanu wojennego zaopatrzenie poprawiło się:
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Czy od czasu zawieszenia stanu wojennego poprawiła się praca służby zdrowia:
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Od czasu zawieszenia stanu wojennego:
- konsekwentnie reformowano gospodarkę
- przezwyciężono kryzys i gospodarka zaczęła się znowu rozwijać
Postawa wobec:
- polityki gospodarczej
- systemu politycznego /tabela/
4. Obraz partii w opinii badanych
Poglądy badanych na temat przemian zachodzących w działalności PZPR w latach osiemdziesiątych:
- tak, widzę zdecydowane zmiany na korzyść
- tak, widzę pewne zmiany na korzyść
- nie, nic się nie zmieniło
- widzę pewne zmiany na niekorzyść
- widzę zdecydowane zmiany na niekorzyść
- trudno powiedzieć
Opinie respondentów o działalności PZPR we własnym zakładzie pracy
- pozytywne
- negatywne
- nie mam zdania
Opinie o członkach partii, z którymi badani stykają się w swoim zakładzie pracy
Dlaczego Pana(i) zdaniem ludzie należą do PZPR?
- wypowiedzi pozytywne
- wypowiedzi negatywne
- wypowiedzi nie zawierające wyraźnej oceny ani pozytywnej, ani negatywnej
- brak zdania
Aneks
Charakterystyka socjodemograficzna próby.
1986-06-16
Autor: brak informacji
Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny komunikatu BD/190/16/86
Ocena sytuacji politycznej i gospodarczej
- Dobra
- Dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Bardzo zła
- Brak zdania /XII‘84, XII, III‘85, IV‘86/
Opinie o podejmowaniu przez władze działań zapobiegających nawrotom kryzysów
- Zdecydowanie tak
- Tak, są liczne dowody
- Raczej tak
- Tak, ale nie robi się tego wytrwale
- W zasadzie tak, ale są liczne braki
- Raczej nie
- Nie, to co się robi jest powierzchowne i nie daje pewności, że nie pojawi się nowy kryzys
- Nie, jest wiele przykładów działania starymi metodami
- Zdecydowanie nie
- Nie, nic takiego się nie dzieje
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Czy dotychczasowa polityka stwarza szanse:
- wyjścia z kryzysu gospodarczego
- osiągnięcia trwałego porozumienia /IX‘85, IV‘86/
Możliwości wypowiadania sądów o polityce władz
- Nieograniczone
- Z pewnymi ograniczeniami
- Najwyżej w niektórych sprawach
- Nie ma
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena zaufania do władz
- Pełne lub prawie pełne
- Na ogół pełne, ale z zastrzeżeniami
- Nieufność przy dostrzeganiu dobrej woli
- Brak zaufania
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena nastrojów społeczeństwa
- Całkowity spokój
- Raczej spokój
- Pewne napięcie
- Bardzo duże napięcie
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III, XII‘85, IV‘86/
Opinie o nastrojach
- Ogólne odprężenie i zadowolenie, wiara, że będzie lepiej
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa przed tym, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
- Inne odpowiedzi i trudno powiedzieć
Przedmiot oceny:
Zaufanie do kierownictwa politycznego kraju
Zakres swobód obywatelskich
Sytuacja wewnętrzna w krajach socjalistycznych
Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
Aktywność polityczna i społeczna obywateli
Działalność władz terenowych
Polityka kadrowa we władzach centralnych
Polityka kadrowa we władzach terenowych /III‘85, IV‘86/
Opinie o stosowaniu w środowisku badanego przedsierpniowych metod politycznych
- Często
- Czasami
- Nie ma powrotu
- Inny pogląd
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Ocena sytuacji
Zaopatrzenie w artykuły
- przemysłowe
- spożywcze
Wydajność pracy
Warunki materialne społeczeństwa
Organizacja gospodarki, porządek w gospodarce /tabela IV‘86/
Ocena sytuacji aktualnej i przyszłej
- politycznej
- gospodarczej
- materialnej ludności /XII‘85, IV‘86/
Kwestie poddane ocenie
- Działania władz na rzecz osiągnięcia trwałego porozumienia narodowego
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Działania władz na rzecz zapobiegania nawrotom kryzysów politycznych
- Polityka kadrowa we władzach centralnych
- Swobody obywatelskie
- Oczekiwania wobec X Zjazdu PZPR
- Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- Zaufanie społeczeństwa do kierownictwa politycznego kraju
- Zaufanie badanych do władz
- Uwzględnianie przez władze krytycznych sądów o swojej polityce
- Sytuacja w krajach socjalistycznych
- Własne zadowolenie badanych i ich wiara w przyszłość
- Możność wypowiadania swoich sądów o polityce władz
- Odczucia badanych o występowaniu w ich otoczeniu zadowolenia i wiary w przyszłość
- Zaufanie społeczeństwa do władz
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Polityka kadrowa we władzach terenowych
- Swobody obywatelskie, stopień demokratyzacji
- Porządek w gospodarce
- Zaopatrzenie w artykuły przemysłowe
1986-06-05
Autor: brak informacji
Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny komunikatu BD/208/18/86
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swojej przyszłości (3)
Kafelek tematyczny komunikatu BD/180/15/86
1. PODSTAWOWE DANE O ZBIOROWOŚCI BADANYCH UCZNIÓW
2. MŁODZIEŻ O SOBIE I OPINIE O MŁODYM POKOLENIU
Cenione wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół
- Ciekawe, pełne przygód życie
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystania z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na życie kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Mówi się, że w dzisiejszych trudnych czasach nie można przejmować się sprawami innych, że należy przede wszystkim myśleć o sobie. Czy zgadzasz się z taką opinią?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Czy obecnie młodzież w Polsce ma szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Przewidywania rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych 5 lat:
- nastąpi wyraźna poprawa
- nastąpi pewna poprawa
- będzie mniej więcej tak samo
- nastąpi pewne pogorszenie
- nastąpi znaczne pogorszenie
- trudno mi powiedzieć
NAJBLIŻSZE PLANY ŻYCIOWE
Najbliższe plany życiowe deklarowane przez uczniów szkół średnich
- studia na wybranym kierunku
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w szkole pomaturalnej
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- wyjazd za granicę
- praca w zakładzie prywatnym
- założenie własnego sklepu, warsztatu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Deklarowane przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych plany życiowe na najbliższe lata
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w technikum
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- praca w zakładzie prywatnym
- wyjazd za granicę
- praca w firmie polonijnej
- założenie własnego warsztatu, sklepu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Gdybyś miał możliwość wyjazdu za granicę, to czy wyjechał(a)byś z Polski?
- Tak, nawet na stałe
- Tak, w celach zarobkowych
- Tak, tylko w celach turystycznych
- Nie chcę w ogóle wyjeżdżać z Polski
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
OPINIE O ŚRODOWISKU MŁODZIEŻOWYM
Zjawiska charakterystyczne dla środowiska młodzieżowego:
- Nałogowe palenie papierosów
- Konsumpcyjny model życia
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi, znieczulica
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia od młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć dla nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
/"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86"/
Źródła konfliktów i niechęci w środowisku uczniów:
- pozycja materialna rodziców
- charakter pracy rodziców, zajmowane przez nich stanowiska
- przynależność rodziców do PZPR
- poglądy polityczne młodzieży
- stosunek młodzieży do wiary i praktyk religijnych
- wykształcenie rodziców /"Młodzież ‘86"/
3. OPINIE O RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNO-POLITYCZNEJ KRAJU
Stosunek do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce:
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Czy po dotychczasowych doświadczeniach warto dalej budować socjalizm w naszym kraju?
- tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej
- Ogranicza się swobodę działania przeciwników ustroju
- Istnieje tolerancja światopoglądowa
- Gwarantuje się i przestrzega swobody obywatelskie
- Istnieje wiele form samorządności obywateli
- Demokratycznie sprawuje się władzę
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
- Istnieje silna opozycja polityczna
- Gwarantuje się wszystkim obywatelom przyzwoity standard życiowy
- Wszyscy mają jednakowe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie krajem
- Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84", "Nauczyciele ‘86"/
Ocena podstawowych instytucji życia politycznego kraju:
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna /"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85, "Młodzież ‘84"/
Postrzeganie i stosunek do głównych sił politycznych
A. Kościół
Stosunek młodzieży do religii:
- sprawa całkowicie prywatna, deklarowana obojętność wobec poglądów innych ludzi
- dążenie do upowszechniania swego stosunku do religii bez stosowania form nacisku
- sprawa prywatna, deklarowanie chęci, aby poglądy innych ludzi były podobne do głoszonych przez badanego
- skłonność do upowszechniania swoich poglądów do religii, nawet stosując pewne formy nacisku
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się zrozumieć?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
- wszystkich wiernych
- całego społeczeństwa
- hierarchii kościelnej
- prawdy, wyższych wartości moralnych
- opozycji politycznej
- wszystkich ludzi pracy
- grup silnie związanych z Kościołem
- ogółu robotników
B. PZPR
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje PZPR:
- wszystkich swoich członków
- ZSRR i państw socjalistycznych
- elity władzy - ludzi władzy aparatu partyjnego
- całego społeczeństwa
- wszystkich ludzi pracy
- ludzi o postępowych poglądach, socjalistycznych
- ogółu robotników /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Zainteresowanie badanych przygotowaniami do X Zjazdu PZPR:
- w ogóle nie interesuję się tymi przygotowaniami, nic nie wiedzą na ten temat
- wykazują niewielkie zainteresowanie
- interesuję się nimi specjalnie, w miarę uważnie czytają /słuchają/ informacje na ten temat /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Oczekiwania, nadzieje związane z X Zjazdem PZPR można określić jako :
- niewielkie
- żadne
- duże
- bardzo duże
- trudno powiedzieć /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
C. Opozycja polityczna
Badani uczniowie uważają, że opozycja polityczna reprezentuje przede wszystkim interesy:
- ludzi chcących dokonać zmian w Polsce
- swoich przywódców
- całego społeczeństwa
- państw Zachodu
- ludzi pracy
- robotników
- inteligencji /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Opinie o osobach prowadzących działalność w podziemnych strukturach "Solidarności"
- Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
- Mają dobre koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia porządku i spokoju społecznego
- Ich działalność służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są nie możliwe do wprowadzenia w życie
- Swoją działalnością utrudniają wyjście kraju z kryzysu
- Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
- Swoją działalnością utrudniają proces demokratyzacji życia w kraju /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Stosunek do zachowań władzy wobec osób prowadzących antyustrojową działalność polityczną:
Powinno się karać:
- tak jak dotychczas
- surowiej
- łagodniej
W ogóle nie powinny być karane te osoby /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Ocena publikacji z nielegalnego obiegu, tzw. "bibuły"
- wszystkie lub większość są ciekawe, interesujące
- nieliczne są ciekawe, interesujące
- wszystkie są nieciekawe, nieinteresujące /"Młodzież ‘86"/
Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- podwyżki cen
- złe zaopatrzenie
- wysokość płac, zarobków
- zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
- nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
- nadmierne przywileje osób na stanowiskach
- spekulacja
- utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
- nieprzestrzeganie zasad praworządności
- wysokie dochody prywatnej inicjatywy /"Młodzież ‘86"/
Co się stanie, jeśli postrzegane przyczyny niezadowolenia nie zostaną usunięte:
- będzie narastać niezadowolenie
- nic się nie stanie - ludzie już pogodzili się z losem
- nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- nie wiem, trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Uznawane przez młodzież autorytety w sferze polityki
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informacje lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciel
- ksiądz, duchowny
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
/"Młodzież ‘86"/
1986-05-29
Autor: brak informacji
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry