UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Młodzi i media społecznościowe
Kafelek tematyczny do publikacji
Media społecznościowe dla młodych (18–44 lata) stanowią ważne źródło informacji, nie tylko o codziennym życiu ich znajomych i przyjaciół, ale także o wydarzeniach w kraju i na świecie. Najmłodsi badani (osoby poniżej 25 roku życia) wymieniają je na pierwszym miejscu głównych źródeł informacji, przed portalami internetowymi i telewizją, a także przed radiem i prasą, co jest dosyć oczywiste.
Korzystanie z poszczególnych mediów społecznościowych zależy od płci i wieku przedstawicieli generacji Z i Y. Kobiety częściej niż mężczyźni przyznają, że regularnie korzystają z Facebooka, Instagrama i TikToka, podczas gdy więcej mężczyzn niż kobiet deklaruje korzystanie z YouTube’a i X. Pokolenie Z śledzi regularnie więcej różnych mediów społecznościowych niż millenialsi. Ci ostatni są w odrobinę większej części niż zetki obecni tylko na Facebooku i LinkedIn.
ŹRÓDŁA WIEDZY O WYDARZENIACH
Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i) informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie?
Z portali informacyjnych w internecie
Z telewizji (również oglądanej w internecie)
Z mediów społecznościowych
Z radia
Z podcastów
Z prasy
Z żadnego z powyższych źródeł
Trudno powiedzieć
/rys. z podziałem na wiek/
KORZYSTANIE Z MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Z jakich mediów społecznościowych Pan(i) regularnie korzysta?
Facebook
YouTube
Instagram
Tik Tok
X (dawniej Twitter)
Snapchat
LinkedIn
Twitch
Inne
Z żadnych, nie korzystam regularnie z mediów społecznościowych
Trudno powiedzieć
/rys. mężczyźni - kobiety - wiek/
Ile czasu spędza Pan(i) zwykle dziennie, korzystając z mediów społecznościowych?
Mniej niż godzinę
1–2 godziny
2–3 godziny
3–5 godzin
Więcej niż 5 godzin
Zwykle nie korzystam z mediów społecznościowych codziennie
Trudno powiedzieć
WPŁYW MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH NA ZDROWIE PSYCHICZNE
Jak często zdarza się Panu(i) publikować w mediach społecznościowych post niezgodny z Pana(i) aktualnym samopo-czuciem, np. zdjęcie, na którym jest Pan(i) uśmiechnięty(a), podczas gdy nie jest Pan(i) w dobrym nastroju:
- często
- czasami
- rzadko
- wcale
- Nie dotyczy – rzadko albo nigdy nie publikuję niczego w mediach społecznościowych
- Trudno powiedzieć
/rys, tabele/
Jak często w ciągu ostatniego roku czuł(a) się Pan(i) nieszczęśliwy(a)?
- często
- czasami
- rzadko
- wcale
- Nie dotyczy – rzadko albo nigdy nie publikuję niczego w mediach społecznościowych
- Trudno powiedzieć
/ANEKS/
2025-06-09
Autor: Marta Bożewicz
Wyborcy Sławomira Mentzena – jak postrzegali swojego kandydata i polską politykę przed wyborami?
Kafelek tematyczny do publikacji
Po zakończeniu procesu wyborczego prezentujemy drugą część raportu z badania jakościowego, w którym uczestniczyły osoby zamierzające głosować na Sławomira Mentzena. Badanie, którego wyniki przedstawiliśmy już częściowo w komunikacie „Sławomir Mentzen – polityczny self-made man”, odbyło się przed pierwszą turą wyborów prezydenckich. Objęło ono wyłącznie osoby deklarujące zamiar głosowania w wyborach na Sławomira Mentzena.
2025-06-06
Autor: Marcin Głowacki
Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków
Kafelek tematyczny do publikacji
Wśród najczęściej deklarowanych przez przedstawicieli generacji Y i Z wartości znalazły się: rodzina, zachowanie dobrego zdrowia, uczciwość, spokój, bezpieczeństwo finansowe, wolność i niezależność oraz zachowanie prywatności. Są one istotne prawie dla każdego, a ponad połowa umieszcza je wśród wartości dla siebie najważniejszych.
Zdecydowanie najmniejsze znaczenie spośród uwzględnionych w badaniu wartości i dążeń ma sława – dla blisko dwóch trzecich respondentów jest ona nieistotna. Nisko w hierarchii wartości lokuje się także bogactwo – za ważne uważa je niewiele ponad połowa ankietowanych. Względnie niewielkie znaczenie ma wiara religijna, istotna dla połowy badanych.
Społeczno-demograficzne zróżnicowania uznawanych wartości i celów życiowych dotyczą przede wszystkich wartości tradycyjnych. Mają one wyraźnie większe znaczenie dla pokolenia millenialsów, a więc badanych w wieku 30-44 lata, niż dla pokolenia Z – osób w wieku 18–29 lat. Najbardziej cenią je badani z wykształceniem zasadniczym zawodowym, respondenci słabo sytuowani oraz mieszkańcy wsi. Ponadto są one ważniejsze dla osób w związkach małżeńskich niż dla badanych żyjących w związkach nieformalnych.
Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią wartości postmaterialistyczne, przy czym do takich wartości jak kontakt z kulturą, dbanie o środowisko, a także równe traktowanie szczególnie dużą wagę przywiązują kobiety z pokolenia millenialsów.
Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości:
- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława
Możliwe odpowiedzi:
- Bardzo ważna (7)
- Raczej ważna (5,6)
- Średnio ważna (4)
- Raczej nieważna (2,3)
- Zupełnie nieważna (1)
- Trudno powiedzieć
Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława
Tabela 4 typów wartości
- Czynnik 1 Wartości podstawowe, istotne dla wszystkich
- Czynnik 2 Wartości postmaterialistyczne
- Czynnik 3 Wartości tradycyjne
- Czynnik 4 Wartości istotne dla nielicznych
Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie dla kobiet i mężczyzn z pokolenia Z na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława
Proszę określić, jak ważne są w Pana(i) życiu poniższe wartości.
Średnie dla kobiet i mężczyzn z pokolenia Y na skali od 1 – zupełnie nieważna, do 7 – bardzo ważna

- Rodzina
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Uczciwość
- Spokój
- Bezpieczeństwo finansowe
- Wolność, niezależność
- Ochrona swojej prywatności
- Równe traktowanie innych
- Przyjaźń
- Szacunek innych ludzi
- Swoboda wyrażania siebie, autentyczność
- Rozwój, samorealizacja
- Praca zawodowa
- Edukacja
- Doświadczanie nowych przeżyć
- Patriotyzm
- Ekologia, dbanie o środowisko
- Wiara
- Kontakt z kulturą
- Bogactwo
- Sława
Uznawane wartości a płeć i przynależność pokoleniowa
- Podstawowe wartości, istotne dla wszystkich
- Wartości postmaterialistyczne
- Tradycyjne wartości
- Wartości istotne dla nielicznych (sława i bogactwo)
2025-06-05
Autor: Beata Roguska
Młodzi ludzie o życiu zawodowym
Kafelek tematyczny do publikacji
Pod koniec 2024 roku zrealizowaliśmy duże badanie sondażowe poświęcone dwóm pokoleniom młodych: generacji Y oraz generacji Z1. Najczęściej przyjmowanym w literaturze podziałem między nimi jest rok 1995 – osoby urodzone wcześniej (począwszy od 1980 roku) wchodziły w dorosłość na przełomie tysiącleci i dlatego określa się ich mianem millenialsi lub pokolenie Y. Następne pokolenie, czyli generacja Z, to osoby urodzone w i po 1995 roku (w naszym badaniu najmłodszym rocznikiem był 2006, ponieważ badaliśmy tylko osoby pełnoletnie). Odkąd przedstawiciele młodszej generacji, tak zwane Zetki, zaczęli wchodzić na rynek pracy, napisano mnóstwo artykułów prasowych o tym, jak zrewolucjonizują oni świat pracy, a na uczelniach zaczęły powstawać prace dyplomowe o różnicach między tymi pokoleniami, badacze zaś zastanawiają się, ile w tych doniesieniach jest prawdy. Chcąc przyjrzeć się z bliska tym dwóm generacjom młodych obecnych na rynku pracy w Polsce, postanowiliśmy oddać im głos i zapytać o kilka fundamentalnych kwestii. W niniejszym komunikacie przedstawiamy ich opinie na temat życia zawodowego.
Czy jest Pan(i) zadowolony(a) ze swojej obecnej pracy?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi
Gdyby szukał(a) Pan(i) teraz pracy, co przede wszystkim byłoby dla Pana(i) istotne? Proszę wybrać nie więcej niż trzy odpowiedzi.
- Dobre zarobki
- Dobra atmosfera, dobre relacje z innymi pracownikami
- Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym
- Bezpieczeństwo zatrudnienia
- Elastyczność czasu wykonywania pracy
- Możliwość rozwoju zawodowego
- Bycie docenianym za wykonywaną pracę
- Możliwość realizowania swojej pasji
- Możliwość pracy zdalnej
- Możliwość robienia czegoś pożytecznego
- Niezależność w wykonywaniu powierzonych zadań
- Jasna ścieżka awansu
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi
Jak Pan(i) uważa, jakie zarobki NETTO (na rękę) pozwalają jednej osobie żyć w Pana(i) okolicy na dobrym poziomie?
- 12000 zł i więcej
- Od 10000 do 11999 zł
- Od 8000 do 9999 zł
- Od 7000 do 7999 zł
- Od 6000 do 6999 zł
- Od 5000 do 5999 zł
- Od 4000 do 4999 zł
- Od 3000 do 3999 zł
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi
/tabela oraz odpowiedzi w zależności od wielkości miejsca zamieszkania/
Czy zdarza się Panu(i) mieć poczucie, że wykonywana przez Pana(ią) praca jest bez sensu?
- Bardzo często
- Dość często
- Raczej rzadko
- Nigdy
- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi
W jakim stopniu poniższe stwierdzenia Pana(ią) opisują:
- mógł(a)bym zostać w pracy po godzinach, jeśli sytuacja wyjątkowo tego wymaga
- mógł(a)bym nie pójść do pracy, żeby zadbać w danym momencie o swój dobrostan psychiczny
- mógł(a)bym bez problemu pójść do szefa po podwyżkę
- mógł(a)bym zrezygnować ze spotkania towarzyskiego i spędzić ten czas w internecie
- mógł(a)bym wymyślić wymówkę, żeby nie spotkać się z rodziną
- mógł(a)bym odwołać spotkanie zawodowe, np. rozmowę rekrutacyjną, w ostatniej chwilii
–mógł(a)bym pracować w czasie urlopu, jeśli ktoś mnie o to poprosi
Odpowiedzi:
Zdecydowanie do mnie pasuje
Trochę do mnie pasuje
Raczej do mnie nie pasuje
W ogóle do mnie nie pasuje
Trudno powiedzieć / Odmowa odpowiedzi
/podział na gen-Z i gen-X/
/ANEKS/
2025-06-04
Autor: Marta Bożewicz
Młodzi Polacy o męskości, kobiecości i różnicach między płciami
Kafelek tematyczny do publikacji
Spośród stwierdzeń opisujących tradycyjne wzorce męskości z największym poparciem badanych spotkały się te, które wymagały od mężczyzn uprzejmości względem kobiet – przepuszczania ich w drzwiach (88%) lub płacenia za nie na randkach (61%) – oraz umiejętności prowadzenia przez nich samochodu (81%). Wyraźny sprzeciw budził natomiast pogląd, wedle którego mężczyzna nie powinien nigdy płakać czy okazywać słabości (69% głosów sprzeciwu).
Badanie zostało przeprowadzone na grupie osób wieku 18-44
WZORCE MĘSKOŚCI
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami:
- to dobry zwyczaj, żeby mężczyzna przepuszczał kobietę w drzwiach
- mężczyzna powinien umieć prowadzić samochód
- to dobry zwyczaj, żeby to mężczyzna płacił za kobietę na randce
- w przypadku wybuchu wojny tylko mężczyźni powinni być objęci obowiązkowym poborem
- to ważne, żeby mężczyzna umiał się bić
- lepiej dla związku, kiedy to mężczyzna zarabia więcej niż kobieta
- mężczyźni powinni przechodzić na emeryturę później od kobiet
- mężczyźni nie powinni się wiązać ze znacznie młodszymi kobietami
- mężczyzna nie powinien płakać, okazywać słabości
/rysunek/
Poparcie dla stwierdzeń opisujących tradycyjny wzór mężczyzny - różnice między płciami
- To ważne, żeby mężczyzna umiał się bić
- Lepiej dla związku, kiedy to mężczyzna zarabia więcej niż kobieta
- Mężczyzna nie powinien płakać, okazywać słabości
/rysunek/
WZORCE KOBIECOŚCI
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami:
- kobieta powinna zawsze starać się być zadbana i dobrze wyglądać
- lepiej, żeby kobieta nie miała w życiu zbyt wielu partnerów seksualnych
- kobieta powinna zawsze być miła
- lepiej jest, kiedy codziennym przygotowywaniem posiłków dla rodziny zajmuje się kobieta
- kobiety nie powinny się wiązać ze znacznie młodszymi mężczyznami
- w rodzinie dziećmi powinny zajmować się przede wszystkim kobiety
/rysunek/
Poparcie dla stwierdzeń opisujących tradycyjny wzór kobiety – różnice między płciami
- Lepiej, żeby kobieta nie miała w życiu zbyt wielu partnerów seksualnych
- Kobieta powinna zawsze być miła
- Lepiej jest, kiedy codziennym przygotowywaniem posiłków dla rodziny zajmuje się kobieta
- W rodzinie dziećmi powinny zajmować się przede wszystkim kobiety
/rysunek/
Czy zgadza się Pan(i) z następującym stwierdzeniem: w polskim społeczeństwie lepiej żyje się
mężczyznom niż kobietom?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzie
ZESTAWY POGLĄDÓW
- Tradycyjne role płciowe
- Mężczyzna jako "gentleman"
- Równość wieku
- Systemowe różnice między płciami
/tabela/
TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA
Gdzie by się Pan(i) umiejscowił(a) na skali męskości-kobiecości, gdzie 1 oznacza „całkowicie męski(a)”, a 7 „całkowicie kobieca(y)”?
- 1 - całkowicie męski(a)
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7 - całkowicie kobieca(y)
- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)
- Trudno powiedzieć
/rysunek/
Skala męskości-kobiecości w podziale na płcie
- 1 - całkowicie męski(a)
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7 - całkowicie kobieca(y)
- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)
- Trudno powiedzieć
/rysunek/
Skala męskości-kobiecości w podziale na grupy wiekowe
- 1 - całkowicie męski(a)
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7 - całkowicie kobieca(y)
- Nie czuję się męski(a) ani kobieca(y)
- Trudno powiedzieć
/rysunek/
2025-06-03
Autor: Jonathan Scovil
Głosowanie w drugiej turze wyborów prezydenckich
Kafelek tematyczny do publikacji
Z szacunków opartych na rezultatach badania CATI wynika, że poparcie dla obu kandydatów jest bardzo wyrównane, a wielkość błędu statystycznego nie pozwala jednoznacznie przewidzieć, kto zostanie zwycięzcą wyborów. W oszacowaniu wyniku zastosowaliśmy model oparty o wagi analityczne oraz wielokrotną imputację braków danych z wykorzystaniem wielomianowej regresji logistycznej.
2025-05-29
Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski, Michał Feliksiak, Zbigniew Marczewski, Beata Roguska, Michał Wenzel
Druga tura wyborów prezydenckich – możliwe przepływy elektoratów z pierwszej tury głosowania
Kafelek tematyczny do publikacji
W najbliższą niedzielę głosujący w pierwszej turze wyborów na trzynastu startujących w niej pretendentów, a także ci, którzy chcą decydować o wyborze prezydenta, choć nie wzięli udziału w pierwszej rundzie, będą musieli rozstrzygnąć, z którym z dwóch kandydatów jest im po drodze, który choć w trochę większym stopniu ich przekonuje lub jest tzw. wyborem mniejszego zła.
2025-05-29
Autor: Agnieszka Cybulska
Stosunek do rządu w maju
Kafelek tematyczny do publikacji
Maj – poza jednym wymiarem – przyniósł pogorszenie notowań rządu. W porównaniu z kwietniem deklaracje badanych zmieniły się jednak w niewielkim stopniu. Nadal we wszystkich aspektach ocen przeważają opinie negatywne.
POPARCIE DLA RZĄDU
Stosunek do rządu
- Zwolennicy
- Przeciwnicy
- Obojętni
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 - V 2025/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Stosunek do rządu - wykres
- Zwolennicy
- Obojętni
- Przeciwnicy
/wykres wg terminów badań: II 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, XII 2019 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I 2024 – V 2025 rząd Donalda Tuska/
OCENA WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI RZĄDU
Jak by Pan(i) ocenił(a) wyniki działalności rządu premiera Donalda Tuska od czasu objęcia przezeń władzy?
- Dobrze
- Źle
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 - V 2025/ oraz /tabela wg wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia i udziału w praktykach religijnych/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny wyników działalności rządu
- Dobre
- Złe
/wykres wg terminów badań: II 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, I 2020 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I 2024 – V 2025 rząd Donalda Tuska /
OPINIE O POLITYCE GOSPODARCZEJ RZĄDU
Czy, Pana(i) zdaniem, polityka obecnego rządu stwarza szanse poprawy sytuacji gospodarczej?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 - V 2025/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, polityka obecnego rządu stwarza szanse poprawy sytuacji gospodarczej?
- Tak
- Nie
/wykres wg terminów badań: II 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, I 2020 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I 2024 – V 2025 rząd Donalda Tuska /
SPOŁECZNY ODBIÓR DZIAŁALNOŚCI PREMIERA
Czy jest Pan(i) zadowolony(a) z tego, że na czele rządu stoi Donald Tusk?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań V 2024 - V 2025/ oraz /tabela wg wieku, miejsca zamieszkania i wykształcenia/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Czy jest Pan(i) zadowolony(a) z tego, że na czele rządu stoi Donald Tusk?
- Tak
- Nie
/wykres wg terminów badań/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2025-05-28
Autor: Krzysztof Pankowski
Zaufanie do polityków w maju, przed pierwszą turą wyborów prezydenckich
Kafelek tematyczny do publikacji
W maju, tuż przed pierwszą turą wyborów, najwięcej głosów zaufania zdobył kończący kadencję prezydent Andrzej Duda, któremu ufa 48% dorosłych Polaków. To najlepsze notowania ustępującego prezydenta od grudnia ubiegłego roku. Drugie miejsce zajął marszałek Sejmu i kandydat Trzeciej Drogi w wyborach prezydenckich Szymon Hołownia (43% głosów zaufania). Trzecie miejsce przypadło szefowi polskiej dyplomacji Radosławowi Sikorskiemu, do którego zaufanie deklaruje dwie piąte badanych (40%).
Zaufanie do polityków w maju
Andrzej Duda
Szymon Hołownia
Radosław Sikorski
Sławomir Mentzen
Rafał Trzaskowski
Władysław Kosiniak-Kamysz
Magdalena Biejat
Krzysztof Bosak
Karol Nawrocki
Donald Tusk
Mateusz Morawiecki
Adrian Zandberg
Adam Bodnar
Jarosław Kaczyński
Mariusz Błaszczak
Małgorzata Kidawa-Błońska
Włodzimierz Czarzasty
Krzysztof Gawkowski
Piotr Zgorzelski
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
/wykres: zaufanie, obojętność, nieufność, trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi, nieznajomość/ oraz /tabela: zaufanie, nieufność, obojętność, nieznajomość/ oraz /tabele aneksowe/
Deklaracje zaufania do polityków - tabela wg terminów badań V 2024 – V 2025
Deklaracje nieufności do polityków - tabela wg terminów badań V 2024 – V 2025
ŚREDNIE OCEN NA SKALI ZAUFANIA-NIEUFNOŚCI
Zaufanie do polityków w maju 2025 - średnie na skali od -5 (głęboka nieufność) do +5 (pełne zaufanie) - wykres
Zmiany średnich zaufania na skali od -5 do +5. Politycy uszeregowani według kierunku i wielkości zmiany - tabela wg terminów badań IV 2025 - V 2025
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2025-05-28
Autor: Agnieszka Cybulska
Polacy o papieżu Franciszku
Kafelek tematyczny do publikacji
Chociaż po śmierci papieża Franciszka większość Polaków uznaje go wciąż za ważny autorytet moralny (59%), to ich odsetek jest znacznie niższy niż na początku jego pontyfikatu (w lutym 2015 roku wynosił 84%). Wyraźny spadek zaznaczył się po wybuchu wojny w Ukrainie i pierwszych wypowiedziach Franciszka na temat konfliktu, które przez wielu Polaków zostały odebrane jako próba usprawiedliwienia rosyjskiego agresora.
PAPIEŻ JAKO AUTORYTET MORALNY
Czy papież (…) jest dla Pana(i) ważnym autorytetem moralnym?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/rys./
Czy ma Pan wrażenie, że papież Franciszek wprowadził istotne zmiany w nauczaniu Kościoła?
- Raczej tak
- Zdecydowanie tak
- Trudno powiedzieć
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
/rys./
Czy jest coś, za co Pan(i) ceni papieża Franciszka? Jeśli tak, to co to jest? Proszę wskazać nie więcej niż 3 odpowiedzi.
- Prostota, solidarność z ubogimi
- Walka z nadużyciami seksualnymi w Kościele
- Umiejętność dotarcia do ludzi młodych
- Działania na rzecz pokoju
- Działania na rzecz zwiększenia przejrzystości finansów i zwalczania korupcji w Watykanie
- Otwarcie wobec zmarginalizowanych: migrantów, osób LGBT
- Dialog międzyreligijny
- Zwiększenie wpływu świeckich na sprawy Kościoła
- Poparcie dla ochrony środowiska
- Coś innego
- Nie ma nic takiego
- Trudno powiedzieć
/rys./
Jak Pan(i) ocenia stanowisko papieża Franciszka w sprawie wojny w Ukrainie?
- Raczej pozytywnie
- Zdecydowanie pozytywnie
- Trudno powiedzieć
- Raczej negatywnie
- Zdecydowanie negatywnie
/rys./
SYTUACJA KOŚCIOŁA PO ŚMIERCI PAPIEŻA
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) aktualną sytuację Kościoła katolickiego (w Polsce, w Europie, na świecie):
-Jako zdecydowanie złą
- Jako raczej złą
- Jako raczej dobrą
- Jako zdecydowanie dobrą
- Trudno powiedzieć
/rys. IV 2014 - V 2025/
ANEKS - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2025-05-27
Autor: Jonathan Scovil
 

CBOSLAB

05.06.2025

Młodzi Polacy o sobie - podsumowanie
Młodzi Polacy o sobie - CBOS Lab W ramach drugiej odsłony projektu CBOSLab zaprezentowaliśmy wyniki przeprowadzonego przez CBOS badania postaw przedstawicieli najmłodszych pokoleń dorosłych Polaków: zetek i igreków. Konferencja naukowa „Młodzi Polacy o sobie – prezentacja głównych rezultatów unikalnego badania” odbyła się 3 czerwca w siedzibie Polskiej Akademii Nauk, sali im. Hugo Kołłątaja w Pałacu Staszica. Uczestniczyli w niej członkowie Komitetu Prognoz PAN, naukowcy zajmujący się problematyką pokoleniową, badacze CBOS oraz media. Podczas naukowego spotkania badacze przedstawili referaty, które powstały na podstawie raportów z badań CBOS. Naukowcy z Komitetu Prognoz Polskiej Akademii Nauk skomentowali uzyskane rezultaty. Zachęcamy do zapoznania się z komunikatami. Do tej pory ukazały się: 👉 Młodzi Polacy o męskości, kobiecości i różnicach między płciami: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=7031 👉 Młodzi ludzie o życiu zawodowym: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=7032 👉 Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków: https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id=7033 Wkrótce kolejne publikacje na temat młodych Polaków. Lista komunikatów będzie aktualizowana. Badanie „Orientacje życiowe” zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych tabletami (MOBI – 88,7%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 11,3%) na próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18–44 lata (N=1573). Wyniki badania są reprezentatywne dla ogółu młodych Polaków, jak również dla każdej generacji z osobna.
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry