UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Młodzi Polacy o wyzwaniach stojących przed ich pokoleniem

Większość młodych Polaków przewidywała poprawę swojej sytuacji życiowej w nieodległej przyszłości (59%). Natomiast znacznie rzadziej myśleli oni z optymizmem o przyszłości swojego kraju (38%), a tym bardziej – całego świata (30%). Listę zagrożeń przyszłości, które budziły w młodych Polakach największe obawy, otwiera groźba masowych migracji ludności z Afryki i Bliskiego Wschodu do Europy (68%) oraz wybuchu trzeciej wojny światowej (68%). Duży niepokój wywoływały też wizje zagrożeń społeczno-politycznych, negatywne konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji czy katastrofa demograficzna, związana ze starzeniem się społeczeństw. Co ciekawe, zmiany klimatu i globalne ocieplenie plasowały się dopiero na ósmej pozycji wśród zagrożeń budzących w młodych Polakach największe lęki. Najmniej obawiali się oni natomiast kolejnych pandemii.

2025-06-10|Autor: Jonathan Scovil

 

Młodzi i media społecznościowe

Media społecznościowe dla młodych (18–44 lata) stanowią ważne źródło informacji, nie tylko o codziennym życiu ich znajomych i przyjaciół, ale także o wydarzeniach w kraju i na świecie. Najmłodsi badani (osoby poniżej 25 roku życia) wymieniają je na pierwszym miejscu głównych źródeł informacji, przed portalami internetowymi i telewizją, a także przed radiem i prasą, co jest dosyć oczywiste. Korzystanie z poszczególnych mediów społecznościowych zależy od płci i wieku przedstawicieli generacji Z i Y. Kobiety częściej niż mężczyźni przyznają, że regularnie korzystają z Facebooka, Instagrama i TikToka, podczas gdy więcej mężczyzn niż kobiet deklaruje korzystanie z YouTube’a i X. Pokolenie Z śledzi regularnie więcej różnych mediów społecznościowych niż millenialsi. Ci ostatni są w odrobinę większej części niż zetki obecni tylko na Facebooku i LinkedIn.

2025-06-09|Autor: Marta Bożewicz

 

Wyborcy Sławomira Mentzena – jak postrzegali swojego kandydata i polską politykę przed wyborami?

Po zakończeniu procesu wyborczego prezentujemy drugą część raportu z badania jakościowego, w którym uczestniczyły osoby zamierzające głosować na Sławomira Mentzena. Badanie, którego wyniki przedstawiliśmy już częściowo w komunikacie „Sławomir Mentzen – polityczny self-made man”, odbyło się przed pierwszą turą wyborów prezydenckich. Objęło ono wyłącznie osoby deklarujące zamiar głosowania w wyborach na Sławomira Mentzena.

2025-06-06|Autor: Marcin Głowacki

 

Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków

Wśród najczęściej deklarowanych przez przedstawicieli generacji Y i Z wartości znalazły się: rodzina, zachowanie dobrego zdrowia, uczciwość, spokój, bezpieczeństwo finansowe, wolność i niezależność oraz zachowanie prywatności. Są one istotne prawie dla każdego, a ponad połowa umieszcza je wśród wartości dla siebie najważniejszych. Zdecydowanie najmniejsze znaczenie spośród uwzględnionych w badaniu wartości i dążeń ma sława – dla blisko dwóch trzecich respondentów jest ona nieistotna. Nisko w hierarchii wartości lokuje się także bogactwo – za ważne uważa je niewiele ponad połowa ankietowanych. Względnie niewielkie znaczenie ma wiara religijna, istotna dla połowy badanych.

2025-06-05|Autor: Beata Roguska

 

Młodzi ludzie o życiu zawodowym

Pod koniec 2024 roku zrealizowaliśmy duże badanie sondażowe poświęcone dwóm pokoleniom młodych: generacji Y oraz generacji Z1. Najczęściej przyjmowanym w literaturze podziałem między nimi jest rok 1995 – osoby urodzone wcześniej (począwszy od 1980 roku) wchodziły w dorosłość na przełomie tysiącleci i dlatego określa się ich mianem millenialsi lub pokolenie Y. Następne pokolenie, czyli generacja Z, to osoby urodzone w i po 1995 roku (w naszym badaniu najmłodszym rocznikiem był 2006, ponieważ badaliśmy tylko osoby pełnoletnie). Odkąd przedstawiciele młodszej generacji, tak zwane Zetki, zaczęli wchodzić na rynek pracy, napisano mnóstwo artykułów prasowych o tym, jak zrewolucjonizują oni świat pracy, a na uczelniach zaczęły powstawać prace dyplomowe o różnicach między tymi pokoleniami, badacze zaś zastanawiają się, ile w tych doniesieniach jest prawdy. Chcąc przyjrzeć się z bliska tym dwóm generacjom młodych obecnych na rynku pracy w Polsce, postanowiliśmy oddać im głos i zapytać o kilka fundamentalnych kwestii. W niniejszym komunikacie przedstawiamy ich opinie na temat życia zawodowego. Czy jest Pan(i) zadowolony(a) ze swojej obecnej pracy?- Zdecydowanie tak- Raczej tak- Raczej nie- Zdecydowanie nie- Trudno powiedzieć/odmowa odpowiedzi

2025-06-04|Autor: Marta Bożewicz

 

Młodzi Polacy o męskości, kobiecości i różnicach między płciami

Spośród stwierdzeń opisujących tradycyjne wzorce męskości z największym poparciem badanych spotkały się te, które wymagały od mężczyzn uprzejmości względem kobiet – przepuszczania ich w drzwiach (88%) lub płacenia za nie na randkach (61%) – oraz umiejętności prowadzenia przez nich samochodu (81%). Wyraźny sprzeciw budził natomiast pogląd, wedle którego mężczyzna nie powinien nigdy płakać czy okazywać słabości (69% głosów sprzeciwu). Badanie zostało przeprowadzone na grupie osób wieku 18-44

2025-06-03|Autor: Jonathan Scovil

 

Głosowanie w drugiej turze wyborów prezydenckich

Z szacunków opartych na rezultatach badania CATI wynika, że poparcie dla obu kandydatów jest bardzo wyrównane, a wielkość błędu statystycznego nie pozwala jednoznacznie przewidzieć, kto zostanie zwycięzcą wyborów. W oszacowaniu wyniku zastosowaliśmy model oparty o wagi analityczne oraz wielokrotną imputację braków danych z wykorzystaniem wielomianowej regresji logistycznej.

2025-05-29|Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski, Michał Feliksiak, Zbigniew Marczewski, Beata Roguska, Michał Wenzel

 

Druga tura wyborów prezydenckich – możliwe przepływy elektoratów z pierwszej tury głosowania

W najbliższą niedzielę głosujący w pierwszej turze wyborów na trzynastu startujących w niej pretendentów, a także ci, którzy chcą decydować o wyborze prezydenta, choć nie wzięli udziału w pierwszej rundzie, będą musieli rozstrzygnąć, z którym z dwóch kandydatów jest im po drodze, który choć w trochę większym stopniu ich przekonuje lub jest tzw. wyborem mniejszego zła.

2025-05-29|Autor: Agnieszka Cybulska

 

Stosunek do rządu w maju

Maj – poza jednym wymiarem – przyniósł pogorszenie notowań rządu. W porównaniu z kwietniem deklaracje badanych zmieniły się jednak w niewielkim stopniu. Nadal we wszystkich aspektach ocen przeważają opinie negatywne. POPARCIE DLA RZĄDU

2025-05-28|Autor: Krzysztof Pankowski

 

Zaufanie do polityków w maju, przed pierwszą turą wyborów prezydenckich

W maju, tuż przed pierwszą turą wyborów, najwięcej głosów zaufania zdobył kończący kadencję prezydent Andrzej Duda, któremu ufa 48% dorosłych Polaków. To najlepsze notowania ustępującego prezydenta od grudnia ubiegłego roku. Drugie miejsce zajął marszałek Sejmu i kandydat Trzeciej Drogi w wyborach prezydenckich Szymon Hołownia (43% głosów zaufania). Trzecie miejsce przypadło szefowi polskiej dyplomacji Radosławowi Sikorskiemu, do którego zaufanie deklaruje dwie piąte badanych (40%). Zaufanie do polityków w maju

2025-05-28|Autor: Agnieszka Cybulska

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry