UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Jakie emocje budzi w Polakach sztuczna inteligencja?
Rozwój sztucznej inteligencji wzbudza w Polakach mieszane uczucia – niemal tyle samo badanych odczuwa wobec niej obawę i niepokój (59%), co ciekawość (58%). Prawie połowa respondentów zachowuje dystans, określając swoje uczucia jako nieufność (49%) wobec tej wciąż rozwijającej się technologii. Więcej niż co czwarty ma nadzieję (27%), że ewolucja AI będzie miała pozytywny wymiar i przyniesie ludziom korzyści. Co piąty badany odczuwa bezradność (20%), która może wynikać z mocy tej skomplikowanej technologii. Blisko co szósty respondent jest wobec niej obojętny (18%), bo prawdopodobnie aktualnie w żaden sposób nie korzysta świadomie z rozwiązań AI. Najniższy odsetek (choć wcale nie mały) stanowią entuzjaści rozwoju sztucznej inteligencji (14%).
2024-10-09
Sztuczna inteligencja – uczucia, narzędzia i diagnoza medyczna
Kafelek tematyczny do publikacji
W tej publikacji zajmiemy się tym, jakie uczucia wzbudza wśród badanych rozwój sztucznej inteligencji, z jakich inteligentnych urządzeń korzystają oni w swoim życiu, oraz czy sięgają do platform służących do generowania odpowiedzi (np. ChatGPT, Microsoft Copilot). Interesowało nas również, czy zdecydowaliby się na podróż autonomicznym samochodem lub diagnozę medyczną przy użyciu AI.
ROZWÓJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI – UCZUCIA
Co przede wszystkim Pan(i) czuje, kiedy myśli Pan(i) o rozwoju sztucznej inteligencji? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Obawę, niepokój
- Ciekawość
- Nieufność
- Nadzieję
- Bezradność
- Obojętność
- Entuzjazm
- Inne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w codziennym życiu/ oraz /tabela wg postrzeganych konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
Emocje – kolejność odpowiedzi
- Wybór pierwszy
- Wybór drugi
- Wybór trzeci
/wykres/
INTELIGENTNE URZĄDZENIA
Z jakich inteligentnych urządzeń i rozwiązań typu SMART, które samodzielnie łączą się z internetem i/lub samodzielnie sterują jakimś procesem, Pan(i) korzysta?
- Smartfon
- Komputer/laptop
- Telewizor (SMART TV)
- Smartwach/smartband
- Asystent głosowy (np. Siri, Google Assistant, Alexa)
- Inteligentne AGD (np. sterowana telefonem pralka, lodówka, robot sprzątający)
- Konsola do gier
- System zarządzania domem (np. kontroler ogrzewania, automatyczne sterowanie oświetleniem, monitoring)
- Urządzenia medyczne (np. umożliwiające monitorowanie stanu zdrowia)
- Interaktywne zabawki
- Inne urządzenia, rozwiązania
- Nie korzystam z tego typu urządzeń
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
PLATFORMY SŁUŻĄCE DO GENEROWANIA ODPOWIEDZI (CHATGTP, MICROSOFT COPILOT ITP.)
Czy kiedykolwiek korzystał(a) Pan(i) z programu ChatGPT, Microsoft Copilot lub innej platformy służącej do generowania odpowiedzi? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg uczuć odnośnie rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
W jakim celu korzystał(a) Pan(i) z tych platform? [Odpowiedzi badanych deklarujących korzystanie z programu ChatGPT, Microsoft Copilot lub innej platformy służącej do generowania odpowiedzi na zadane pytania]
- Wyszukiwanie informacji
- Generowanie treści i tekstu
- Tłumaczenia językowe
- Generowanie obrazów
- Programowanie (np. do pozyskiwania fragmentów kodu)
- Inne zastosowanie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
AUTONOMICZNY SAMOCHÓD
Czy zdecydował(a)by się Pan(i) na podróżowanie autonomicznym samochodem bezzałogowym? [Pytanie zadawane respondentom, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w codziennym życiu / oraz /tabela aneksowa/
DIAGNOZA MEDYCZNA PRZY UŻYCIU SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Czy skorzystał(a)by Pan(i) ze sztucznej inteligencji, która zastępuje lekarza i dokonuje diagnozy medycznej? [Odpowiedzi respondentów, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg uczuć odnośnie rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela wg postrzeganych konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-09
Autorzy: Edyta Umańska, Karolina Augustyniak-Brzezińska
Religia w szkołach
Kafelek tematyczny do publikacji
Rząd wprowadza zmiany związane z nauczaniem religii. Niektóre z nich, takie jak łączenie klas na lekcje religii i niewliczanie oceny z tego przedmiotu do średniej ocen rocznych, już weszły w życie w bieżącym roku szkolnym. Z kolei od września przyszłego roku wymiar lekcji religii ma zostać zmniejszony do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo. W ostatnim sondażu sprawdziliśmy, co o tym i – generalnie – o obecności religii w szkołach sądzą Polacy.
Czy, Pana(i) zdaniem, religia powinna być nauczana w szkołach publicznych czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań IX‘91, IV‘93, VII‘93, I‘94, VII‘94, VII‘07, VI’08, IX’24/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg obecności uczniów w gospodarstwie domowym: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
WLICZANIE OCENY Z RELIGII DO ŚREDNIEJ
Czy, według Pana(i), ocena z religii powinna być uwzględniana przy liczeniu średniej na koniec roku szkolnego czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
Czy, ogólnie rzecz biorąc, nauka religii powinna być „na stopień”, czyli kończyć się wystawieniem oceny, podobnie jak w przypadku innych przedmiotów szkolnych, czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
ŁĄCZENIE KLAS NA LEKCJE RELIGII
Czy popiera Pan(i) łączenie klas na lekcje religii w przypadku, jeśli w jednej klasie liczba uczniów uczęszczających na religię jest mniejsza niż siedmioro?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
JEDNA LEKCJA RELIGII W TYGODNIU
Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg poparcia dla nauczania religii w szkołach publicznych/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
RELIGIA NA POCZĄTKU LUB NA KOŃCU ZAJĘĆ
Czy, Pana(i) zdaniem, lekcje religii powinny odbywać się na początku lub na końcu dnia nauki tak, aby osoby nieuczęszczające na religię nie musiały czekać między lekcjami?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań VII’07, VI’08, IX’24: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
OBOWIĄZKOWA CZY NIEOBOWIĄZKOWA, W SZKOŁACH CZY W PARAFIACH?
Jaka forma nauczania religii byłaby, Pana(i) zdaniem, najlepsza?
- Nieobowiązkowa w szkołach
- Nieobowiązkowa w punktach katechetycznych przy parafiach
- Obowiązkowa w szkołach
- Obowiązkowa w punktach katechetycznych przy parafiach
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg poparcia dla nauczania religii w szkołach publicznych/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-07
Autor: Michał Feliksiak
Społeczny odbiór dziennikarzy zajmujących się kwestiami politycznymi
Kafelek tematyczny do publikacji
W przeprowadzonym pod koniec września badaniu telefonicznym zapytaliśmy respondentów o znajomość 20 dziennikarzy zajmujących się kwestiami politycznymi i o zaufanie do nich.
2024-10-03
Autor: Barbara Badora
Nastroje społeczne we wrześniu
Kafelek tematyczny do publikacji
We wrześniu, w porównaniu do sierpnia, nastroje społeczne się poprawiły. Więcej osób niż miesiąc wcześniej uważało, że ogólna sytuacja w Polsce zmierza w dobrym kierunku, zwiększył się też odsetek badanych dobrze oceniających sytuację polityczną i gospodarczą w naszym kraju. Nieco pogorszyły się tylko oceny warunków materialnych gospodarstw domowych: o 5 punktów procentowych (do 54%) zmalał odsetek respondentów, którzy uznali je za dobre, przy czym od sierpnia nie zwiększył się udział osób obawiających się pogorszenia własnych warunków materialnych oraz ankietowanych, którzy prognozowali, że za rok ich rodzinie będzie się żyło gorzej.
ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJU
Oceny
Czy, ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w naszym kraju zmierza w dobrym czy też w złym kierunku?
- W dobrym
- W złym
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań III 1990 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku sytuacja w Polsce poprawi się, pogorszy czy też się nie zmieni?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku sytuacja w Polsce poprawi się, pogorszy czy też się nie zmieni?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
SYTUACJA POLITYCZNA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja polityczna w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja polityczna w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
SYTUACJA GOSPODARCZA
Oceny
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację gospodarczą w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację gospodarczą w Polsce? Czy jest ona:
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja gospodarcza w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, w ciągu najbliższego roku sytuacja gospodarcza w Polsce:
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Pogorszy się
/wykres wg terminów badań I 1989 – IX 2024/
SYTUACJA WŁASNA BADANYCH I MATERIALNE WARUNKI ŻYCIA
Oceny
Czy obecnie Panu(i) i Pana(i) rodzinie żyje się:
- Dobrze
- Ani dobrze, ani źle
- Źle
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa z "Trudno powiedzieć"/
Jak Pan(i) ocenia obecne warunki materialne swojego gospodarstwa domowego? Czy są one:
- Dobre
- Ani dobre, ani złe
- Złe
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań IV 1987 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Przewidywania
Jak Pan(i) sądzi, czy za rok Panu(i) i Pana(i) rodzinie będzie się żyło:
- Lepiej niż obecnie
- Tak samo jak obecnie
- Gorzej niż obecnie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy za rok Panu(i) i Pana(i) rodzinie będzie się żyło:
- Lepiej niż obecnie
- Tak samo jak obecnie
- Gorzej niż obecnie
/wykres wg terminów badań I 1992 – IX 2024/
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższego roku warunki materialne Pana(i) gospodarstwa domowego:
- Poprawią się
- Pozostaną bez zmian
- Pogorszą się
/tabela wg terminów badań VIII 2023 – IX 2024/ oraz /wykres wg terminów badań I 2000 – IX 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-10-03
Autor: Marta Bożewicz
Wielka powódź – jej zasięg oraz oceny działań ratunkowych
Kafelek tematyczny do publikacji
We wrześniu południową Polskę nawiedziła powódź o skali porównywalnej do tzw. powodzi tysiąclecia z 1997 roku. Straty w dotkniętych kryzysem województwach – dolnośląskim, opolskim, śląskim i lubuskim – są szacowane na miliardy złotych, pojawiły się też ofiary śmiertelne.
2024-10-02
Autor: Jonathan Scovil
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry